Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  startproblem ford focus  (läst 43817 gånger)

Bösen

• Halland
SV: startproblem ford focus
« Svar #20 skrivet: 20 nov-11 kl 21:42 »
Ford Focus är absolut inte amerikansk!!!

Jordbron

• Västergötland
    • Jordbron
« Svar #21 skrivet: 20 nov-11 kl 21:48 »
De har i alla fall ringat in problemet...
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

Livspusslet

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 20 nov-11 kl 21:50 »
Jag har fel på min Ford Focus flexifuel -04.

Den är svårstartad nu på hösten. Man får ofta starta flera gånger och "gasa till" för att få fart på den.

Idag gick jag den igång men tomgången fungerar inte. Den dog direkt när jag släppte gasen.

Hur ska jag felsöka? Min fru, som har bättre minne än mig, sa att den var svårstartad förra hösten också. Vi fick hålla på att starta flera ggr innan den gick igång ordentligt. Men vad jag kommer ihåg hade vi inte fel på tomgången.

hur många ventiler går den på eller inte alls??

Livspusslet

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 20 nov-11 kl 21:52 »

kanske är det tomgångsmotorn som är slut??
7japp brud med bilkunskap!
varit med i biltidningen Bilsport!

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #24 skrivet: 20 nov-11 kl 22:04 »
Ta och kolla denna tråden..
Kan det vara så att dom e felet på spåren ???

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=22&t=25248
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Livspusslet

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 20 nov-11 kl 22:13 »
Min fru skickade sms i morse:

"Fick inte igång Forden, den ville inte starta. Hände inget."

Duh. Ropade hej innan bäcken...

startmotorn!

Livspusslet

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 20 nov-11 kl 22:15 »
'hände inget' är ett vitt begrepp...

nej det tycker jag väl inte,dött batteri eller död startmotor.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #27 skrivet: 20 nov-11 kl 22:55 »
Och om jag tar och ställer mina vanliga frågor när någon har en bil med startproblem:
-Är det bara när man startar med hjälp av startmotorn som bilen är svårstartad, eller är den besvärlig även när man försöker rulla igång den?
-Spelar det någon roll om motorn är kall eller varm? Om vädret är torrt eller fuktigt?
-Eftersom det rör sig om en Focus FFV: spelar det någon roll om den är tankad med E85 eller bensin?

Livspusslet

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 20 nov-11 kl 22:58 »
Och om jag tar och ställer mina vanliga frågor när någon har en bil med startproblem:
-Är det bara när man startar med hjälp av startmotorn som bilen är svårstartad, eller är den besvärlig även när man försöker rulla igång den?
-Spelar det någon roll om motorn är kall eller varm? Om vädret är torrt eller fuktigt?
-Eftersom det rör sig om en Focus FFV: spelar det någon roll om den är tankad med E85 eller bensin?

har oxå hört nåt på ett öra om att hybridbilar kan typ "sota igen" ??

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #29 skrivet: 20 nov-11 kl 23:05 »
har oxå hört nåt på ett öra om att hybridbilar kan typ "sota igen" ??

Nej, det har i så fall inget med hybridbilar att göra. När man pratar om igensotningsproblem på moderna (eller halvmoderna) bilar så är det s k direktinsprutade bensinmotorer (Mitsubishi kallar dem GDI och Volkswagen kallar dem FSI) som besväras av sådana problem. Men de är rätt sällsynta, och jag vet inte av någon hybrid eller FFV-bil som använder den tekniken.

Livspusslet

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 20 nov-11 kl 23:10 »
Nej, det har i så fall inget med hybridbilar att göra. När man pratar om igensotningsproblem på moderna (eller halvmoderna) bilar så är det s k direktinsprutade bensinmotorer (Mitsubishi kallar dem GDI och Volkswagen kallar dem FSI) som besväras av sådana problem. Men de är rätt sällsynta, och jag vet inte av någon hybrid eller FFV-bil som använder den tekniken.
jo men alltså det blir nån beläggning i etanol/bensinbilar som kan förstöra motorn..

Livspusslet

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 20 nov-11 kl 23:13 »

åh jag hittade det:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=114&artikel=3622939

det blir ett rött ämne i motoroljan

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #32 skrivet: 20 nov-11 kl 23:17 »
jo men alltså det blir nån beläggning i etanol/bensinbilar som kan förstöra motorn..

Tänker du på den där skandalen med felblandad E85 förra sommaren, dels hade Statoil råkat blanda ihop E85 med ED95 (etanolbaserat dieselbränsle) och dels förekom E85 med lite väl höga svavelhalter ett tag (man hade glömt att sätta ett gränsvärde för detta i svensk standard för E85)?
Det ledde bl a till igensatta spridare och misständningar, men i de flesta fall gick det rätt snabbt att lösa upp avlagringarna genom att köra en tid på lika delar E85 och bensin. Men en del oseriösa bilverkstäder som såg en chans att tjäna en hacka bytte istället spridare och tog bra betalt för det.
I riktigt svåra fall - det gällde bilar som bara kördes korta sträckor och aldrig fick bli riktigt genomvarma - kunde den där ED95-tillsatsen ställa till problem om den kom ner i motoroljan.

Livspusslet

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 20 nov-11 kl 23:30 »
Tänker du på den där skandalen med felblandad E85 förra sommaren, dels hade Statoil råkat blanda ihop E85 med ED95 (etanolbaserat dieselbränsle) och dels förekom E85 med lite väl höga svavelhalter ett tag (man hade glömt att sätta ett gränsvärde för detta i svensk standard för E85)?
Det ledde bl a till igensatta spridare och misständningar, men i de flesta fall gick det rätt snabbt att lösa upp avlagringarna genom att köra en tid på lika delar E85 och bensin. Men en del oseriösa bilverkstäder som såg en chans att tjäna en hacka bytte istället spridare och tog bra betalt för det.
I riktigt svåra fall - det gällde bilar som bara kördes korta sträckor och aldrig fick bli riktigt genomvarma - kunde den där ED95-tillsatsen ställa till problem om den kom ner i motoroljan.

läs gärna i länken i inlägget ÖVER detta.(mitt inlägg innan detta som är ditt)

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #34 skrivet: 21 nov-11 kl 09:12 »
läs gärna i länken i inlägget ÖVER detta.(mitt inlägg innan detta som är ditt)

Och det är precis det som senare visade sig bero på felblandat bränsle. Lägg märke till att artikeln är från april 2010, det var inte förrän fram på sensommaren det året som orsaker och sammanhang var ordentligt utredda.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #35 skrivet: 21 nov-11 kl 10:28 »
Dålig kontakt i el-systemet kan leda till att det inte finns ström till BÅDE startmotor och bensinpump/tändsystem/övrigt.
Samma fenomen om batteriet är dåligt.
Märks genom att bilen tänder till precis när man släpper startnyckeln. *BTDT*
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Andromedae

• Dalarna
« Svar #36 skrivet: 21 nov-11 kl 11:16 »
Vår Ford Focus, som jag har för mig är av samma årgång som er, uppför sig likadant ibland. Mest vintertid, men även sommar om den blivit sur. Och framförallt om vi kör på E85, mycket snällare att starta om vi använder bensin.

andtol

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 21 nov-11 kl 13:51 »
Ta och kolla denna tråden..
Kan det vara så att dom e felet på spåren ???

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=22&t=25248

Japp, antagligen är det sanningen. Svårstartad kall och vid fuktig väderlek. Nu står den på verkstad igen, vi får se vad de säger, men de gissade byte av bränslepumpen, kostnad 6000 + arbete.

Nu har vi köpt en annan bil, vi måste ha en bil som fungerar. Så jag ska försöka sälja den här. Trasig eller hel, vi får se hur det går.

6-växel

• Västmanland
« Svar #38 skrivet: 07 nov-12 kl 09:22 »
hej
bredvid spjälhuset hittar nånting med två skruvar nummer 10 öppna den och göra rent den med spry rengöring man köpen på biltema .
har händ med min ford,nu bilen går bra,

andtol

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 07 nov-12 kl 10:20 »
Tack, bilen är såld sedan länge. Nu kör vi Toyota i stället. :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

599 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser