Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Feta getter  (läst 1611 gånger)

supersnällasilversara

  • Inlägg: 341
  • hellre lite skit i hörnet än ett rent helvete
    • Blekinge
Feta getter
« skrivet: 03 nov-11 kl 16:21 »
Hej!
Jag tycker att mina getter börjar att se riktigt tjocka ut. De går i en hage med gräs och sly men nu är det ju mest gräs kvar. Vad är det som gör dem så tjocka. Jag ger dem inget annat bara lite hö nu och då. Kan det vara så att de lägger på sig inför vintern?
Har 2st svarta orpington + en blå tupp. 3st Kopparfärgad Maran.  2st bruna+2st vita värphöns. 2st dvärgkochin, 2st isbar och några blandisar. 6st dvärggetter, två åsenfår. En vovve!

Jonas från Backfors

  • Inlägg: 974
    • Västerbotten
    • Backfors Gård
SV: Feta getter
« Svar #1 skrivet: 03 nov-11 kl 17:09 »
Hej!
Jag tycker att mina getter börjar att se riktigt tjocka ut. De går i en hage med gräs och sly men nu är det ju mest gräs kvar. Vad är det som gör dem så tjocka. Jag ger dem inget annat bara lite hö nu och då. Kan det vara så att de lägger på sig inför vintern?

Getter kan bli tjocka av lite allt möjligt. Går de på ett lite för kraftigt bete kan de lätt lägga på sig. Vilken sort har du?
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Feta getter
« Svar #2 skrivet: 03 nov-11 kl 19:02 »
Kan Du utesluta dräktighet?  Var sitter fetman?  Så här års sätter de även på sig en härlig tjock vinterpäls, som tar en del plats.

Foton, igen, kanske?  ;)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

supersnällasilversara

  • Inlägg: 341
  • hellre lite skit i hörnet än ett rent helvete
    • Blekinge
SV: Feta getter
« Svar #3 skrivet: 11 nov-11 kl 18:55 »
Ja jag tror att vi har ett ganska kraftigt bete. Det är iallafall tjocka och saftiga strån. Och så här mycket gräs brukar de ju inte äta. Dräktiga är de inte, inte så det borde synas iallafall. Den kastrerade Henrik ser dessutom lika gravid ut som de andra.
Har 2st svarta orpington + en blå tupp. 3st Kopparfärgad Maran.  2st bruna+2st vita värphöns. 2st dvärgkochin, 2st isbar och några blandisar. 6st dvärggetter, två åsenfår. En vovve!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

376 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser