Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  startproblem ford focus  (läst 43799 gånger)

andtol

• Gäst
startproblem ford focus
« skrivet: 07 nov-11 kl 15:00 »
Jag har fel på min Ford Focus flexifuel -04.

Den är svårstartad nu på hösten. Man får ofta starta flera gånger och "gasa till" för att få fart på den.

Idag gick jag den igång men tomgången fungerar inte. Den dog direkt när jag släppte gasen.

Hur ska jag felsöka? Min fru, som har bättre minne än mig, sa att den var svårstartad förra hösten också. Vi fick hålla på att starta flera ggr innan den gick igång ordentligt. Men vad jag kommer ihåg hade vi inte fel på tomgången.

Händig Man

• Gäst
SV: startproblem ford focus
« Svar #1 skrivet: 07 nov-11 kl 15:18 »
enligt en vän som har en ford så kan det bero på insprutningen... tydligen ganska vanligt fel.. hos flexifuel

Mozzarella

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 07 nov-11 kl 15:37 »
Min Ford Focus flexifuel -04 krånglade ordentligt förra hösten. Ville ibland inte starta ordentligt och motorn kunde lägga av helt på låga varv.
Jag löste problemet genom att starta om bilens dator. Det gör man genom att ta loss minuskabeln till batteriet. Vänta en stund och sätt sedan tillbaka kabeln.
Se till att ha koden till radion för den behöver man för att kunna få radion att fungera efter att batteriet har varit bortkopplat.
Nu går min bil som en klocka!
Kanske det där med insprutningen kan rätta till sig när man startar om datorn?
Fast sedan så är det ju det där med etanolbränsle och låga temperaturer...  :P

Lena i Fjollträsk

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 07 nov-11 kl 15:40 »
Är ägare av en likadan bil med likadant problem. Det sas vara fel på någon manick, spridarna?,  i tanken. Kräver nerplockning av tanken för byte -typ 6000 kr, enligt verkstan- eller enbart tanka bensin. (Jag valde bensindrift)

andtol

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 07 nov-11 kl 15:48 »
Vi har tankat bensin sista åren, kanske någon tank etanol i somras.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #5 skrivet: 07 nov-11 kl 15:53 »
Är ägare av en likadan bil med likadant problem. Det sas vara fel på någon manick, spridarna?,  i tanken. Kräver nerplockning av tanken för byte -typ 6000 kr, enligt verkstan- eller enbart tanka bensin. (Jag valde bensindrift)

Samma modell och problem här. Med utbytta bränslespridare går den nu utmärkt igen, på etanol. Visst kan en etanolbil vara lite trögstartad när det är kallt, men det är det ju inte än. Min har startat snällt i många minusgrader utan att motorvärmaren varit på.

andtol

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 07 nov-11 kl 17:06 »
Jag löste problemet genom att starta om bilens dator. Det gör man genom att ta loss minuskabeln till batteriet. Vänta en stund och sätt sedan tillbaka kabeln.

Nu har jag gjort det. Men tog pluskabeln först :P och bilen hade svårt att starta igen... Men det gick igång efter lite pumpande på gaspedalen.

Nu har jag lossat minuskabeln också och väntat en lång stund. Får se i kväll eller i morgon om den startar bra när den har blivit kall igen.

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #7 skrivet: 07 nov-11 kl 17:21 »
Problemet stavas f-o-r-d ;)

Men skämt åsido, kommer det inte upp nån felindikering? (motorlampa eller sånt?)
För då kan man ju koppla på en felkodsläsare och få en hum om vad som är fel.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Händig Man

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 07 nov-11 kl 17:22 »
F-O-R-D = Fixa Och Reparera Dagaligen ;)

Lena i Fjollträsk

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 07 nov-11 kl 17:26 »
Nu är ni dumma  >:( Det var en bil jag hade råd med och som har stor baklucka i förhållande till sin storlek

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #10 skrivet: 07 nov-11 kl 17:28 »
Att lossa någon av batterikablarna duger inte för att nollställa minnet i styrdonet på en så modern bil som Ford Focus (däremot fungerar det bra på de flesta insprutningssystem före ca 1995). Numera ligger nämligen adapteringsdata, felkoder och sånt lagrat i en minneskrets som inte behöver ström från batteriet för att komma ihåg sitt data (ungefär som ett minneskort eller USB-minne, men fast monterat i styrdonet).
För att göra en sådan nollställning ska man istället koppla in en OBD-II -handterminal (eller -kabel + dator med lämplig programvara) till testuttaget som sitter vid säkringsdosan under instrumentbrädan, läsa av och därefter radera felkoder. Det är utrustning som inte är specifik för just Ford utan gemensam för så gott som alla bilar från sent 90-tal och framåt, man kan köpa prylarna för runt 500 kr på t ex Biltema eller, ännu billigare, på eBay.

Min erfarenhet är att det är fullt normalt att sådana bilar kan vara svåra att få igång vid fuktigt väder och några plusgrader. En metod som brukar fungera är att köra startmotorn bara några sekunder åt gången, och sedan vänta minst en halv minut mellan startförsöken.

Att pumpa med gasen hjälper inte, det är något som bara fungerar på gamla förgasarbilar med mekanisk accelerationspump.

Kom ihåg att alla Ford (både bensin- och FFV-bilar) från ca 1996 och framåt stänger av bränsleinsprutningen helt och hållet om man håller gasen i botten medan startmotorn körs, detta är för att det ska gå lättare att få igång motorn om den av någon anledning har blivit sur (detta står, liksom en hel del andra kallstarttips, i bilens instruktionsbok).

Problem med igensatta spridare (det var en epidemi av sådant sommaren 2010 sedan Sekab och Statoil hade råkat blanda fel tillsatser i E85 vid ett par tillfällen) brukar inte göra bilen svårstartad, utan det visar sig antingen genom misständningar eller genom att motorelektronikvarningslampan tänds och systemet sätter felkoder för misständningar och/eller mager bränsleblandning.
Om bränslefiltret skulle ha satts igen så är det lätt att byta. Sugsilen i tankarmaturen är däremot besvärlig eftersom det inte finns någon lucka under baksätet för att komma åt den utan man måste ta ner tanken - och då måste först avgassystem och eventuellt dragkrok tas ner. Om sugsilen är igensatt så brukar man höra underliga jamande eller skvalande ljud från bränslepumpen då motorn går, det hörs tydligare om man tar av tanklocket och lyssnar där, speciellt om man inte har så mycket bränsle i tanken.

Temeriaire

• Småland
« Svar #11 skrivet: 07 nov-11 kl 17:35 »
Fel på tempgivare så att kallstart inte aktiveras?

andtol

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 16 nov-11 kl 07:36 »
Fel på tempgivare så att kallstart inte aktiveras?

Japp!

500 kr för givaren och 800 kr för jobbet.

andtol

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 16 nov-11 kl 07:37 »
Nu är ni dumma  >:( Det var en bil jag hade råd med och som har stor baklucka i förhållande till sin storlek

Välj inte en Ford Focus som gått med än 12000 mil. Det är att tigga om problem...

andtol

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 16 nov-11 kl 07:38 »
F-O-R-D = Fixa Och Reparera Dagaligen ;)

Du, vad tillför detta forumet? Förutom elaka tankar?

Temeriaire

• Småland
« Svar #15 skrivet: 16 nov-11 kl 07:51 »
Japp!

500 kr för givaren och 800 kr för jobbet.
Se där, då har man inte tappat greppet helt iaf :D :-[

andtol

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 16 nov-11 kl 11:01 »
Min fru skickade sms i morse:

"Fick inte igång Forden, den ville inte starta. Hände inget."

Duh. Ropade hej innan bäcken...

Temeriaire

• Småland
« Svar #17 skrivet: 16 nov-11 kl 11:05 »
Min fru skickade sms i morse:

"Fick inte igång Forden, den ville inte starta. Hände inget."

Duh. Ropade hej innan bäcken...
Skit.
Men "hände inget" Gick inte startmotorn runt heller?

Existens?

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 16 nov-11 kl 12:24 »
'hände inget' är ett vitt begrepp...

andtol

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 18 nov-11 kl 20:32 »
Säljes:

Skitbillig görbra Ford Focus!

Riktig amerikansk kvalité!

Dela detta:

* Inloggade just nu

640 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser