Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Detta med köttpriser IGEN! Nybörjare, förklara!  (läst 30454 gånger)

Existens?

• Gäst
SV: Detta med köttpriser IGEN! Nybörjare, förklara!
« Svar #40 skrivet: 04 nov-11 kl 14:09 »
Ja jag skulle nog säga att de som köper falukorv(med sisådär 25% kött i)

Men då är det ingen falukorv..
Och jag tycker det är en lite märklig jämförelse att man då skulle göra en ännu sämre korv för att få ett lägre kilopris. Blanda i 1 % kött direkt då, så blir det riktigt billigt...

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 04 nov-11 kl 14:24 »
Ett intressant inslag i "det är procenten som räknas" är de inplastade örtmarinerade köttstycken som säljs som stekar men har lägre kötthalt än de tyska grillkorvarna på Lidl.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #42 skrivet: 04 nov-11 kl 15:25 »
Slaktad vikt 33 och 34 kg och inget fett! (utmärglade sa han, och såg mittt ansiktsuttryck, och ändrade då sig till stora fina kroppar utan fett  :P)
För här ska inte vara några utmräglade djur inte!
Så här tänker jag ta 90 kr/kg för hel slaktkropp!

Om du skickat dom till slakteri så hade du fått typ 6-8 kr kilot för dom...

Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #43 skrivet: 04 nov-11 kl 16:05 »
Följande instanser avgör vad som är rätt pris på en vara:
 - säljaren
 - köparen
När dessa är överens om ett pris som båda är nöjda med är priset rätt. Vad någon annan tycker har inget med saken att göra. Detta inkluderar slaktare, grannar, staten och konkurrenter.

Helt rätt  :) Det finns många åsikter om detta, men det här är ju egentlige själva kärnan.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

hustran

« Svar #44 skrivet: 04 nov-11 kl 16:50 »
Jag har inte läst hela tråden men så här gör vi. Tar tillbaka ca. 10 lamm från slakteriet. De tar 345 kr för slakt. vi kör våra lamm dit,hämtar återtag och hänger lite längre här.(tycker att det är bättre) Sedan tar vi 95/kg för helfall och hoppas att inte ngn. vill ha finstyckat. Vi kan hjälpa till med grovstyckning om det behövs.De flesta känner vi och de är helnöjda. Vi har Gutar mellan 15-20 kg.Jägare styckar helst själva. Har inga problem att sälja dessa lamm men går inte ut på "marknaden" utan har kunder.

Halte

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 04 nov-11 kl 17:09 »
Jag har inte läst hela tråden men så här gör vi. Tar tillbaka ca. 10 lamm från slakteriet. De tar 345 kr för slakt. vi kör våra lamm dit,hämtar återtag och hänger lite längre här.(tycker att det är bättre) Sedan tar vi 95/kg för helfall och hoppas att inte ngn. vill ha finstyckat. Vi kan hjälpa till med grovstyckning om det behövs.De flesta känner vi och de är helnöjda. Vi har Gutar mellan 15-20 kg.Jägare styckar helst själva. Har inga problem att sälja dessa lamm men går inte ut på "marknaden" utan har kunder.
Det är ju en bra variant! Att ta hem slaktkroppen och sälja den, styckad eller hel.. Får man göra så eller finns det massa andra regler som sätter käppar i hjulen för det?
I.o.f. skulle det bli upp mot 95 kronor/kilot finstyckat (räknat på slaktvikten då, inte den faktiska köttvikten) för min del då om jag ska sälja det..

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #46 skrivet: 04 nov-11 kl 17:23 »
Det är ju en bra variant! Att ta hem slaktkroppen och sälja den, styckad eller hel.. Får man göra så eller finns det massa andra regler som sätter käppar i hjulen för det?
I.o.f. skulle det bli upp mot 95 kronor/kilot finstyckat (räknat på slaktvikten då, inte den faktiska köttvikten) för min del då om jag ska sälja det..

Så får man nte göra utan det måste vara förackat och obruten kylkedja. Att börja grovstycka, hänga i utrymmen som inte är godkända för köttproduktion eller liknande godkäns inte. Så vidare kontrollanten inte släppe igenom det vill säga. Väldigt stor skillnad mellan kontrollant och kontrollant. Ibland vet tex inte ns kommunens ansvarige vad som gäller utan an hänvisa en att ta reda på sakerna själva...
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Halte

• Gäst
« Svar #47 skrivet: 04 nov-11 kl 17:26 »
Så får man nte göra utan det måste vara förackat och obruten kylkedja. Att börja grovstycka, hänga i utrymmen som inte är godkända för köttproduktion eller liknande godkäns inte. Så vidare kontrollanten inte släppe igenom det vill säga. Väldigt stor skillnad mellan kontrollant och kontrollant. Ibland vet tex inte ns kommunens ansvarige vad som gäller utan an hänvisa en att ta reda på sakerna själva...
Det är ju själva faan..

Existens?

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 04 nov-11 kl 17:28 »
Det är ju själva faan..

Frustrerad?  :)  Varför kan du inte ta dina i en transport och köra dom till återtagsslakteriet? 7-8 mil är ju inget, så kan du sälja helt enligt regler..

Halte

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 04 nov-11 kl 17:31 »
Frustrerad?  :)  Varför kan du inte ta dina i en transport och köra dom till återtagsslakteriet? 7-8 mil är ju inget, så kan du sälja helt enligt regler..
Jo, det är väl så det får bli.. Men jag misstänker att det inte lär stanna vid 340 kronor per lamm om man ska ha det finstyckat och färsat.. Frågan är om det är värt det hela.. Jag menar en slaktkropp hos mina lamm väger väl kanske 15 kilo, sedan ska slakteriet ha en bunt pengar, och jag vill gärna få ut lite för köttet + resan tur och retur 2 gånger.. Det kan inte bli många kronor per kilo kvar till mig på det.

Existens?

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 04 nov-11 kl 17:33 »
Nä, några pengar över blir det ju inte. Om det går så försök åtminstone få styckning per kilo..då har du ju lite koll på läget iaf..

hursomhelst

• Småland
« Svar #51 skrivet: 04 nov-11 kl 18:40 »
Om du skickat dom till slakteri så hade du fått typ 6-8 kr kilot för dom...

Ja, och varför hade jag fått 6-8 kr/ kg?! För stora?! Och vad är felet med det, då det är kött, och inte fett?! Kan man fråga sig....

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #52 skrivet: 04 nov-11 kl 20:09 »
Ja, och varför hade jag fått 6-8 kr/ kg?! För stora?! Och vad är felet med det, då det är kött, och inte fett?! Kan man fråga sig....

Japp för tunga (gränsen för bästa pris går vid 26 kg) och för lite fett.
"Köttet bör vara ljust och helst i så små stycknings­delar som möjligt, fettet är smakbärare." Från kurs i köttkvalite.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

hursomhelst

• Småland
« Svar #53 skrivet: 04 nov-11 kl 20:18 »
Japp för tunga (gränsen för bästa pris går vid 26 kg) och för lite fett.
"Köttet bör vara ljust och helst i så små stycknings­delar som möjligt, fettet är smakbärare." Från kurs i köttkvalite.

Okej, ja, jag antar att köttet inte är fettfritt, det borde väl vara omöjligt?! Går gränsen vid 26 kg på grund av att styckdetaljerna blir för stora då eller?
På en klassisk köttras kan jag tänka mig att vikter därutöver blir det fett, inte kött. Men det är ju detta som utmärker denna rasen, att oavsett storlek så blir de inte feta....

Dock i år är de rätt stora, det får vi tacka det extremt bra betes året för! Dessutom så föddes de 1 mån tidigare än vad lammning (bör) ligga, likaså slaktades de 1 månad senare än beräknat pga av det goda betet!
Så till nästa år kommer de nog ligga runt 25 kg i genomsnitt kan jag tänka mig.

Hur som helst så är jag faktiskt lite stolt då slaktaren berömde detta fina kött! Och det känns ju bra för en nybörjare... Sen får Scan betala vad dom vill, dit kommer inte mina djur iaf, då får jag väl göra hundmat på det istället! Eller mala ner allt till korv!

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #54 skrivet: 04 nov-11 kl 20:31 »
På en klassisk köttras kan jag tänka mig att vikter därutöver blir det fett, inte kött.
Där har du fel!
Köttraserna fortsätter att bygga kött även vid höga vikter, det är det som är skillnaden på köttraser och andra raser!

De tunga köttraserna bygger kött och inte fett även vid väldigt hög utfodringsintensitet och väldigt hög vikt.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

mwson

• Dalsland
    • Storuddens Gård
« Svar #55 skrivet: 04 nov-11 kl 21:05 »

Man får tyvär inte transportera djur själv längre än 65km utan utbildning :(
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/transporter/vadgallerfortransportinomekonomiskverksamhet.4.207049b811dd8a513dc80001019.html
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/transporter/vadartransporterinomekonomiskverksamhet.4.207049b811dd8a513dc8000992.html
Fru, Barn, Hereford, Nordiska bin och Katt

hursomhelst

• Småland
« Svar #56 skrivet: 04 nov-11 kl 22:00 »
Där har du fel!
Köttraserna fortsätter att bygga kött även vid höga vikter, det är det som är skillnaden på köttraser och andra raser!

De tunga köttraserna bygger kött och inte fett även vid väldigt hög utfodringsintensitet och väldigt hög vikt.

Tack Rosa! Det är kanon och lära sig massa nytt  :-*

Men vad är det för raser folk talar om när man får problem med fettansättning istället för kött vid högre vikter?

En känd person köpte en bagge av mig för att korsa in i sin (texel, har jag bestämt för mig) besättning för att minska fett ansättningen, är inte texel en tung köttras?! Eller är jag helt ute och cyklar?!
Förklara... Alltså jag ifrågarsätter inte vad du säger, utan jag vill bara lära mig  o:) :-[ :P

samaka

• Dalarna
« Svar #57 skrivet: 04 nov-11 kl 22:09 »
Hur som helst så är jag faktiskt lite stolt då slaktaren berömde detta fina kött! Och det känns ju bra för en nybörjare... Sen får Scan betala vad dom vill, dit kommer inte mina djur iaf, då får jag väl göra hundmat på det istället! Eller mala ner allt till korv!

Ett förslag.... även om du verkar anti Scan. Om du sålt dem i juni-juli när de hade vägt, säg... 20 kg hade du säkert fått minst 40 kr/kg för dem. Bara lämna iväg dem, bli av med dem tidigt, slippa krångla, slippa fundera på prissättning, slippa försöka ro ihop det med köpare och tidpunkt som ska passa alla etc etc. Allt runtomkring återtag kostar i både tid och pengar.

hursomhelst

• Småland
« Svar #58 skrivet: 04 nov-11 kl 22:54 »
Alltså, jag är inte emot scan just bara för priserna. Jag är inte emot Scan eller liknadne uppköpare på det viset..

Utan jag vill sälja mitt kött, jag vill möta kunden. Jag vill att de ska få se var deras mat har blivit till. För mig är det så mycket mer värt än bara just kött=pengar.

Jag ska inte sticka under stol med att även jag behöver pengar för att leva. Men det finns även mer där bakom.
Vi kommer att ha nästa år en gårdsbutik, och där kommer ju inte bara säljas kött. Utan även ost, skinn, honung, ägg.. Detta är gårdens produkter.
Sen kommer det även finnas produkter från andra tillverkare/förädlare... Det handlar om mångfald i min butik med.
Och allt kött kommer absolut inte säljas i köttlådor. Det mesta är tänkt att säljas som styckdetaljer, och det som inte går som styckdetaljer, ja det får bli korv...

Och skulle jag inte få avsättning för allt kött själv, ja, då kanske jag skickar en omgång djur till uppköpare under sommaren, då priserna är som högst...
När även hundarna har fått bli mätta  ;)  ;D

Halte

• Gäst
« Svar #59 skrivet: 04 nov-11 kl 23:34 »
Man får tyvär inte transportera djur själv längre än 65km utan utbildning :(
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/transporter/vadgallerfortransportinomekonomiskverksamhet.4.207049b811dd8a513dc80001019.html
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/transporter/vadartransporterinomekonomiskverksamhet.4.207049b811dd8a513dc8000992.html

Ja de där jävla byråkratidioterna har tydligen sett till att täppa till varenda möjlighet för en småbrukare att få tillbaka några pengar på att slakta sina djur..

I dagsläget är alltså det mest ekonomiska alternativet för mig att ha djuren för den egna konsumtionens och  EU-bidragens skull och att sedan slå ihjäl överskottslammen och gräva ned dem.. Jag VET, det är OCKSÅ olagligt! Jag blir så förbannad att jag inte vet vart jag ska ta vägen.. Jag HATAR detta jävla land så mycket ibland.

EU-reglerna är ju de samma över hela EU, men skillnaden ligger i hur mkt myndigheterna i de olika länderna lägger energi på att de efterlevs.. Inte faan är myndigheterna i Grekland, Italien, Spanien o.s.v. lika jävla nitiska mot småskalig försäljning som de är här i vårt skitnödiga land?! Jag är född i fel tid helt klart.. Jag hatar detta överstatliga och överkóntrollerande samhälle!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

529 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser