Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vårstäda hönshuset  (läst 17629 gånger)

Susanne

Re:Vårstäda hönshuset
« Svar #20 skrivet: 20 jul-04 kl 18:50 »
Måste säga att jag håller fullständigt med Kicki med både en bra miljö till hönsen och den ödmjukhet och respekt hon känner inför dem! Alla djur, oavsett art och oavsett vilket ändamål vi har dem för, förtjänar att behandlas med respekt, ödmjukhet och att de kan få utlopp för sina naturliga beteenden i en bra miljö.

Innan jag själv skaffade höns så åkte jag runt på "studiebesök" till dem i närheten som jag visste hade höns, för att få tips och idéer till mitt eget hönshus. Att gå in i ett hönshus där det sticker i ögonen av ammoniaklukten som slår emot en är inte kul.  :P "Men så är det i ett hönshus", fick jag veta och att man bara städar en gång per år (=byter ströbädd). Inte hållbart i den ände av Sverige där hönsen måste gå inne så länge under vintern och det därmed blir bra mycket mer skit än om de hade kunnat gå ute året runt. I ett par hönshus jag besökte kändes det iallafall fräscht och trevligt att kliva in i, ingen lukt alls, med bra och torr luft och ren miljö. Den miljön anammade jag, och numera får jag ständigt kommentarer av folk som hälsar på "Men det luktar ju inget?!".

För att inte bara tala om hönsens trevnad så är det ju mycket trevligare för en själv också att vistas i hönshuset om det är fräscht. Precis som Kicki skrev. Vi är nog många som titt som tätt fastnar där ute hos våra fjäderbeklädda vänner, fast vi "bara ska..."  ;D

För att återgå till kalk eller måla, så är mina väggar målade med oljefärg avsett för utomhusbruk. Om man, som jag, inreder ett förråd som har byggskivor som väggar till hönshus, så tror jag det är lättare att hålla rent om man från början väljer att måla istället för att kalka. Inte för att jag vet hur omständigt det är med kalkning, för jag har aldrig geggat med det  ;), med av de tidigare inläggen att döma så låter det betydligt enklare och snabbare att bara behöva torka av väggarna.    

Kicki

• Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #21 skrivet: 20 jul-04 kl 19:57 »
Ja det är definitivt lättare att torka av än att skrapa, jag har provat båda delarna.
På förra stället vi bodde på var det murade väggar i uthuset så där kalkade vi först - eftersom "alla" sa att man skulle göra så i hönshus och vi var nybörjare så vi lydde deras råd.
Jag tyckte dock det var blött, slabbigt och svårt att få kalkslammet att täcka så man måste ha på sisådär en 6 lager innan fläckarna försvann och det gick inte att göra slammet tjockare för då sprack det då det torkade. Jag blev sedan ganska irriterad av alla de gånger jag kom in därifårn och någon påpekade att  jag var vit på armen, baken eller ryggen för jag hade råkat komma åt  väggen så en sommar hade vi tröttnat på allt slit med detta. Då skrapade vi bort all kalk (Fy för den lede vad det dammade!) och målade istället.
Med plastfärgen målar vi 1-2 ggr, sedan har vi en täckande och tålig yta som det går bra att luta sig emot (t.ex. då jag sitter på huk och pratar med dem därinne) utan att bli vit. Fläckar torkas av en gång per vecka samtidigt som ½ av golvströet byts och en gång per år "blåser vi rent" med högrtyckstvätten . På det sättet hålls hönshuset rent och luktfritt året om med extremt liten arbetsinsats och jag avundas definitivt inte de som får stå och skrapa lort i kalk- och avföringsdamm och sedan jobba med allt detta kalkslam som ska upp innan det täcker och ser helt fräscht ut.
- Undrar just hur många som uttalat sig i denna fråga som har provat båda delarna...
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

Kicki

• Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #22 skrivet: 21 jul-04 kl 12:50 »
Innanför det första skicket - då man målar första gången måste man underarbeta med häftgrund och fuktspärr, precis som inne i den fuktiga delen av ett badrum för att plastfärgen ska sitta.

Att plastfärg inte fungerar på en yttervägg är nog alla överens om idag eftersom det viktigaste för en sådan är att släppa ut och in fukt så inte röta uppstår. Den SKA kunna andas.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

Kicki

• Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #23 skrivet: 23 jul-04 kl 21:31 »
Jag har inte påstått att alla djur for illa förr, men många gjorde det - och många gör det idag också!
Naturkligtvis går det att "göra som man alltid gjort" - jag har inte förkastat det, bara försökt att ge moderna alternativ som också är bra och som kräver en mindre arbetsinsats. Förkastandet har nog snarare andra stått för - av mitt alternativ.

Till syvende och sist handlar skötsel alltid om omtänksamhet om djuren, noggrannhet och bra hygien. Hur mycket jobb man vill lägga ner för att åstadkomma dessa saker och vad man tycker om det jobbet är upp till var och en - det ena behöver inte vara fel för att det andra också fungerar. Man kan åstadkomma bra resultat på olika sätt och det arbete den ena tycker är jättekul jämställer den andra med straffarbete. Fysiska handikapp hos ägaren kan också medföra att denna måste se sig om efter så lättskötta alternativ som möjligt för att kunna behålla sin hobby (som i mitt eget fall)
Metoderna är många och olika - precis som djuren OCH människorna som har dem. Huvudsaken är väl att var och en hittar den metod som passar en själv och gör medför att man kan sköta sina djur på ett för alla tillfredställande sätt.

Har kursverksamhet!

Haggan

• Dalarna
SV: Vårstäda hönshuset
« Svar #24 skrivet: 19 jul-11 kl 12:34 »
Hallå Kicki.

Vi håller på att inreda en gammal timmerstuga till hönshus. I hönsrummet finns uppreglade isolerade innerväggar med råspont och gipsskivor. På gipsskivorna sitter gammal tapet som är övermålad den håller vi på att ta bort nu. Vi har också funderat på kalk eller någon färg. Jag lutar mera åt ditt håll att köra någon våtrumsfärg istället för kalk. Men jag skulle veta lite mera vilket underarbete ni har gjort på gipskivorna? Har ni Bredspacklat med våtrumsspackel? eller vanlig spackel? Vilken färg har ni använt? Har ni kört samma färg i taket?

louiseg

• Småland
« Svar #25 skrivet: 19 jul-11 kl 17:29 »
Men jag skulle veta lite mera vilket underarbete ni har gjort på gipskivorna? Har ni Bredspacklat med våtrumsspackel? eller vanlig spackel? Vilken färg har ni använt? Har ni kört samma färg i taket?

detta skulle jag också gärna vilja veta. då vi ska göra om ett gammalt utedass till hönshus. vi ska isolera och sen sätta antingen spån- eller gipsskiva. lutar mest åt gips.

så jag skulle vilja veta hur man sen ska gå till väga. det är ju en hel djungel detta.  :)

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #26 skrivet: 19 jul-11 kl 18:09 »
 ??? Vete Phaen hur lyckat det är med gipsskivor. Våra hönor skulle nog sätta i sig dom. ::)

Innan jag visste något om dessa allätare började dom sätta i sig frigolit efter snabb-panik-bygge av hönshus.
Det där första, det som blev för litet. Vilket även det nuvarande blev........... :-[
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

louiseg

• Småland
« Svar #27 skrivet: 19 jul-11 kl 18:13 »
ohfanken. då kanske man ska satsa på spånskiva?
jisses. det är så mycket man inte vet! tur att jag inte ska ha några höns förns nästa år!  :-[ ::)

Dela detta:

* Inloggade just nu

481 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser