Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Göte!  (läst 2451 gånger)

balotte

Göte!
« skrivet: 28 okt-11 kl 06:38 »
Hej!

Jag har fått en kastrerad bock av vänner :).
Mitt stora problem är mina två damer här hemma helst gamlan Ulla, hon
är så dum mot Göte. Ska jag bara släppa ihop dom och låta dom reda
ut tjafset eller hur gör ni?
Ägare till 3st shettisar 1 russ,4st  leghorn 2 st sussex och en dv kochintupp,1 kanin,2st  getter,1 hund,1 katt

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Göte!
« Svar #1 skrivet: 28 okt-11 kl 10:05 »
Ja, de kan reda ut sin konflikt och rangordna sig själva. Se bara till att det finns plats att äta för alla 3, annars kanske ledargeten helt stångar undan stackars Göte så han inte får något foder. 2 skilda utfodringsplatser kan kanske behövas.
Lycka till!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #2 skrivet: 28 okt-11 kl 20:21 »
 :P Mja, Göte ses nog mer som en illegal konkurent om grovfoder, kraftfoder, vatten ,mineraler och allt annat inklusive de nödvändiga sociala kontakterna med människorna ;).

Det blir alltså att under en invänjningsperiod ge getterna hö, ris, kraftfoder och vatten på minst två ställen fler än djuren!

Till en början blir nog getterna förvirrade av att en kastrat inte luktar som han skall men min erfarenhet är att han brukar bli högt uppskattad som barnvakt vid nästa killnings-epidemi!

Det är givetvis viktigt att övervaka sammanbrakta djur noga i början och att den fd bocken kan gå undan och ändå få vindskydd och foder samt vatten.

Lycka till!
/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

balotte

« Svar #3 skrivet: 29 okt-11 kl 10:13 »
Dom har träffats när jag har flickorna lösa utanför hagen. Då har jag
Göte i longerlina. Getrud gör ingenting men Ulla >:(. Mat får dom alltid i
olika högar. Gör som med hästarna alltid en hög mer än antalet djur.
Får hålla tummarna att det går bra. Vi ska släppa ihop dom imorgon :-\.
Ägare till 3st shettisar 1 russ,4st  leghorn 2 st sussex och en dv kochintupp,1 kanin,2st  getter,1 hund,1 katt

Per Gynt

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 30 okt-11 kl 21:16 »
Ja, de kan reda ut sin konflikt och rangordna sig själva. Se bara till att det finns plats att äta för alla 3, annars kanske ledargeten helt stångar undan stackars Göte så han inte får något foder.

Javisst! De lever i rangordning i flokken. Stäng inte in dem i något trångt utrymme utan låt dem vara ute i hagen. Göte måste kunna springa undan från den griniga Ulla.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #5 skrivet: 11 nov-11 kl 07:40 »
Hur har det gått?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

balotte

« Svar #6 skrivet: 22 nov-11 kl 08:24 »
Det har gått jättebra Ulla la sej ganska snabbt. Nu tycker jag att Göte äger :D. Dom stormtrivs tillsammans.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #7 skrivet: 22 nov-11 kl 20:16 »
:)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

415 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser