Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höns nära väg?  (läst 5818 gånger)

locust_furnace

• Kille på Orust
    • Magnus R.
Höns nära väg?
« skrivet: 26 sep-06 kl 10:42 »
Hej.
Funderar lite på att skaffa höns. Bor på en liten gård där far tidigare haft hönor inhängnade. Men jag skulle helst vilja ha frigående, eller friare iallafall. Men bara några meter från hus/ladugård går en asfalterad mindre väg. Visserligen ingen jättetrafik, men ändå.
Är det möjligt att ha frigående höns så nära vägen? Om det går, skall jag då sätta upp stängsel/häck eller vad?
Ge mig gärna tips.
Och för en nybörjare, vad för raser är bra att börja med?

Tack på förhand för tips och kommentarer.
MVH/ Magnus
Är en lugn 33-årig kille som uppskattar musik, natur/djur, böcker, spel (bräd-, tv- och kortspel, ej om pengar), vedklyvning, odling, etc.
Söker vänner för brevskrivning och/eller umgänge.
Söker även en snäll, humoristisk tjej som är öppen för ett kärleksfullt förhållande utan barn.  MVH /Magnus

calendula

• Gäst
Re:Höns nära väg?
« Svar #1 skrivet: 26 sep-06 kl 11:14 »
Våra höns bor 10 meter ifrån järnvägen och de har aldrig gått åt det hållet. De har aldrig heller gått ut på vägen.
Det är brahmor, mycket trevliga o sociala, kan rekommenderas.

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #2 skrivet: 26 sep-06 kl 13:23 »
Släpp ut hönsen. Går de över vägen sätt upp ett stängsel annars så behövs det inte. ;)
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

ekl

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 27 sep-06 kl 08:02 »
ja, mina höns går inte heller till vägen, jag tror de inte ser något intressant att utforska där, så gör som christine säger, släpp ut dom och se var de får sina "tillhåll"

leifhh

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 27 sep-06 kl 10:15 »
Mina orusthöns går i trådgården, rabatterna och fårhagen, men har aldrig intresserat sig för vägen utanför....
Det är väl bara att testa!

locust_furnace

• Kille på Orust
    • Magnus R.
« Svar #5 skrivet: 28 sep-06 kl 07:56 »
Tack för alla svar! :)
Är en lugn 33-årig kille som uppskattar musik, natur/djur, böcker, spel (bräd-, tv- och kortspel, ej om pengar), vedklyvning, odling, etc.
Söker vänner för brevskrivning och/eller umgänge.
Söker även en snäll, humoristisk tjej som är öppen för ett kärleksfullt förhållande utan barn.  MVH /Magnus

Helenan

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 28 sep-06 kl 19:47 »
Jag bor precis vid en väg och har häck och staket emellan och på andra sidan en gräsmatta. Mina hönor har aldrig förrut gått över vägen men sedan vi kom från landet och de vant sig vid stora utrymmen så går de över vägen så snart de kommer åt. De klämmer sig egenom häcken, som är jätte tät eller hittar något hål eller hoppar över en mur på ena kanten. De är på rymmen hela tiden! Ägarna till gräsmattan bryr sig inte så jag är benägen att ge upp men man är ju lite orolig för bilarna....

Hönsmamma

« Svar #7 skrivet: 16 okt-06 kl 19:34 »
Välj en lugn ras som är hem kär, t.ex. Brahma, Jersey Jätte, New Hampshire eller Hedemora. Och sätt för allt i världen inte upp en häck, den är ju jätte spännande att gräva runt i, och då syns de inte så lätt när de far ut på vägen. Bättre med staket om det behövs.
Jag & gubben har bland annat: Ancona, Araucana, Australorp, Brahma, Brakel, Faverolle, Friesen, Fönix, Hollende hoens, Holländska Vithättor, Isbar, Jersey Jätte, Kochin, Lohmann, Maran, Millie Fleur, Silke, Svarthöns,Sussex, Wyandotte,
Mysk-ankor och Kinesiska knölgås, Amerikansk gul gås och katte

HøneLine

• Värmland
    • Marion's hjemmeside
« Svar #8 skrivet: 18 okt-06 kl 20:51 »
Mine Hedemora höns gikk på vegen til og begynne med. Vi måtte gå etter dem og jage de tilbake. Etter å ha gjort dette 6-7 ganger vikrer det som om de har lært  :) Ingen höner på vegen lengre 8)
Har av höns; Barnevelder,- Stor och Dvärg, Hedemora, Svarthala Marans, Dvärg Silke, Dverg Kochin och Ancona.

estea

« Svar #9 skrivet: 26 okt-06 kl 08:41 »
Mina hönor spenderar halva dagarna på den lilla asfaltsvägen utanför huset. De syns bra så bilarna saktar in i god tid, vilket ger även katterna en bättre chans att hinna undan. Tror det är mycket liten risk att någon skulle råka illa ut, de far ju iväg som yra höns så fort något stort närmar sig eller de hör att det brummar. Men har man sävligare djur är kanske risken större.

mosesmia

• Lappland
« Svar #10 skrivet: 26 okt-06 kl 09:04 »
Jag har också en väg som går nära oss, visserligen en grusväg men det är ganska mycket folk som jagar och har stugor efter den vägen.
Dom har lärt sig att ta det lugnt förbi oss. Vi satte upp skyltar i början pga barnen, men nu har de också lärt sig att hönsen brukar korsa vägen.
Det är äng på båda sidorna om vägen, så det är rejält öppet.
En variant är att helt enkelt sätta upp en skylt med varning för höns.
/Mia
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

Mamma-Anna

• http://norgardsanna.spaces.live.com/
« Svar #11 skrivet: 27 okt-06 kl 09:13 »
Jag kommer nu att bygga en hönsgård till mina för att ha dem på dagarna när vi inte är hemma och så får de gå ut när vi kommer hem och har lite uppsyn. Inte för trafiken för det har jag inga problem med, men för höken och för att grannen lite får ofta får besök. Men en som bor längre ner på vår grusväg, har höns och kaniner och kattungar lösa ute på vägen, och jag tycker att det är jobbigt för tänk om jag kör på barnens kaniner, även om man bara kryper fram så kommer en kanin i fullfart så fort att jag inte har en chans!

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #12 skrivet: 27 okt-06 kl 17:44 »
Jag vet inte om jag skulle våga ställa ett hönshus öppet 10 meter från vägen. Mina höns går helt fria men det närmaste hönshuset står nog c.a 150 meter från vägen.

Jag har aldrig varit med om att någon fågel sökt sig dit. Dom går åt andra hållet, ut mot skogen.
Om det är säkrare eller inte låter jag vara osagt. En hel del av dom norpas bort av vilt istället även om de flesta av dom händelserna skett när dom varit i hönshuset nattetid. Men för det mesta hinder hundarna eller jag på rovet innan rovet hinner på hönsen.
Sen är det ju nog så att hönsen (liksom andra djur) har lättare att uppfatta faran från rovdjur än faran från bilar är dom inte instängda så är dom inte så enkla byten som man kan tro, speciellt inte om dom har en vaksam och skyddande tupp med sig. Det är när dom står instängda som dom blir lätta byten, inte när dom är frigående.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

rina

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 27 okt-06 kl 18:32 »
Nja jag vet inte om jag håller med om att hönsen är lättare för vilda djur att ta.....inne i hönsgården...man bygger ju givetvis en säker gård men dyra gårdar blev det ju då.......här är det endast minken som skulle kunna ta sig in...skulle jag ha mina ute ...ja du då hade jag inga höns kvar....
skickar med en liten rolig bild i alla fall.....denna skylt fick jag i present av min man....

Lena A

« Svar #14 skrivet: 27 okt-06 kl 19:28 »
Rina, kul skylt och bra hemsida!  :D

HellIPutUThrough

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 03 nov-06 kl 21:14 »
Jag har haft höns i 20 år, och de får springa fritt.

De har gått in på granntomterna rätt många gånger, men grannarna har mest tyckt att det varit mysigt.

En gång på 20 år har en höna blivit påkörd av en bil, men den lilla rackarn klarade sej med en hälta och blev väldigt gammal.

Det är nog inte väg/järnväg som är faran, utan i sådana fall rovdjuren. (Räv, rovfåglar osv.)

Vi bor precis bredvid järnvägen, och hönsen har aldrig tenderat att gå åt det hållet.

En hönsgård är dock alltid bra att ha om man ska resa bort och hönsvakten ska ha lätt att ha koll på dem, om grannarna stör sej eller om rovdjuren ökar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

450 gäster, 1 användare
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser