Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Polenta (majskorn) till höns?  (läst 4165 gånger)

tillyvonn

• lantbo med grön livsstil
    • Hälsingland
Polenta (majskorn) till höns?
« skrivet: 12 nov-11 kl 13:19 »
Finns det någon mer här som ger sina höns Polenta och vilka erfarenheter av det har ni isf ?
En sak till ; jag ger hönsen matrester, på rekommendation även färs och dyl, alltså lite animaliska rester, MEN jag vill inte ge dom kycklingsköttrester :P  - det tar emot så hemskt. Är jag fånig eller... - hur gör ni som ger matrester?
Lita på det oväntade!
Jag håller Hedemorahöns och Helsingefår med genbank

Ingelavw

• hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
SV: Polenta (majskorn) till höns?
« Svar #1 skrivet: 12 nov-11 kl 13:45 »
Du gör helt rätt som inte ger dom rester av kyckling kött!
Jag tror till och med att det är olagligt,det har inte bara med obehagskänslan över kanebalism att göra utan jag tror det är något om sjukdomar när samma arter äter varandra..... tror jag.

Mina får iallfall inga sånna rester.. det får gå till hundar och katter om det skulle råka bli något över efter en middag.
Anemalier eller proteiener behvöer dom,dom käkar ju det när dom är ute.... både flugor och maskar... och ibland ser vi dom släpa omkring på nån mus som katten lämnat....men då tar jag bort den för *det är äckligt*... lite fånig är man nog :-)
Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

johe71

« Svar #2 skrivet: 12 nov-11 kl 15:34 »
Jag tror till och med att det är olagligt,

det är olagligt att ge höns matrester innehållande animaliska beståndsdelar överhuvudtaget... ska man vara riktigt noga så är det också olagligt att ge höns matrester utan att värmebehandla resterna...

* "Det är otillåtet att utfodra produktionsdjur med matavfall som innehåller animaliska beståndsdelar (pälsdjur undantagna)"
* "För gårdseget matavfall krävs värmebehandling (minimum 75°).  För externt matavfall (skolor, butiker etc) krävs dessutom tillstånd av Jordbruksverket"

(jordbruksverkets definition på produktionsdjur är alla djur som hålls, göds eller föds upp av människor och används för framställning av livsmedel (bl.a. kött, mjölk och ägg), ull, päls, fjädrar, skinn eller andra produkter av animaliskt ursprung.)

Methoni

• Närke
« Svar #3 skrivet: 12 nov-11 kl 18:12 »
Matrester...överbliven mat från en måltid....då är de flesta animaliska tillbehör värmebehandlat (kokat/stekt m m) och kan därmed inte vara olagligt.

tillyvonn

• Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 12 nov-11 kl 21:32 »
* "För gårdseget matavfall krävs värmebehandling (minimum 75°).

- självklart är hushållets matrester sånt som är värmebehandlat/tillagat. Jag kokar dessutom upp dem en gång till innan servering för säkerhets skull.

"produktionsdjur" och "matavfall" känns inte som aktuella benämningar i en hemflock
Lita på det oväntade!

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #5 skrivet: 13 nov-11 kl 09:33 »
Naturligtvis är det bra att känna till de regler som gäller för djurhållning. Men när det kommer till hobbyhöns tar de flesta ändå regelverket med en nypa salt. Det är faktiskt inte många hobbyhönsägare som inte bryter mot några regler medvetet eller omedvetet. Själv har jag tex bara en hönslucka som är laglig (två vuxna kalkoner kan gå in samtidigt genom den  ::) ) de övriga 14 är för små. Andra lagbrott som är vanliga är att man har ankor och höns blandat, att ventilationen är för dålig, att man ger matrester med fel innehåll eller ursprung, att man inte har belysning, att man inte har fönster osv.  Det finns säkert massor av mer lagbrott som begås dagligen utan att djuren egentligen far illa eller gud bevars blir farliga att äta....
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #6 skrivet: 13 nov-11 kl 10:31 »
"produktionsdjur" och "matavfall" känns inte som aktuella benämningar i en hemflock
Que ???
Alla höns som värper eller äts upp, är ju "produktionsdjur" oavsett hur många kompisar dom levt med, eller om dom har ett namn!
Även lilla hönan "Fluff" är ju ett produktionsdjur så länge hon värper eller är tänkt att ätas upp.

Allt ätbart som blir över och som i familjen kallas matrester, är ju "matavfall"
Reglerna gäller oavsett om man använder facktermer eller inte.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #7 skrivet: 13 nov-11 kl 11:20 »
Que ???
Alla höns som värper eller äts upp, är ju "produktionsdjur" oavsett hur många kompisar dom levt med, eller om dom har ett namn!
Även lilla hönan "Fluff" är ju ett produktionsdjur så länge hon värper eller är tänkt att ätas upp.

Allt ätbart som blir över och som i familjen kallas matrester, är ju "matavfall"
Reglerna gäller oavsett om man använder facktermer eller inte.
Och här hemma ser hundarna glatt till att reglerna inte följs... Hundarna är nämligen glada i att smuggla ut diverse tuggben i trädgården och hönsen tycker det är smaskens när hundarna glömmer dem ::) Jag hoppas att jag och hundarna inte hamnar i finkan eller blir sjuka av att äta äggen  ;)

Och vem ska straffas när hönsen äter döda möss och sorkar som katterna lämnat efter sig.... Dom är ju både animaliska och icke värmebehandlade  och det händer flera gånger i veckan  :-X

Må vara små lagöverträdelse men följer man alla regler och paragrafer så är min hönshållning min väg in i den kriminella världen  ::)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Methoni

• Närke
« Svar #8 skrivet: 13 nov-11 kl 12:45 »
(jordbruksverkets definition på produktionsdjur är alla djur som hålls, göds eller föds upp av människor och används för framställning av livsmedel (bl.a. kött, mjölk och ägg), ull, päls, fjädrar, skinn eller andra produkter av animaliskt ursprung.)

Men de måste skilja på produktionsdjur och produktionsdjur för eget bruk eftersom jag fick ta in 5 hönor för eget bruk utan några prover och/eller papper från Grekland och hit....men tog jag in 6 då var det annorlunda.
Det är inte bara att läsa skrifterna rakt upp och ned för de gör egna tolkningar på sitt eget vis....därför ställer jag oftast frågan direkt till dem om jag undrar över något för att få deras tolkning direkt.

tillyvonn

• Hälsingland
« Svar #9 skrivet: 14 nov-11 kl 15:59 »
ja jisses amalia! ::)

Nu åter till själva huvudfrågan : finns det någon här som ger polenta till sina höns?
Lita på det oväntade!

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #10 skrivet: 14 nov-11 kl 16:02 »
ja jisses amalia! ::)

Nu åter till själva huvudfrågan : finns det någon här som ger polenta till sina höns?

Näpp. Tänker du på själva grynen eller nåt tillagat, gröt eller så? Det går ju säkerligen alldeles utmärkt. Fast otillagade lär de kunna svälla i magen skulle jag tro.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #11 skrivet: 14 nov-11 kl 16:06 »
Jag ger allt utom avokado.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #12 skrivet: 14 nov-11 kl 16:52 »

Och vem ska straffas när hönsen äter döda möss och sorkar som katterna lämnat efter sig....

Mina pockosaurier jagar minsann själva! Tar bla grodor! ;D
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

karsan

• Södermanland
« Svar #13 skrivet: 14 nov-11 kl 18:18 »
Nu har jag inte polenta hemma särskilt ofta, går inte åt särskilt. Men en gång hittade jag kryp i en påse polenta - eller var det i couscousen?  I alla fall så fick hönsen det.  Jag skulle i alla fall inte tveka att ge polenta till höns om det inte dög till folkmat (inte pga mögel då förstås - men annars ger jag inte hönsen folkmat, av kostnadsskäl och miljöskäl - mycket mer förpackningar och reklam nerlagt i folkmat.)  Det där med att ris etc sväller i magen på fåglar och ger problem har jag läst är bara en skröna. Höns är byggda för att äta frön.  Polenta är ju grovmalda majskorn, eller hur? Kan hönsen äta hela hårda majskorn - klassisk hönsmat på många håll i världen, fast rätt proteinfattigt - kan de äta malda.

Dela detta:

* Inloggade just nu

680 gäster, 1 användare
Willeryr

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser