Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur ge ensilage bäst, utan alltför mycket tid/pengar  (läst 1915 gånger)

hursomhelst

• Småland
Hur ge ensilage bäst, utan alltför mycket tid/pengar
« skrivet: 27 okt-11 kl 17:27 »
Ja....

Inne säsongen närmar sig...

Pga av min sjukdom så kan jag inte stå och ösa ensilage denna vintern.. Har ni några bra tips på hur man kan utfodra ensilaget på ett bra vis? Har ca 15 st som ska äta iår.

Finns ju jäääääättefina grindar/häckar at köpa.. meeeen... 5000 kr.. Nja...

Kan man ställa in en hel bale till får och bar skära av halva plasten?! Behålla plasten på och göra små ätöppningar....  Funderade själv på att bygga grindar med "ätöppning" och sen sätta runt balen, iopsatta med öglor och järnstänger så de själva kan fösa ihop grinarna när balen blir mindre, men ja..
Tänkte höra om det är någon mer som har en bra idé?

MathiasW

• :)
    • Ångermanland
SV: Hur ge ensilage bäst, utan alltför mycket tid/pengar
« Svar #1 skrivet: 27 okt-11 kl 17:40 »
Att ställa in en bal och göra små öppningar går bra. Pyramidformade  med kanske 30 cm vågrätt och 50cm höjd är ett förslag.

Charlotte

• -
« Svar #2 skrivet: 27 okt-11 kl 17:46 »
Om man ställer in en hel bal utan foderhäck får den inte vara för blöt så att den "fiser ihop" när dom äter från den.
 Jag vet några fall där glupska får inte märkt detta utan fastnat och kvävts under en stjälpande bal.
Jag skulle göra nån enklare häck eller hopfästbara grindar för säkerhets skull.
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

vallhunden

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 27 okt-11 kl 19:20 »
Jag brukade bara skära ett kors 30X30 cm, så äter dom själva. Om plasten är på, så borde den inte kunna kollapsa på fåren... eller ???
Kanske att du kan sätta dit något i grindväg när balen börjar att säcka ihop och det är dags att ta av platsen?
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Charlotte

• -
« Svar #4 skrivet: 27 okt-11 kl 19:53 »
Jag brukade bara skära ett kors 30X30 cm, så äter dom själva. Om plasten är på, så borde den inte kunna kollapsa på fåren... eller ???
Kanske att du kan sätta dit något i grindväg när balen börjar att säcka ihop och det är dags att ta av platsen?
Jag vet ju intr exakt hur det gått till...
Men plasten har varit kvar.
Möjligtvis kan det ha varit får som stått på bakbenen och ätit på andra sidan och puttat på balen ???
Jag vet bara att det hänt och därför ställer jag inte in em bal utan ställning runt. Jag har en enkel hembygds som går att lyfta över balen när jag utfodrar tillfälligt någonstans.
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

hursomhelst

• Småland
« Svar #5 skrivet: 27 okt-11 kl 20:04 »
Tusen tack för alla era svar!

Hmm, undra om ostfrisar kan drunkna under ensilage om det faller ifrån balen.. hmm... dom är ju jättestora, men nu blev jag minsann lite skraj!

Men iofs så är väl mitt så torrt det bara går för att kunna ensilera det... Så det borde ju inte vara några problem...

Det bästa är ju om man kan ställa in hela balen med plast och allt och sedan skrära upp ätöppningar.. Iaf sålänge, har MASSOR och göra som vi inte rikgtigt hunnit med innan installningen, ja ni kanske känner igen det där när man släpper ut dom på våren, då tycker man att man har huuuur myyyyyycket tid som helst innan det är dags för installning... men oppps, så helt plötsligt var dagen med D här  ??? 8) :o :-X och inte mycket förbetett nej!

Nu är det fullt sjå med att bygga grindar bara så vi kan få in dom ,sen bygga ännu mer grindar tills det är lammning... sen innan november är slut måste vi ha vår foderficka klar så vi kan ta hem kraftfoder med.. haha, vad man helt plötslit fick mycket att göra  ;D Men vad gör det när fåren är så underbara  :D

samaka

• Dalarna
« Svar #6 skrivet: 27 okt-11 kl 22:25 »
Hmm, undra om ostfrisar kan drunkna under ensilage om det faller ifrån balen.. hmm... dom är ju jättestora, men nu blev jag minsann lite skraj!

Gör äthålen högt upp på balen så de äter uppifrån och ned, sas.

Dela detta:

* Inloggade just nu

460 gäster, 4 användare
Helena Wätte, ärt, Mårten Falk, nordictinkerer

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser