Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Människohår  (läst 7570 gånger)

Valkyria

• Utsikt!
    • -
Människohår
« skrivet: 26 okt-11 kl 11:24 »
Sitter och funderar på vad man kan återanvända hårstrån till?
Alltså jag som har sisådär 90cm strån på huvudet får ju en rejäl tova i hårborsten på ett par dagar. Kan man göra något av det? Spinna garn? Smycken? Skulle någon vara intresserad av stråna eller måste det vara klippt hår?
Kan ju tänka mig att det är eländigt att reda ut om man vill ha mer än nåt strå per gång ;)

mvh/S
Jag saknar en "Gillaknapp" på min vedspis

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Människohår
« Svar #1 skrivet: 26 okt-11 kl 11:47 »
Du kan fläta dej en klockkedja tex.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Valkyria

• Utsikt!
    • -
« Svar #2 skrivet: 26 okt-11 kl 13:02 »
Jo, det är klart! Då saknar jag bara en klocka då ;)
Det är faktiskt en idé att fläta nåt mindre objekt....arm eller halsband kanske.
Om ingen tålmodig människa gör anspråk på "tussarna" kanske jag måste prova själv rentav...
//S

Ingelavw

• hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
« Svar #3 skrivet: 26 okt-11 kl 13:04 »
funderar undra om det är i dalarna som dom haft som specialite att göra smycken v människo hår? googla på det,jag har sett smycken och dom är vackra :-)
Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

Ingelavw

• hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
« Svar #4 skrivet: 26 okt-11 kl 13:05 »
Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

Jansdotter

• Småland
« Svar #5 skrivet: 26 okt-11 kl 13:08 »
Det finns ju hårkullor, varje år på Hjos hantverksmässa är det en med! De köper ju hår, men det ska väl helst vara klippt... det där man får i borsten är väl ganska svårt att reda ut kanske. Googla på hårsmycken så får du säkert många bilder!
Sedan vet jag att när jag läste böckerna om familjen Ingalls så hade döttrarna där varsin hårbehållare som de stoppade ner hår de tappade i, och när de fick ihop tillräckligt så gjorde de en lösfläta av det. Kan ju vara en god idé inför den dag man inte har så tjockt hår längre, eller om man vill göra en riktigt maffig håruppsättning!

Valkyria

• Utsikt!
    • -
« Svar #6 skrivet: 26 okt-11 kl 13:09 »
Jag tror till och med det är i Våmhus de såkallade hårkullarna höll till (rätta mig den som vet).
Den klassen på konsthantverk tror jag mig inte om att komma upp i.... om nån vill prova så kan jag på min höjd bidra med material men vid utförandet är jag av ringa hjälp.
MVH/S

Valkyria

• Utsikt!
    • -
« Svar #7 skrivet: 26 okt-11 kl 13:12 »
Det var ju förstås en variant av pensionsförsäkring -spara ihop till din egen peruk...relativt alternativt skulle jag vilja påstå...och rätt miljövänligt...
Jag får nog fundera på saken lite till tror jag ;D
//S

regnpipan

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 26 okt-11 kl 13:15 »
Har läst om hantverk av människohår någon stans. Kommer dock inte på var, kanske var det i ett nummer av Hemslöjden. Skall höra efter med hustrun när jag kommer hem om hon minns detta - vi minns på lite olika sätt vilket brukar vara bra när man skall leta sig tillbaka till något.

Jansdotter

• Småland
« Svar #9 skrivet: 26 okt-11 kl 13:32 »
Det var ju förstås en variant av pensionsförsäkring -spara ihop till din egen peruk...relativt alternativt skulle jag vilja påstå...och rätt miljövänligt...
Jag får nog fundera på saken lite till tror jag ;D
//S

Ja men eller hur! Ha ha! Kanske borde se till att just det här tipset sprids till en större krets!

Valkyria

• Utsikt!
    • -
« Svar #10 skrivet: 26 okt-11 kl 13:49 »
Ja! Här känner jag att vi kan göra en insats!
Tv-shop nästa: Få tillbaks håret du hade i din ungdom! (inte så svårt när man har det liggande i garderoben) Tanken svindlar...

För övrigt lite sur över att jag inte kan knyppla, då kunde jag gjort nåt av hårstrån (imponerande att folk orkar!) Jag får kanske satsa på den där peruken istället...

TW

• Finland
« Svar #11 skrivet: 04 nov-11 kl 12:02 »
Förr blandade de människohår och ull och spann till garn. Garnet fick vissa speciella egenskaper och ansågs dyrbart. Jag tror att de stickade vantar av det att använda vid vinterfiske och säljakt men helt säker är jag inte.

Hårsmyckena från Våmhus i Dalarna var vida kända på sin tid. Ett otroligt fint hantverk och petigt som bara den.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Valkyria

• Utsikt!
    • -
« Svar #12 skrivet: 04 nov-11 kl 12:39 »
Nu är jag intresserad igen. Till att blanda med ull och spinna borde ju även "trasslet" från hårborsten funka?
Varför man använde hår? Det är både varmt och slitstarkt! (har långt bak i huvudet någon som ade ett par sockar som skulle vara gjorda till viss del av hår, påstods att han var andra generationen som använde dem.....vet ej om det var sant.
Man kanske skulle börja samla ihop.....undrar om nån vill prova då, för jag kan inte spinna själv.

praline1

• 100%bondmora med djur
    • Småland
« Svar #13 skrivet: 04 nov-11 kl 18:49 »
jag har en klock kedja av min farmors hår som hon beställde till förlovningspresent till min farfar de förlovade sig 1910 ett fantastiskt fint arbete /praline1
Bor i mitt lilla hus med hundar katter höns kaniner och gubben Pettson

Händig Man

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 04 nov-11 kl 19:06 »
Virka dig ett par vintertrosor av ditt hår, min slöjdlärare gjorde ett par trosor av sott hår när hon fick cancer så det går nog, kanske kliar lite  :-[

Valkyria

• Utsikt!
    • -
« Svar #15 skrivet: 07 nov-11 kl 07:58 »
Hmm...känns liksom som om det skulle bli svårt att veta vart den ena sortens hår slutar och den andra börjar. Kan bli otäcka misstag på det sättet...
Men säkert både varmt och luftigt...
Möjlkigen skall man då undvika att blanda med fårull....det kan nog klia ordentligt ja :-X

Ådalamalin

• Färsk skåning som siktar på självhushållning
    • Skåne
    • Ådalagård
« Svar #16 skrivet: 07 nov-11 kl 08:24 »
Om du tovar ull så kan du tova in hår från borsten. Även hund och katthår funkar och värmer extra.
Jag har läst/hört att vilda djur ogillar människolukt och hår så man kan göra tovor och sätta på pinnar i marken för att mota bort tex vildsvin, rådjur och varg. Kanske vet någon mer om det verkligen fungerar.
Själv klipper jag familjen utomhus och låter håret ligga kvar. Det tar inte lång stund innan fåglarna har samlat ihop det och använder det till sina husbyggen. Annars blåser det bort förstås.

Valkyria

• Utsikt!
    • -
« Svar #17 skrivet: 07 nov-11 kl 08:29 »
Om du tovar ull så kan du tova in hår från borsten. Även hund och katthår funkar och värmer extra.
Jag har läst/hört att vilda djur ogillar människolukt och hår så man kan göra tovor och sätta på pinnar i marken för att mota bort tex vildsvin, rådjur och varg. Kanske vet någon mer om det verkligen fungerar.
Själv klipper jag familjen utomhus och låter håret ligga kvar. Det tar inte lång stund innan fåglarna har samlat ihop det och använder det till sina husbyggen. Annars blåser det bort förstås.

Brukar faktiskt sätta upp tovorna åt fåglarna men de är väl inte helt entusiastiska, det tar ett tag för dem att hitta.
Däremot har jag inte sett någon effekt på varg, eller för den delen björn...eller rådjur, de går samtliga glatt in i trädgården ändå. Oftast inte på samma gång dock ;D om de gjorde det skulle ju något av problemen lösas...
Tack för tips om tovning, skall ha det i åtanke.
//S

pleura

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 26 nov-11 kl 14:10 »
Nu är jag intresserad igen. Till att blanda med ull och spinna borde ju även "trasslet" från hårborsten funka?
Varför man använde hår? Det är både varmt och slitstarkt! (har långt bak i huvudet någon som ade ett par sockar som skulle vara gjorda till viss del av hår, påstods att han var andra generationen som använde dem.....vet ej om det var sant.
Man kanske skulle börja samla ihop.....undrar om nån vill prova då, för jag kan inte spinna själv.

På Färöarna samlade unga flickor allt hår de borstade loss. Sedan spann de in det i ullgarn och stickade en tröja i förlovningspresent åt den de skulle gifta sig med. Tack vare människohåret blev tröjan vattentät, som en regnkappa ungefär. En som jag känner har testat detta och stickat en provlapp, sedan hällde hon ett glas vatten över och det bara rann av!

Valkyria

• Utsikt!
    • -
« Svar #19 skrivet: 28 nov-11 kl 10:57 »
Intressant!
Aldrig hört att det skulle vara vattenavstötande.
(snart måste jag lära mig spinna så jag kan prova...)

//S

Dela detta:

* Inloggade just nu

420 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser