Måste säga att jag håller fullständigt med Kicki med både en bra miljö till hönsen och den ödmjukhet och respekt hon känner inför dem! Alla djur, oavsett art och oavsett vilket ändamål vi har dem för, förtjänar att behandlas med respekt, ödmjukhet och att de kan få utlopp för sina naturliga beteenden i en bra miljö.
Innan jag själv skaffade höns så åkte jag runt på "studiebesök" till dem i närheten som jag visste hade höns, för att få tips och idéer till mitt eget hönshus. Att gå in i ett hönshus där det sticker i ögonen av ammoniaklukten som slår emot en är inte kul.

"Men så är det i ett hönshus", fick jag veta och att man bara städar en gång per år (=byter ströbädd). Inte hållbart i den ände av Sverige där hönsen måste gå inne så länge under vintern och det därmed blir bra mycket mer skit än om de hade kunnat gå ute året runt. I ett par hönshus jag besökte kändes det iallafall fräscht och trevligt att kliva in i, ingen lukt alls, med bra och torr luft och ren miljö. Den miljön anammade jag, och numera får jag ständigt kommentarer av folk som hälsar på "Men det luktar ju inget?!".
För att inte bara tala om hönsens trevnad så är det ju mycket trevligare för en själv också att vistas i hönshuset om det är fräscht. Precis som Kicki skrev. Vi är nog många som titt som tätt fastnar där ute hos våra fjäderbeklädda vänner, fast vi "bara ska..."

För att återgå till kalk eller måla, så är mina väggar målade med oljefärg avsett för utomhusbruk. Om man, som jag, inreder ett förråd som har byggskivor som väggar till hönshus, så tror jag det är lättare att hålla rent om man från början väljer att måla istället för att kalka. Inte för att jag vet hur omständigt det är med kalkning, för jag har aldrig geggat med det

, med av de tidigare inläggen att döma så låter det betydligt enklare och snabbare att bara behöva torka av väggarna.