Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slaktvärde på en galt?  (läst 3698 gånger)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Slaktvärde på en galt?
« skrivet: 28 okt-11 kl 11:45 »
Vilka frågor man får!  En kompis till mig har blivit erbjuden en linderrödsgalt "till slaktvärdet", och undrar hur mycket det kan vara.

Jag antar, att jag skulle kunna hitta upplysningen själv, men det är så mycket enklare - och trevligare! - att fråga Er här.

Grisen i fråga lär ska vara "ett eller två år", och ursprungligen avsedd för avel, alltså okastrerad.  Min kompis ämnar också ta kultingar, så kastrering är inte aktuell efter eventuellt köp heller.

Hur är det förresten, smakar alla vuxna galtar "orne"?  Kan den smaken finnas kvar även efter kastrering?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

tamate

• 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
SV: Slaktvärde på en galt?
« Svar #1 skrivet: 28 okt-11 kl 12:13 »
jag har inte sjelv etit linderödsgalt men jag har pratat med många som sagt att man inte behöver kastrera linderödsgaltar för dom smakar inte galt.

du har ju dom rek priserna man brukar ta http://www.landtsvinet.se/annonser/riktpriser.html
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

Trollmor

• -
« Svar #2 skrivet: 28 okt-11 kl 12:29 »
Men nu gällde det slaktvärdet.  Antagligen avses samma som för en avelsgalt i svinproduktion.

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #3 skrivet: 28 okt-11 kl 13:12 »
Skulle jag slakta en 1-2 årig linderödsgalt så skulle slaktvärdet för mig vara ungefär 65 kr x antalet kg han väger slaktad. Alltså typ 100-140 kg skulle jag tippa på. Så i runda slängar 6500 kr.

Men han kan lika gärna mena att slaktvärdet är 10 kr / kg som han skulle få från ett slakteri om han lämnar in galten, alltså typ 650 kr.

Så det är ju ganska stor skillnad i vad slaktvärdet är från säljare till säljare.

Linderödsvin smakar oftast inte galt då de inte drivfodrats med kraftfoder i samma omfattning som "vanliga" slaktsvin görs. Dessutom minskar risken ytterligare om galten inte gått med hondjur senaste tiden. Och slaktar man dem före 7-8 månaders ålder är det i princip noll chans till galtsmak.

Men varför sälja en gris till slaktvärde om han dessutom ska skriva genbanksintyg på honom? Eller säljer han den utan genbanksintyg? Skulle själv aldrig köpa en sådan galt för avel. Är det något fel på galten? Varför vill han sälja den till slakt om det inte är något fel på honom?
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Existens?

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 28 okt-11 kl 14:28 »
Noteringen vid Skövde slakteri idag är 3 kr/kg för galt. Så om vi tänker oss en slaktad vikt på den på 120 kg , så är alltså värdet 360 kr. Det är också vad jag maximalt skulle betala för den.
Till kött lär den tämligen säkert vara värdelös på grund av galtsmak, den är ju dock 2 år.

Att linderödare inte skulle smaka galt är inget som på nåt vis är säkert. Det finns de här på forumet som slaktat 9-månaders galtar som samtliga varit oanvändbara till direkt konsumtion. Och det har inget som helst med utfodringen att göra. En del smakar illa, en del inte, det finns inget säkert system.

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #5 skrivet: 28 okt-11 kl 15:40 »
Till kött lär den tämligen säkert vara värdelös på grund av galtsmak, den är ju dock 2 år.

Men hej å hå, nu talar du ju i nattmössan :) Tämligen säkert? Jag känner då til ett 50-tal äldre galtar som slaktats och inte gett någon som helst galtsmak. Samtidigt vet jag endast av två galtar som slaktats som vuxen och fått galtsmak, den ena var 2 år och höll som bäst på att betäcka sina suggor och den andra var 3 år, hade inte gått med sugga på ett bra tag. Båda var utfodrade med slaktsvinsfoder och hushållsrester den senaste tiden för att få upp vikterna, de vägde båda över 200 kg när de slaktades. Så att säga att det är tämligen säkert är ju att ljuga. Värdelöst är det tämligen säkert INTE skulle jag säga.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Existens?

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 28 okt-11 kl 15:48 »
. Så att säga att det är tämligen säkert är ju att ljuga. Värdelöst är det tämligen säkert INTE skulle jag säga.

Men om det är det....? Man vet ju som sagt inte förrän i efterhand, så därför betalas galt som, just galt. :)

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #7 skrivet: 28 okt-11 kl 15:53 »
Men om det är det....? Man vet ju som sagt inte förrän i efterhand, så därför betalas galt som, just galt. :)

Om jag sålt en galt till någon för slakt och den upptäcker galtsmak så skulle den få pengarna tillbaks eller ett nytt djur. Men hur som helst är det ju ändå inte tämligen säkert att det är galtsmak. Mer troligt att en bagge ger "baggsmak" men jag har nästan aldrig hört någon som inte vågar köpa ungbaggar och slakta dem för det.
www.backforsgard.se

Trollmor

• -
« Svar #8 skrivet: 28 okt-11 kl 22:58 »
Tack för svaren!  Jag visste väl att jag kunde lita på Er!   :-*

I detta fallet handlade det om vänskapspris kompisar emellan, utan att någon ska kunna säga något.  Jag går på 3 kr/kg när jag svarar kompisen!  Och gissningen på 120 kg slaktvikt låter OK, antar jag.  Dom får väl ta fram det där måttbandet som visar ungefär hur mycket grisen väger!

Dela detta:

* Inloggade just nu

650 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser