Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tillbehör vid uppstart - duvor?  (läst 3981 gånger)

Irma123

• Östergötland
Tillbehör vid uppstart - duvor?
« skrivet: 11 nov-11 kl 10:40 »
Hej,
Jag håller på och planerar inför mina första duvor som jag ska skaffa framöver. Vilka tillbehör ska man absolut ha?

Är detta en bra start?
- vatten och foderautomat (ska börja i liten skala med bara ett par stycken duvor, räcker 1 liters behållare eller ska man satsa på större direkt?)
- redskålar i plast (något speciellt man ska tänka på om man använder liknande skålar och inte skålar just för duvor?) 
- hemmabyggda "fack"
- plastägg
- grenar att sitta på
- duvfoder från Granngården

Vad har jag missat? Vad är onödigt?
Alla tips tas tacksamt emot!

Mvh Irma

lantis

• Västmanland
SV: Tillbehör vid uppstart - duvor?
« Svar #1 skrivet: 11 nov-11 kl 15:07 »
Du skrev duvfoder från granngården, vad är det för sorts duvor du ska ha. Till skrattduvor passar inte deras foder.
Plastägg har jag aldrig använt till mina.
Det räcker gott och väl med en liters vattenautomat, man byter ju minst en gång om dagen. Sen brukar duvor vilja bada i vatten också, i alla fall mina skrattduvor och även påfågelduvor som jag haft förut.

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #2 skrivet: 11 nov-11 kl 15:20 »
Först, vad är det för duvor du ska skaffa? Skrattduvor/diamantduvor etc eller tamduvor?

Svarar på frågorna som du numrerat de, svarar både på skrattduvor och tamduvor.
1. vatten och foderautomat (ska börja i liten skala med bara ett par stycken duvor, räcker 1 liters behållare eller ska man satsa på större direkt?)
2. redskålar i plast (något speciellt man ska tänka på om man använder liknande skålar och inte skålar just för duvor?) 
3. hemmabyggda "fack"
4. plastägg
5. grenar att sitta på
6. duvfoder från Granngården

Skrattduvor/diamant:
1. Bra
2. Skrattduvor använder inte ofta redskålar dem föredrar att ruva i lådor/korgar som hänger på väggarna.
3. Fack behöver du ej om det är skrattduvor du ska ha.
4. Plastägg är inte nödvändigt.
5. Bra
6. Duvfodret från granngården tänker jag mig är för stora bitar för skrattduvor, tror du får köpa på någon zoo affär eller blanda eget?
Tamduvor:
1. Bra
2. Bra
3. Bra
4. Inte nödvändigt
5. Tamduvor rekomenderar en varsin sittpinne, alltså flera korta istället för några långa.
6. Bra
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Irma123

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 11 nov-11 kl 16:25 »
Tack för svaren!
Det är tamduvor jag ska ha.
Fodret jag menar heter Duvfoder och finns på Granngården, kanske är det bättre att blanda eget?
Plastäggen stryks från inköpslistan, jag hade mina aningar om att det var lite onödigt.

Hur har ni löst botten när voljären står utomhus? Jag kommer troligtvis lägga nät i botten och sedan ha sand ovanpå, är det en bra lösning eller finns det bättre?

Läste tidigare trådar om vart man kan köpa tillbehör till duvor, vad rekommenderar ni?

TAck för alla svar!

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #4 skrivet: 11 nov-11 kl 18:03 »
Tack för svaren!
Det är tamduvor jag ska ha.
Fodret jag menar heter Duvfoder och finns på Granngården, kanske är det bättre att blanda eget?
Plastäggen stryks från inköpslistan, jag hade mina aningar om att det var lite onödigt.

Hur har ni löst botten när voljären står utomhus? Jag kommer troligtvis lägga nät i botten och sedan ha sand ovanpå, är det en bra lösning eller finns det bättre?

Läste tidigare trådar om vart man kan köpa tillbehör till duvor, vad rekommenderar ni?

TAck för alla svar!
Ta kontakt med jordbron här på alternativ, han är återförsäljare till ett företag som säljer duvprylar.
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 11 nov-11 kl 18:15 »
Pimpsten och grit, redskålar med filtmatta, räkna med att duvor bajsar på allt...dvs mat o vattenskål med tak behövs
Fjäderfän och kaniner

Dela detta:

* Inloggade just nu

651 gäster, 3 användare
Smålandstokarna, skogskälla, mulen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser