Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Antalet hästar i hästhagarna  (läst 1479 gånger)

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
Antalet hästar i hästhagarna
« skrivet: 03 nov-11 kl 18:00 »
Sant som du säjer om antalet hästar men i hästlagarna finns det en klasul som säjer 1häst per hektar bete eller nåt liknande .
Dom har ändrat lite fram o tillbaka formuleringen men andemeningen är det samma.

Var finns den klausulen? Det är samma regler för hästar som för andra "utegångsdjur" att underlag och terräng skall passa för det. Enda angivelsen som tangerar storlek på hagarna är att hästen skall ha möjlighet att röra sig fritt i sina gångarter. Mina shettisar behöver inte lika många meter att galoppera av sig på som dina irländare  ;D Sen att man brukar rekommendera 1 ha bete per stor häst "mellan tummen och pekfingret" är ju en annan sak.
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

pålle

  • Gäst
SV: Antalet hästar i hästhagarna
« Svar #1 skrivet: 03 nov-11 kl 18:07 »
Var finns den klausulen? Det är samma regler för hästar som för andra "utegångsdjur" att underlag och terräng skall passa för det. Enda angivelsen som tangerar storlek på hagarna är att hästen skall ha möjlighet att röra sig fritt i sina gångarter. Mina shettisar behöver inte lika många meter att galoppera av sig på som dina irländare  ;D Sen att man brukar rekommendera 1 ha bete per stor häst "mellan tummen och pekfingret" är ju en annan sak.
Om den klausulen finns då skulle det inte finnas en enda rid skola i storstäderna  ej heller för övrigt heller troligen .

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Antalet hästar i hästhagarna
« Svar #2 skrivet: 04 nov-11 kl 20:07 »
Nej nej jag menar så klart bete inte hage rent allmänt .
Jag fick höra det av en inspektör som var ute hos mej 07.
Typ "1 hkt bete per som häst är det som gäller "

Sen tycker jag att det är logiskt i just marksympunkt .Ska det inte trampas sönder då måste man ha tillräkligt mkt bra mark.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

pålle

  • Gäst
SV: Antalet hästar i hästhagarna
« Svar #3 skrivet: 05 nov-11 kl 08:36 »
Var för skulle det va lågiste med en hkt per häst vara logiskt det räcker ju inte på långa vägar till en stor häst  om ja inte miss miner mig fel så går det åt 2,5 hkt per häst och då ful god vall så då är det nog en totalt inkompetent inspektör som du hat med att göra som ite ens vet det .

Ptr

  • Inlägg: 180
    • Västergötland
SV: Antalet hästar i hästhagarna
« Svar #4 skrivet: 06 nov-11 kl 21:27 »
Det ni, eller vi surrar efter är inte några djurskyddsbestämmelser, utan vad vi, bla jag har hört av gamlegubbarna på  byggda!

Det som är med detta är att det nog ligger en hel del relevans i vad de påstår, efter principen generationer av erfarenhet.

5 tunnland per häst till vall och bete. Att ta vall på ena skiftet, beta ett annat samt kanske göra tvärtom med återväxten. Det är nåt som går igen, titta bara på rekomendationerna för att reducera parasitförekomsten. Konstigta va, att det gamla passar in i det nya!

En 2 tunnland per häst och minst tre hästar i hagen, det är inte bara att de ska kunna röra sig i sina gångarter, de ska ha plats att vandra också. Hästen är ett vandrande djur som behöver rörelse för att magen ska fungera. När det pratas om levnadsområden, för de är inte revirhävdande på det sättet så är det kvadratmil vi pratar om, det vore lite svettigt i dagens samhälle att tillgodose. Får väl kompenseras av att rida/köra ut mycket i så stor omfattning det bara går. Min egen uppfattning är att ju mindre vi använder våra hästar desto större hagar behöver de! Det har mindre med storleken på häst att göra än på behovet att ha sträckor att vandra och inte kunna ha koll på.

2½ kg per 100kg häst i intaget hö och räknat på 200 dagar är något annat de gamle har lärt mig. Inte för att det nödvändigtvis går åt utan för att det ska räcka. Tilläggas bör då att detta inte skulle baseras på fet häst utan häst i god kondition! Och denna skörd skulle gå att ta där hästarna inte betar på försommaren så det skulle bara påverka betes arealen marginellt.

Detta och andra saker surrade vi om i tidigare trådar samt att vissa saker i djurskyddslagarna var minst sagt knasiga samt annat var fruktansvärt snålt draget. Mycket baserat på hörsägen men funkar hyfsat ändå.

Vad som är krav på, samt vad som rekommenderas samt vad som är lämpligt, dessutom utefter olika förutsättningar är inte samma sak!

Hur stora just betena är påverkas väl av hur bra det växer samt om man tillskottsfodrar, finns nog inget krav med det. Jo vänta, gödselspridningen! Är det inte 1 ha /djurenhet, både spridningen av vinterns resultat samt om man ska anses behöva mocka hagarna eller ej. Lite märkligt då att det kan gå 7 vuxna grisar på samma yta som 1 vuxen shettis. Mins inte hur tabellerna ser ut men har för mig att jag garvat åt det nån gång. Det är då inget djurskyddskrav utan naturskyddskrav. Den som är mer insatt får nog hjälpa oss att bena isär detta!

Ptr
Bara för att man känner att man borde, men det inte blir av så kan även möjligheten att man kunde, om det bara blev av även det vara rätt trevligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

386 gäster, 2 användare
Hans Hultén, Naturliv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser