Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Funderingar över detta med gåvobrev ..  (läst 3092 gånger)

Vildjäntan

• Värmland
    • StallSylvas hästgård
Funderingar över detta med gåvobrev ..
« skrivet: 31 okt-11 kl 07:12 »
Har funderingar gällandet detta med gåvobrev, min sambo..snart x-sambo ska skriva över sin del av huset på mig. Jag har sedan över ett år tagit över lånen.
Har hittat flera mallar till gåvobrev gällande fastighet på nätet, men man ska fylla i om gåvotagaren ska överta betalningsansvaret för fastigheten ..
Men det har jag ju redan. ?? hur ska man skriva då?

Ni som har erfarenhet av detta gytter ..snälla kom med era visdomar :)
Jag lever hellre ett år som varg än tusen år som får

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Funderingar över detta med gåvobrev ..
« Svar #1 skrivet: 31 okt-11 kl 07:28 »
gåvobrev är väl dumt. när du en gång i tiden skulle vilja sälja huset har du som köpvärde på hans del av huset på 0 kr och skatten blir därmed mycket högre. hör med villaägarnas riksförbund hur du bör göra, men bäst är om ni värderar huset och du tar över hans halva till marknadsmässigt pris (eller om ni inte har haft huset så länge tillsammans än, till samma belopp som ni köpte det för, så slipper han också skatt) på papper, så slipper du skatt senare. alltså inte gåvobrev utan jag kommer inte ihåg vad det var för papper (även om sambon just håller på med samma sak med stugan som han samäger med farsan sin). det kommer hur du än gör även bli lagfart på det hela, så du vet om det.
« Senast ändrad: 31 okt-11 kl 07:37 av LillaSophie »
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Vildjäntan

• Värmland
    • StallSylvas hästgård
« Svar #2 skrivet: 31 okt-11 kl 07:38 »
Huset är högre belånat idag än när vi köpte det och jag står på hela lånet. Har ingen avsikt att sälja , men visst det kan ju hända oförutsedda saker i ens liv.
Att lösa ut honom är inget alternativ.

Brokullen

• Dalsland
« Svar #4 skrivet: 31 okt-11 kl 09:13 »
Banken brukar vara behjälplig med sånt,i alla fall var dom det för mej när jag var i samma situation.
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

Existens?

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 31 okt-11 kl 12:10 »
Om du redan har betalningsansvaret så ser jag inte det som nån punkt som behöver vara med.

En punkt som du däremot ska se till att den INTE kommer med, är detta om att gåvogivaren ska ge tillstånd till framtida överlåtelser och pantsättning. Det är en eländig punkt som gör att du för all framtid blir beroende av ditt ex samtycke till att du nån gång säljer eller vill belåna.

Se sen bara till att två personer bevittnar gåvobrevet.

Vildjäntan

• Värmland
    • StallSylvas hästgård
« Svar #6 skrivet: 31 okt-11 kl 12:26 »
det har jag redan kikat på och satt rätt kryss ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

701 gäster, 1 användare
Sampa

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser