Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Får dödade i Oskarshamn  (läst 6681 gånger)

challe:)

• Småland
SV: Får dödade i Oskarshamn
« Svar #1 skrivet: 04 nov-11 kl 10:38 »
fy fan  :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'(
Här bor hästar,hund,katter, Blekingeankor, höns:sebright, dv kochin,silkes,lomhann, dorking och ett gäng blandraser!

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #2 skrivet: 04 nov-11 kl 12:13 »
Jag börja tycke mindre och mindre om hund ägare och hundar, det var inte längesen en hund rymde in i en förhage här i närheten och dödade tacka med lamm  :'(
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Kira

• Småland
« Svar #3 skrivet: 04 nov-11 kl 14:43 »
Jag börja tycke mindre och mindre om hund ägare och hundar, det var inte längesen en hund rymde in i en förhage här i närheten och dödade tacka med lamm  :'(
Undrar hur detta prioriteras hos polisen? Vilket straff får en sån typ om han/hon fångas?

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #4 skrivet: 04 nov-11 kl 16:01 »
Undrar hur detta prioriteras hos polisen? Vilket straff får en sån typ om han/hon fångas?

det beror nog på vem som fångar galningen  :-* mildast blir det om det är polisen  (:)
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Birgit

« Svar #5 skrivet: 05 nov-11 kl 01:01 »
Hade själv hundangrepp i förrgår >:( Som väl är inga dödliga skador, men två tacklamm som fick det lite kämpigt, med svullna halsar och svårt att äta!!!! Nu visste jag vilka ägarna var och de är väldigt ledsna, men vad hjälper det mina får :-\
Får skaffa fler hundar!!!!!

Kira

• Småland
« Svar #6 skrivet: 05 nov-11 kl 09:46 »
Hade själv hundangrepp i förrgår >:( Som väl är inga dödliga skador, men två tacklamm som fick det lite kämpigt, med svullna halsar och svårt att äta!!!! Nu visste jag vilka ägarna var och de är väldigt ledsna, men vad hjälper det mina får :-\
Får skaffa fler hundar!!!!!
Eller ett gevär ;)
Fler än fårägare har problem med hundar som gör angrepp. Vad händer med dessa hundar Birgit, för visst gör du en polis anmälan?
En kompis till mig bor i en by där det har flyttat in ett par med en hund som tagit sig ur trädgården (som har högt staket) och anfallit förbipasserande hundar (kopplade) vid flera tillfällen. Efter polisanmälan har de byggt på en bit av stängslet men alla är rädda för att gå förbi. Paret bor efter "huvudgatan" och man måste gå förbi för att kunna gå ur byn på ena hållet. Att hundar vaktar sitt revir är en sak men att de klättrar över ett staket och ut över gatan för att anfalla någon förbipasserande. Kommer denna hund lös ryker nog de mesta hundarna i byn. Jag tycker det är fel att de får behålla hunden överhuvudtaget, alla är rädda för den.

Birgit

« Svar #7 skrivet: 09 nov-11 kl 07:17 »
Nej, jag har inte anmält, eftersom jag känner ägarna och vet att de normalt är skötsamma. De är beredda att ersätta och överväger att ta bort hunden. Det är förresten en korsning mellan schäfer, bc och huskie, inte helt lämpligt enligt mig.

Främmande jakthundar kanske jag skjuter (har bössa) om de angriper, men inte en känd hund som jag lätt kan fånga. Där ansåg jag det bättre att förklara problemet med ägarna, så de kanske skaffar en lämpligare hund nästa gång. De har haft en hund under hela vår tid med fåren, utan några problem, men den nya verkar ha en hel del jakt i sig, tyvärr, för hunden var hur trevlig som helst i övrigt.

Men det är problem med lösa hundar, speciellt jakthundar som vi har gott om i närområdet. Våra boskapsvaktare fungerar bra mot dem, men jag har inte så jag kan vakta alla gruppen "än".
Jag ser lite på samma sätt som med varg, man får förebygga och "mota Ola i grind". Jägare med hund kommer att finnas, liksom ökande antal rovdjur. Ingen av dem ska "utrotas" så man får jobba på försvaret helt enkelt.

skogsråetiskogen

• Småland
« Svar #8 skrivet: 09 nov-11 kl 07:22 »
Fixar dina hundar en varg menar du Birgit?

Luppa

• Norrbotten
« Svar #9 skrivet: 09 nov-11 kl 07:47 »
Fixar dina hundar en varg menar du Birgit?

Vem har sagt något om varg?
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

Kira

• Småland
« Svar #10 skrivet: 09 nov-11 kl 07:59 »
Nej, jag har inte anmält, eftersom jag känner ägarna och vet att de normalt är skötsamma. De är beredda att ersätta och överväger att ta bort hunden. Det är förresten en korsning mellan schäfer, bc och huskie, inte helt lämpligt enligt mig.

Främmande jakthundar kanske jag skjuter (har bössa) om de angriper, men inte en känd hund som jag lätt kan fånga. Där ansåg jag det bättre att förklara problemet med ägarna, så de kanske skaffar en lämpligare hund nästa gång. De har haft en hund under hela vår tid med fåren, utan några problem, men den nya verkar ha en hel del jakt i sig, tyvärr, för hunden var hur trevlig som helst i övrigt.

Men det är problem med lösa hundar, speciellt jakthundar som vi har gott om i närområdet. Våra boskapsvaktare fungerar bra mot dem, men jag har inte så jag kan vakta alla gruppen "än".
Jag ser lite på samma sätt som med varg, man får förebygga och "mota Ola i grind". Jägare med hund kommer att finnas, liksom ökande antal rovdjur. Ingen av dem ska "utrotas" så man får jobba på försvaret helt enkelt.
Så det var en hund som skulle jobba som boskapsvaktare? Jag förstår att man inte anmäler grannar och bekanta som verkligen själva tar tag i problemet. Själv har jag aldrig haft problem med lösspringande hundar, men jag har ju hästar och fåren är nya på gården sedan två år. Jakthundarna som bor runt mig får träffa mina hästar så vi har aldrig haft problem med dem om de passerat våra hagar av misstag, hundarna har ju lite svårt att veta var gränserna går ;D. De flesta som jagar här är också boende här och många av dem har själva får kanske är det därför vi inte har problem med jakthundar här.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #11 skrivet: 09 nov-11 kl 08:04 »
Man får inte avliva en främmande hund bland ens lantdjur innan man försökt att både mota bort den och fånga in den. Och även då riskerar man att få ersätta hundens ägare. Det finns trådar om detta tidigare på alternativ.

Om en hund beter sig olämpligt, så är ägaren ersättningsskyldig för ev skador som den åstadkommer. Ägaren är också skyldig att se till att händelsen inte upprepas. Att en hund kommer lös en gång innebär inte att den automatiskt ska avlivas. Anmäler man till polisen (vilket man bör om hunden gjort något olämpligt, att anmäla en hund som t ex bara viftar på svansen och vill leka verkar däremot något överdrivet, man får såklart se till det enskilda fallet och bedöma vad som är lämpligt) så kommer händelsen att hamna i ett register. Om hunden upprepat ger upphov till problem så kan hundägaren dömas till strikt koppeltvång eller till att hunden ska ha munkorg på sig utomhus. Om hunden gjort något riktigt dumt, eller om hundägaren inte rättar sig efter de regler som den ska följa, så kan hunden omhändertas och ev avlivas.

Men skjut inte en hund i fårhagen, om den inte gjort riktigt allvarliga skador så kommer ni att få betala skadestånd till hundägaren. Och man kan även bli av med vapenlicensen.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Kira

• Småland
« Svar #12 skrivet: 09 nov-11 kl 22:53 »
Man får inte avliva en främmande hund bland ens lantdjur innan man försökt att både mota bort den och fånga in den. Och även då riskerar man att få ersätta hundens ägare. Det finns trådar om detta tidigare på alternativ.

Om en hund beter sig olämpligt, så är ägaren ersättningsskyldig för ev skador som den åstadkommer. Ägaren är också skyldig att se till att händelsen inte upprepas. Att en hund kommer lös en gång innebär inte att den automatiskt ska avlivas. Anmäler man till polisen (vilket man bör om hunden gjort något olämpligt, att anmäla en hund som t ex bara viftar på svansen och vill leka verkar däremot något överdrivet, man får såklart se till det enskilda fallet och bedöma vad som är lämpligt) så kommer händelsen att hamna i ett register. Om hunden upprepat ger upphov till problem så kan hundägaren dömas till strikt koppeltvång eller till att hunden ska ha munkorg på sig utomhus. Om hunden gjort något riktigt dumt, eller om hundägaren inte rättar sig efter de regler som den ska följa, så kan hunden omhändertas och ev avlivas.

Men skjut inte en hund i fårhagen, om den inte gjort riktigt allvarliga skador så kommer ni att få betala skadestånd till hundägaren. Och man kan även bli av med vapenlicensen.
Vad är riktiga skador? Jag skulle bli så vansinnig så jag skulle kasta mig över hunden. Hm, hur skadad skulle jag bli eller biter inte hunden människor? Vad tror ni som har varit ute för hundattacker?

skogsråetiskogen

• Småland
« Svar #13 skrivet: 10 nov-11 kl 07:47 »
Vem har sagt något om varg?
Det var en fråga till Birgit; hon skriver ju om varg och rovdjur.

Birgit

« Svar #14 skrivet: 10 nov-11 kl 08:12 »
Mina hundar har inte haft varg här än, men väl hundar. Däremot har jag sålt hundar som bevisligen motat bort varg vid flera tillfällen, längre upp i landet, så de funkar!
Jag drog parallellen mellan rovdjur och angripande hundar. Har själv fått 5 bagglamm ihjälbitna av hundar för några år sedan. Vi är ganska säkra på att vi vet vilka hundar det var, men ägaren nekar till att de skulle varit lösa (var annars vanligt förekommande kvällstid). Polisen var inte intresserad av att åka ut då utan hänvisade till försäkringsbolaget, som ju inte betalar ut något utan hänvisar till hundägarens strikta ägaransvar.
Tror det varit lättare idag att ha få respons än det var då för 6 år sedan.

Man kan ju diskutera detta med angripande hundar. Vem ligger bevisbördan på, hundägaren eller den som blir angripen? Vilka skador ska du som djurägare acceptera? Det är få fall som dragits till rättegång och därför är det knappast någon här som har koll på detta? Däremot skulle det vara intressant att följa ett sådan fall juridiskt sett, för strikt ägaransvar gäller även jakthundar under jaktutövning.

Kira

• Småland
« Svar #15 skrivet: 10 nov-11 kl 08:47 »
Mina hundar har inte haft varg här än, men väl hundar. Däremot har jag sålt hundar som bevisligen motat bort varg vid flera tillfällen, längre upp i landet, så de funkar!
Jag drog parallellen mellan rovdjur och angripande hundar. Har själv fått 5 bagglamm ihjälbitna av hundar för några år sedan. Vi är ganska säkra på att vi vet vilka hundar det var, men ägaren nekar till att de skulle varit lösa (var annars vanligt förekommande kvällstid). Polisen var inte intresserad av att åka ut då utan hänvisade till försäkringsbolaget, som ju inte betalar ut något utan hänvisar till hundägarens strikta ägaransvar.
Tror det varit lättare idag att ha få respons än det var då för 6 år sedan.

Man kan ju diskutera detta med angripande hundar. Vem ligger bevisbördan på, hundägaren eller den som blir angripen? Vilka skador ska du som djurägare acceptera? Det är få fall som dragits till rättegång och därför är det knappast någon här som har koll på detta? Däremot skulle det vara intressant att följa ett sådan fall juridiskt sett, för strikt ägaransvar gäller även jakthundar under jaktutövning.
Birgit, självklart fungerar boskapsvaktande hundar om rätt förutsättningar finns. Men man får inte föra fram dem som universallösning för en urusel rovdjurspolitik. Jag är orolig för en oseriös uppfödning/import och okunniga hundägare. Det finns risk för att man skapar ännu mer problem då man propagerar för att lösningen ligger i boskapsvaktare. För oss som har små besättningar får som landskapsvårdare (med liten eller ingen avkastning alls) är det inte möjligt att lösa säkerheten mot rovdjur med hundar och stängsel.  Eftersom min mark är svårstängslad skulle jag behöva komplettera med hund/hundar men jag använder 4-5 hagar till mina djur samtidigt och de ligger inte i direkt anslutning till varandra och då går det åt många hundar.

Vad är din erfarenhet av stängsel, du har ju haft besök nyligen av hundar, vilket stängsel gick de igenom?

ivy

• Gotland
« Svar #16 skrivet: 10 nov-11 kl 09:08 »
För mig att värdet av skadade djur måste vara högre än tex hunden som angriper för att avling ska vara ok som sista utväg. Vilket kan vara svårt att se eftersom en rashund kan vara väl meriterad o mer värd än ett lamm tex...
Är det en nyfiken grannhund kanske man kan prata med grannen o träna hunden under kontrollerade former i sin fårhage?
Våra hundar(amstaff dvs inga "boskapshundar), var mkt intresserade(nyfikna, ville nosa, slicka o springa med dem, stannade fåren stannade hundarna så inte specielt jaktdrivna)av våra får till en början, men kontrollerad träning att det inte är ok, är mer rädd att fåren ska skada hundarna om de blir stångade för hundarna vet rätt i fel men inte fåren...
Det jag vill få sagt är att man kan med rätt medel hjälpa en grannhund inte springa in i ens fårhage om hundägaren är villig att jobba med problemet. Lösspringande hundar kan man dok inte skydda sig emot, men en hund man "känner" kan vara värd att hjälpa!?

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #17 skrivet: 10 nov-11 kl 09:09 »
Ha en åsna i hop med fåren eller lama tror jag att det var. De skyddar mot både hund och varg men passa vallhundarna  ::) Jag hade en klasskompis som red sina åsnor. Hon hade vant dem vid gårdens egna hundar (fråga mig inte hur?) men den anföll främmande hundar. Tydligen likadant med varg så de rekommenderas. Det är enklare än med hund eftersom en åsna kan äta samma mat som fåren och håller sig inom samma stängsel som fåren och så kan man ju rida dem om man har lust  ;D

sonja på slätten

• Halland
« Svar #18 skrivet: 10 nov-11 kl 09:16 »
Fast EN åsna får man väl inte ha?
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

zeina66

• Värmland
« Svar #19 skrivet: 10 nov-11 kl 09:45 »
Våra hundar(amstaff dvs inga "boskapshundar), var mkt intresserade(nyfikna, ville nosa, slicka o springa med dem, stannade fåren stannade hundarna så inte specielt jaktdrivna)av våra får till en början, men kontrollerad träning att det inte är ok, är mer rädd att fåren ska skada hundarna om de blir stångade för hundarna vet rätt i fel men inte fåren...
Det jag vill få sagt är att man kan med rätt medel hjälpa en grannhund inte springa in i ens fårhage om hundägaren är villig att jobba med problemet. Lösspringande hundar kan man dok inte skydda sig emot

Kontrollerad träning är jättebra för dom som verkligen vill försöka få sin hund att låta bli får. Men att  "att hundarna vet rätt i fel men inte fåren"...det skulle jag vilja se i en okontrollerad situation. Jättebra om du tror på det själv,jag har dock lite svårt med det..

Min hund rör inte fåren under kontrollerade förutsättningar... Men om hon får besök av en hundkompis som tänder till utanför stängslet och vill jaga får,och jag inte har kontroll - då är hennes flock/jaktkänsla starkare än något annat. Min snälla hund som inte bryr sig om får under kontrollerade former.... ::)
Vill inte reta upp någon med detta inlägget men faktum är att vilken hund som helst kan ge sig på att jaga/döda får i okontrollerade situationer och det är ju exakt det som skett.

Kira; Här har både jämthundar & gråhundar hoppat igenom el-stängslet in i hagar. En försökte gräva sig under fårnätet när fåren stod och tittade på (samt jag) den fick till slut en stöt när den träffade undertråden. En östsibirisk laika tog sig in och började jaga - mina gutar blev förbannade och vände på jakten så att hunden fick räddas istället...så kan det också gå ;D
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Dela detta:

* Inloggade just nu

741 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser