Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan denna kamin klara värmen i vinter?  (läst 8564 gånger)

crainer

Kan denna kamin klara värmen i vinter?
« skrivet: 26 okt-11 kl 23:14 »
Jag bor i  en stuga  med öppen planlösning på 70 kvm och har idag direkt el (oljeradiatorer) som enda uppvärming. Är det någon som vet hur mycket av värmebehovet en täljstenskamin (typ denna http://www.blocket.se/stockholm/Taljstenskamin___Andersen_8_36410803.htm?ca=11&w=1&last=1   )
kan ge? Jag har gratis ved från tomten och tänkte att jag kan elda morgon och kväll. Håller värmen hela dagen/natten  i och med täljstenen? Någon som vet? Känns om jag ganska snabbt kan tjäna in investeringen i så fall..

_ingemar_

SV: Kan denna kamin klara värmen i vinter?
« Svar #1 skrivet: 26 okt-11 kl 23:47 »
har du kollat vad en ny sådan kostar ?
hur mycket torrved har du i m³ ? inför denna vinter
samt hur ser det ut i framtiden ?
hur ser isolervärdet i din stuga ut idag/ framtiden ?
många frågor utan ett svar på din fråga

ca

« Svar #2 skrivet: 27 okt-11 kl 06:44 »
Det finns en övertro på täljstenens värmelagringsegenskaper och detta är ett ex. Den täljsten som befinner sig från eldstadens mitt och nedåt kommer dessutom aldrig att bli varm så värmelagringen kommer inte ens att motsvara en 10 liters kastrull med vatten. Förbränningen är annars bra men priset borde vara halverat.

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #3 skrivet: 27 okt-11 kl 07:19 »
Vi har en sådan kamin på landet. Vi har också direktel där. I det rummet som kaminen står har vi inte på elementen, men å andra sidan eldar vi mer än bara lite på morgon och kväll. Det är alldeles för liten massa täljsten för att värmen ska räcka något längre. Men den är trevlig att se på och sprakar mysigt.

I ett annat rum har vi en rörspis, där är masssan mycket större och avger därmed värme under en längre tid. Dessutom tar den upp mer värme ur rökgaserna innan de far ut genom skorstenen. En rörspis är inte särskilt dyr att bygga, om än lite pyssligt.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

daniel70

• Gotland
« Svar #4 skrivet: 27 okt-11 kl 08:18 »
Köpte en sån Andersen till mitt förra hus. En mycket trevlig spis, gav bra med värme, förhållandevis mycket täljsten i som gav värme över natten. Den var oftast ljummen på morgonen. Men jag hade den som komplement till direktverkande el (men det blev väldigt låg elförbrukning den vintern jag körde spisen mycket). Den kunde värma mitt hus som var på 80 m2. Men, jag köpte min ny för 16000, så priset för den begagnade verkar vara lite i överkant. Men som sagt, en väldigt trevlig spis som jag mycket väl skulle kunna köpa igen!

MiaPia99

• Lev idag imorgon kan det vara försent
    • Dalarna
« Svar #5 skrivet: 27 okt-11 kl 08:24 »
Har också en liknande kamin i vårt 70 kvm hus. Annan uppvärmning är elelement men det enda vi har på under vintern är i badrummet.

Om vi stoppar in en rejäl brasa på kvällen så är stenen i kaminen varm/ljum på morgonen men värmen i huset har sjunkit avsevärt. Tyvärr så är det för lite sten för att kunna lagra och hålla värme någon längre tid.

Vi gör flera brasor under dagen och har dessutom en liten bordsfläkt som snurrar runt luften i huset och då räcker värmen till även under de kallaste vinterdagarna. Men som sagt, det behövs att man är hemma och eldar då och då under dagen.

Vi skrattar i alla fall varje gång elräkningen kommer  ;D
Lycklig ägare av Brahma och Sussex och två kattfröknar som är världens gosigaste

andtol

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 28 okt-11 kl 14:12 »
Vi har också en liknande kamin, http://www.vedeldning.com/shop/?artnr=Hand%F6l+54+T

Vi har en låg grundvärme, ungefär 18 grader med hjälpa av element och en luftvärmepump, och sen eldar vi mycket i kaminen. 140 kvm hus och ganska dålig isolering gör dock att det är kallt på morgonen när vi stiger upp.

Så, nja, är svaret på din fråga. Ja, den klarar att värma huset, men nej, den kommer inte att hålla värmen hela tiden. Men klarar du en låg grundvärme så kommer du ha en väldigt låg elräkning.

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #7 skrivet: 28 okt-11 kl 23:19 »
Min mor/far har denna kaminen i sitt relativt nybyggda fritidshus a 80 kvm.

http://www.blocket.se/vi/36823118.htm?ca=1_11

Är testad upp till 21 kw enl SPA, och har alltså fruktansvärd effekt eftersom den sväljer 50 cm "långved"
2 ordentliga brasor morgon och kväll räcker lätt till att värma hela huset även vid minus 30-35.

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #8 skrivet: 28 okt-11 kl 23:37 »
Jötul Martin känner jag däremot inte igen. ???

Nestor Martin ska vara rätta benämningen, och Elektrolux som tillv.

http://www.marktorget.se/index.php?action=show&show_id=5177&show_torg_namn=lidkoping&search_word=kamin&l=&l2=

Såldes långt in på 90 talet.

hajbo

• Västerbotten
« Svar #9 skrivet: 16 nov-11 kl 20:55 »
Jag har kombinerad Pellets/Ved-kamin det funkar bra, bekvämt med pellets. Märket på kaminen är http://www.combiheat.se/vedpelletskamin/
/Lasse L.
Lasse

TillVaraTa

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 16 nov-11 kl 22:53 »
Rörspis är oslagbart.

finne-robin

• -
« Svar #11 skrivet: 19 nov-11 kl 21:31 »
Själv använder jag en gammal Porin Matti, med den värmer jag bra ca 100 m2. Det tar sin tid att elda men när muren blir varm så hålls två våningar varma i ett dygn även i smällkalla vintern. Jag bor i södra Finland och vi har nu havit två kalla vintrar i rad och lägsta temperaturen vi havit inomhus är 22 grader :D och hittills har veden varit gratis :)

Sågaren

• Medelpad
« Svar #12 skrivet: 01 dec-11 kl 22:13 »
mycket beror på bland annat hur täta fönstren är och hur välisolerat det är i huset, så det är helt omöjligt att veta om det räcker med en sådan kamin eller inte.
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

Dela detta:

* Inloggade just nu

770 gäster, 1 användare
carlie2

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser