sågverk..

Startat av lill-drängen, 30 Okt-11 kl 13:56

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

lill-drängen

Har sökt runt lite här på forumet om olika sågverk, hade tänkt att införskaffa mig ett eget så småningom (liknande logosol,bamse). Men ni som köper mindre sågverk som logosol och bamse sågen mm säljer ni något virke eller går allt till husbehovs sågning? Har fått för mig att det är lätt att bli av med sågat virke, det vill säga att kunden bestämmer vad för dimensioner han vill ha?
Mvh lill-drängen
33 höns,1 tupp,5 tackor,1 kanin,1 hund,

Humle

En på youtube har byggt ett eget sågverk genom att bygga en bandsåg. Homemade sawmill han säljer ritningar men de många filmerna han har på youtube om bygget är helt gratis och mycket sevärda.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

TiB

Det blir inte så många dimensioner att välja på om du ska såga med kedja. Det blir mest spån om du ska såga brädor. Grövre stolpar, reglar och plank funkar hyfsat men då ska du ha en Bamse med 7,5kW motorn. Det finns ingen motorsåg som håller i längden.
Logosol är lite mer smäck, mest aluminium och plast medan Bamse är uppbyggt runt ett grovt, rostfritt profilrör.

Ska du såga tunnare än 2-tum ska du istället försöka få tag i ett bandsågverk. Det är stor skillnad på 2 och 5,5mm sågsöm.
Mitt verk hade hel-hydraulisk stockhantering men kan du inte bygga sånt själv så blir det för dyrt för att få lönsamhet i.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Lainde

Citat från: Humle skrivet 30 Okt-11 kl 14:29
En på youtube har byggt ett eget sågverk genom att bygga en bandsåg.han säljer ritningar men de många filmerna han har på youtube om bygget är helt gratis och mycket sevärda.

"Ära vare gud i höjden - det här har jag gjort i slöjden".

Allt "utslängt" på backen med träsparrar som såglinjaler och foten "stockhållare".
Tror att han får behålla ritningarna - åtminstonde för min del.

pålle

Citat från: ToA skrivet 30 Okt-11 kl 14:29

Ska du såga tunnare än 2-tum ska du istället försöka få tag i ett bandsågverk. Det är stor skillnad på 2 och 5,5mm sågsöm.
Mitt verk hade hel-hydraulisk stockhantering men kan du inte bygga sånt själv så blir det för dyrt för att få lönsamhet i.
Vad är det för trams band sågverk i alla är men dom är så ömtåliga  skulle råka köra i spik har kört ett bamse verk och det fungera alldeles ypperligt till husbehov och lätt att slipa till skillnad mot ett bandsågs blad som du måste lämna in eller köpa nytt nä ja före drar enkelheten i kedjesågen  det är väl inte industrisågning det handlar om  så för min del blir det ett kedjesåg sågverk  nä bygget drar i gång

Humle

Citat från: Lainde skrivet 30 Okt-11 kl 15:08
"Ära vare gud i höjden - det här har jag gjort i slöjden".

Allt "utslängt" på backen med träsparrar som såglinjaler och foten "stockhållare".
Tror att han får behålla ritningarna - åtminstonde för min del.
Han är en ganska kompetent snubbe och vän av små toleranser så tro inte det är något "vedbodmeck". Du har uppenbarligen ej sett hans filmer, preview av ritningen eller hans övriga projekt.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Lainde

Jag såg filmen som du la in här - det räcker för mig.

statustrött

Jag har en solosåg, och visst blir det en hel del sågspån men det blir virke också. Det är jätteskoj att såga. Jag tycker att den fungerar bra med tanke på priset.

TiB

Ja det finns ju många sätt att flå en katt, att såga virke också.
Att ett bandsågverk skulle vara ömtåligt är inte sant. Jag körde mellan 1000 och 1600 timmar/år produktivt några år, mobil legosågning. Har kapat mycket spik och annat skrot som legat i timmret. Att kapa en halvt upprostad 3-tum är inget som kräver obligatorisk omslipning, men en ståldubb på 1x1 tum går illa åt grejerna.  :o
Vad händer med en sågkedja om man gör det ena eller det andra?
Amerika-Sågen på bilderna ovan drevs med en bensinmotor på 18 hkr. en del har mer men mycket mindre fungerar inte. Det gick åt 2,5L bensin/tim.

En gång skulle jag såga upp ett körsbärsträ, sista stocken på det stället och det hann bli mörkt. Vad vi inte observerat var att någon för längesen gömt en brännvinsflaska i det redan då ihåliga trädet. Det blev rena fyrverkeriet  :o och kostade ett blad.

Ett blad håller skärpan 2-5 timmar innan det behöver slipas. Efter 5-8 slipningar är det kass, jag skränkte alldrig mina men byggde en automatisk slipmaskin av grejer som låg här.
En Oregon manuell slipmaskin för sågkedjor fungerar också med små modifikationer men nätterna kan bli långa om man sågar mycket.

Om jag inte skulle såga mobilt skulle jag köpa en gammal sågbänk (cirkelsåg) En träbänk går ofta att såga med om man riggar upp den väl och kostar inte många kronor. Det blir lika mycket spån som efter en kedjesåg men det blir mer gjort. Då behövs helt annan kraftkälla. Elektriskt är inte många som har ström till men en traktor på 80 hkr. eller mer.

Sen finns det några andra sorters sågverk som vi (liksom bandsågverk) inte vet så mycket om i Sverige. För den som vill gå på djupet i allt som har med trä (allt från planta till pottskåp) att göra är den här länken rena universitetet.

http://www.forestryforum.com/board/index.php/board,7.0.html

Mitt nick där är Swede........men bli inte sittande hela natten nu, det brukade jag bli för några år sen. 8)

Och mycket roligare kan man inte ha, än att få upp en stock och se vad man kan få ut. Mitt rekord är över två kubik 1" och 2" av en stock som var 76 i lilländen, 82 i storänden och 5,5M. lång.

Å ursäkta så mycket, men sådant som visas på filmen räknar jag inte.

pålle

Citat från: ToA skrivet 30 Okt-11 kl 19:47
Ja det finns ju många sätt att flå en katt, att såga virke också.
Att ett bandsågverk skulle vara ömtåligt är inte sant. Jag körde mellan 1000 och 1600 timmar/år produktivt några år, mobil legosågning. Har kapat mycket spik och annat skrot som legat i timmret. Att kapa en halvt upprostad 3-tum är inget som kräver obligatorisk omslipning, men en ståldubb på 1x1 tum går illa åt grejerna.  :o
Vad händer med en sågkedja om man gör det ena eller det andra?
Amerika-Sågen på bilderna ovan drevs med en bensinmotor på 18 hkr. en del har mer men mycket mindre fungerar inte. Det gick åt 2,5L bensin/tim.

En gång skulle jag såga upp ett körsbärsträ, sista stocken på det stället och det hann bli mörkt. Vad vi inte observerat var att någon för längesen gömt en brännvinsflaska i det redan då ihåliga trädet. Det blev rena fyrverkeriet  :o och kostade ett blad.

Ett blad håller skärpan 2-5 timmar innan det behöver slipas. Efter 5-8 slipningar är det kass, jag skränkte alldrig mina men byggde en automatisk slipmaskin av grejer som låg här.
En Oregon manuell slipmaskin för sågkedjor fungerar också med små modifikationer men nätterna kan bli långa om man sågar mycket.

Om jag inte skulle såga mobilt skulle jag köpa en gammal sågbänk (cirkelsåg) En träbänk går ofta att såga med om man riggar upp den väl och kostar inte många kronor. Det blir lika mycket spån som efter en kedjesåg men det blir mer gjort. Då behövs helt annan kraftkälla. Elektriskt är inte många som har ström till men en traktor på 80 hkr. eller mer.

Sen finns det några andra sorters sågverk som vi (liksom bandsågverk) inte vet så mycket om i Sverige. För den som vill gå på djupet i allt som har med trä (allt från planta till pottskåp) att göra är den här länken rena universitetet.

http://www.forestryforum.com/board/index.php/board,7.0.html

Mitt nick där är Swede........men bli inte sittande hela natten nu, det brukade jag bli för några år sen. 8)

Och mycket roligare kan man inte ha, än att få upp en stock och se vad man kan få ut. Mitt rekord är över två kubik 1" och 2" av en stock som var 76 i lilländen, 82 i storänden och 5,5M. lång.

Å ursäkta så mycket, men sådant som visas på filmen räknar jag inte.
Dur nog rätt när det blir lite mera proffsiga grejer trodde vi snacka om  husbehovs sågning  men allt handlar ju om vad för plånbok man har och  vad man är villig att vilja lägga upp apropå gamla kling värk så är det ju inte så jädrans lätt att fila och skrängka och kanske sträcka klingan häller .

TiB

Citat från: pålle skrivet 30 Okt-11 kl 20:08
Dur nog rätt när det blir lite mera proffsiga grejer trodde vi snacka om  husbehovs sågning  men allt handlar ju om vad för plånbok man har och  vad man är villig att vilja lägga upp apropå gamla kling värk så är det ju inte så jädrans lätt att fila och skrängka och kanske sträcka klingan häller .

Nej mer än stryka till tänderna på en cirkel skulle jag inte bråka med. Idealet är ju om det finns en toppmonterad smärgel monterad. Allt för många klingor är inte sträckta till aktuellt varvtal heller och så spelar inte motorstyrkan någon roll. Det blir varmt och stopp och jä'''''skap...........

På tal om professionellt. Här kan man fortfarande handla virke för 1 kr./tum och meter. Det vill till att ha rätt bra grejer för att få det lönsamt. Tänkte bara ta upp det eftersom trådskaparen var inne på att sälja virke.

lill-drängen

Citat från: ToA skrivet 30 Okt-11 kl 14:29
Det blir inte så många dimensioner att välja på om du ska såga med kedja. Det blir mest spån om du ska såga brädor. Grövre stolpar, reglar och plank funkar hyfsat men då ska du ha en Bamse med 7,5kW motorn. Det finns ingen motorsåg som håller i längden.
Logosol är lite mer smäck, mest aluminium och plast medan Bamse är uppbyggt runt ett grovt, rostfritt profilrör.

Verkar som om du sågar några stockar på ett år, när du har såpass stora maskiner. Hade väll tänkt börja med lite mindre grejer först för att se om sågning är nåt för mig och om det är nån ide att försöka sälja lite virke runt om i bygden. Antar att du inte bara sågar för husbehov då? Då kanske du har lite erfarenhet om att sälja virke?

lill-drängen

Har väll funderat också på ett cirkelsågverk liknade det här http://www.blocket.se/orebro/Sagverk_och_Plog_36258095.htm?ca=7&w=3

Men har fått för mig att det är svårt att lära sig att såga med ett cirkelsågverk ? Jämfört med ett bandsågverk tex som jag har vart med och sågat en gång tidigare

pålle

Citat från: ToA skrivet 30 Okt-11 kl 20:15
Nej mer än stryka till tänderna på en cirkel skulle jag inte bråka med. Idealet är ju om det finns en toppmonterad smärgel monterad. Allt för många klingor är inte sträckta till aktuellt varvtal heller och så spelar inte motorstyrkan någon roll. Det blir varmt och stopp och jä'''''skap...........
Låter mest besvärligt med klingverk  tror ja  :)

TiB

Citat från: lill-drängen skrivet 30 Okt-11 kl 20:16
Verkar som om du sågar några stockar på ett år, när du har såpass stora maskiner. Hade väll tänkt börja med lite mindre grejer först för att se om sågning är nåt för mig och om det är nån ide att försöka sälja lite virke runt om i bygden. Antar att du inte bara sågar för husbehov då? Då kanske du har lite erfarenhet om att sälja virke?

Nu kommer inläggen för tätt här. Jo det blev ju några brädlappar de där åren............. Inte så stort maskineri egentligen.
Ska du såga stationärt så att du kan sälja virke, köp en gammal sågbänk. Helst ska gamle ägaren (eller någon som kan) hjälpa dig att rigga upp det och visa dig, så du kommer igång. Som drivkälla en rejäl traktor med 1000-varvs PTO (kraftuttag) eller ännu hellre, en gammal lastbilsmotor. Kör du senare alternativet på 1200 rpm. så går det rätt billigt.

Anläggningen får inte kosta mer än 100 tusen om du ska få ekonomi i det. En bra affär är under hälften.
Ska du prova med kjedjeverk så köp ett begagnat! Som en kul leksak för eget behov blir ett nytt onödigt dyrt. Nästan var 3:e kund jag sågade hos hade något stående men hade tröttnat......

blizzard

Ang filmen så är det väl kul att se en grabb som bygger och försöker göra något själv.
Han är ju bara på första hobbystadiet fortfarande,det återstår mycket ombyggnad för att få hans verk att bli något,ca 100%...

För egen del försöker jag att överhuvudtaget inte  såga gårdsträd åt någon,det är mycket spik och elände.
Till sådan här typ av sågning har jag ett M7 verk med elmotor/kedja och även ett bandverk monterat i var ände.
Det funkar ju bra att enkelt slipa kedjan om olyckan är framme när man kantar,sen är bansågen perfekt.Speciellt om det ska sågas brädor.

TiB

Citat från: pålle skrivet 30 Okt-11 kl 20:28
Låter mest besvärligt med klingverk  tror ja  :)

Mest besvärligt är kedjeverk med motorsågsmotor. Stihl eller Husky, spelar ingen roll.

TiB

blizzard, Har du någon bra bild på  bandverken?

blizzard

Citat från: ToA skrivet 30 Okt-11 kl 20:41
Mest besvärligt är kedjeverk med motorsågsmotor. Stihl eller Husky, spelar ingen roll.

Nä precis..Motorsågsverken funkar inte alls...Elmotor ska det vara.

blizzard

Citat från: ToA skrivet 30 Okt-11 kl 20:44
blizzard, Har du någon bra bild på  bandverken?

Det jag har är från Logosol.

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

778 Gäster, 3 användare (1 Dolda)
Mammalia, kretslopp