Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Finns det något projekt som "går bra" - ekonomiskt och socialt?!  (läst 2499 gånger)

storm

  • Gäst
Efterlyser bra exempel på alternativ av olika slag som ger utbyte, både i form av bra liv och rimliga ekonomiska villkor. Tipsa gärna om affärsidéer, gärna realiserade,  som passar in i alternativbyar etc!

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
För bättre lönsamhet och bättre arbetsinnehåll - var inte bara primärproducent utan försök att vidareförädla och sälja direkt till slutkonsument. Det kräver ett stort kontaktnät/bra marknadsföring/utåtriktad verksamhet. Dessutom fordon för transport etc. Torghandel där man marknadsför sig kan vara en idé.

Ved - hugga, klyva, torka och leverera.

Hästgård - stalla upp, låna ut, lära ut, träna.

Biodling i lite större skala.

Grönsaksodling. Odla, packa och leverera till slutkund.

Äggproduktion ( se senaste Åter).

Ensilage/foderhantering. Slå gräs åt grannar och sälj till djurägare som foder.

A

« Senast ändrad: 27 sep-06 kl 13:56 av (Anders) »

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Vet inte vad du menar med att det ska gå bra "socialt" men antar att du menar nån verksamhet som man trivs med att bedriva och som dessutom skapar nåt nyttigt för omvärlden.

Det finns ju inget generellt svar på det, det beror ju på vad du/ni har för intressen, vad ni vill hålla på med samt vilka förutsättningar som finns där ni håller till.

Mitt spontana svar är odling och försäljning av plantor, grönsaker och blommor ... men det är ju bara vad jag är intresserad av och vill hålla på med.

Hantverk och småskalig livsmedelsförädling hoppas jag kunna kombinera med odlandet.

storm

  • Gäst
Av reaktionerna att döma finns det tydligen inga goda exempel att ta efter.  :(

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Av reaktionerna att döma finns det tydligen inga goda exempel att ta efter.  :(

Men du Storm, se inte så sur ut. :)

Det finns massor av goda exempel attinspireras av men ingen kan ge dig ett färdigt koncept eftersom allt beror på vad du är intresserad av och vilka förutsättningar du har. Dessutom får du ha lite tålamod eftersom de flesta här på Alternativ inte är inne och skriver varje dag.

Anders har eget sågverk och biodling, det passar hans intressen och förutsättningar, jag säljer plantor, det passar mig.

Om du berätta mer om hur du själv tänker och vad du vill blir det lättare att få igång en diskussion.

Det finns många trådar om att ha verksamhet och försörja sig på landet under "Vägar till Självhushållning" och här under "Ekonomi".


storm

  • Gäst
ndrar i all ödmjukhet om det finns någon mer som kan bjussa på lie erfarenheter?! :D

Fordson

  • Inlägg: 475
Ok ett exempel till.
Min fru och jag har jobb i stan men driver ett litet jordbruk där vi bor "på landet".
Vi har ung. 1 ha själva och arrenderar och lånar in ca 3 ha till. Vi säljer ägg från ca. 15 höns (antalet går upp och ned beroende av räv, duvhög etc.) och lammkött som "genereras" av 10 tackor. Nästa är ska vi även köra lite avel på Gutefår och eventuellt skaffa en eller två slaktgrisar. Vi säljer våra produkter till folk i "stan" med motiveringen att vi har ett litet jordnära jordbruk där alla djuren mår bra. Vill man får man gärna komma och hälsa på. Det betalar dom extra för, priset är inte avgörande utan det är mer pincipen att veta vad man äter. Sen finns det en massa "kring" produkter som man kan utveckla som att sälja hö till hästfolk etc. Som sagt vi gör detta för det ger oss ett bra liv och även om vi inte kan leva på det så går det iallafall inte back utan genererar en liten vinst per år. (..å så får man köra traktor ;-) )


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

361 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser