Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Motorsåg - hur funkar den?  (läst 18581 gånger)

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: Motorsåg - hur funkar den?
« Svar #20 skrivet: 24 okt-11 kl 22:16 »
Inte så mycket startteknik kanske, utan mera "handhavandefel".
Skönaste kommentaren: "Aaa - det här måste va min skog"  ;D

Motorsågskurs ?

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #21 skrivet: 24 okt-11 kl 22:24 »
Synd att inte hela rullen låg ute på tuben, som även visar motsatsen till ovanst,,,,alltså hur man gör rätt.

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #22 skrivet: 24 okt-11 kl 22:33 »
Startar alltid med sågen mellan knäna. Inga konstigheter och inga olyckor med det. Innan man ens tänker på att starta så rekomenderar jag att man vet hur allt viktigt på sågen funkar.
Startar också sågen mellan knäna, har alltid gjort så sen jag fick det inpräntat på skogsbruksgymnasiet, typ -87...
Och hur man skulle kunna få till nån kastratröst eller andra skador på det viset är mer än jag förstår, man håller ju i regelbygeln med vänsterhanden också.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

anders50

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 24 okt-11 kl 22:34 »
Vilken lirare!  ;D   Finns tyvärr många sådana!

Skogsluffare

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 24 okt-11 kl 22:35 »
Synd att inte hela rullen låg ute på tuben, som även visar motsatsen till ovanst,,,,alltså hur man gör rätt.

HAHA underbart klipp! ;D

nico75

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 24 okt-11 kl 22:57 »
Mitt liv i storskogen

Tännlappen

• -
« Svar #26 skrivet: 24 okt-11 kl 22:58 »
Startar också sågen mellan knäna, har alltid gjort så sen jag fick det inpräntat på skogsbruksgymnasiet, typ -87...
Och hur man skulle kunna få till nån kastratröst eller andra skador på det viset är mer än jag förstår, man håller ju i regelbygeln med vänsterhanden också.
Läste om en på huggarforumet som startade sågen mellan knäna men slant och träffade "klockspelet" som han uttryckte det(kvittrade väl som en Kolibri efter det gissar jag :o).  Så risk verkar finnas......

annelito

• anne - mer själ än smink
« Svar #27 skrivet: 25 okt-11 kl 09:38 »
Tack för alla fantastiska svar! Forum är verkligen en källa till kunskap!

Den där filmen vågade jag inte ens kolla klart på...rena skräcken.

En fråga som någon kanske kan svara på:
Varför "hackar" startsnöret när jag drar i det? Gör det det för er andra också? För jag begriper inte hur jag ska kunna starta den så där i luften eftersom snöret "hakar" fast där inne... Kan det vara någon spärr jag har missat att lossa eller kan snöret vara "ur balans"?
Sedan finns det ju två reglage vid handtaget också, ett som man automatiskt trycker ned när man håller i det bakre handtaget (där man kan stoppa in foten vid start) och sedan på undersidan av samma handtag).

Låter klokt att be någon som kan motorsågar att komma över och ha en liten kurs innan man ger sig på den där själv. Det är ju lite sent att vara efterklok när man har med en motorsåg att göra...

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 25 okt-11 kl 10:07 »
När du drar i snöret går motorn runt. Kompressionen gör att det hackar. Starta inte motorn i luften, det är fel även om alla gör så (jag t.ex).

pålle

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 25 okt-11 kl 10:09 »
Glöm inte skyddsutrustningen.

pålle

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 25 okt-11 kl 10:25 »
 Bromsen ska vara i  alla lägen så fort man inte ska använda sågen rent praktiskt  bara en sån där sak att man bär på sågen i gång och snubblar i riset  och kanske kommer åt knappen med en gren  då kan olyckan snabbt va framme

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #31 skrivet: 25 okt-11 kl 16:12 »
Sedan finns det ju två reglage vid handtaget också, ett som man automatiskt trycker ned när man håller i det bakre handtaget (där man kan stoppa in foten vid start) och sedan på undersidan av samma handtag).
Det undre reglaget är gasen, den går inte att trycka in om du inte samtidigt trycker in det övre. En liten säkerhetsgrej helt enkelt...

mclaeson

• helgbonde och balkongodlare
    • Småland
« Svar #32 skrivet: 29 okt-11 kl 20:00 »
Snälla gå en kurs!!

Det är ett livsfarligt verktyg som även kan skada de mest erfarna.

Det är väl investerad tid att lära sig hur en motorsåg beter sig och hur man använder den.

Det är inte bara att såga hur som helst.

Så en kurs är mitt omtänksamma tips!  :)

davidB

• Västergötland
« Svar #33 skrivet: 02 nov-11 kl 17:06 »
Skyddskläder skall användas.
i senaste äntligenhemma visas hur man sågar igenom ett par jeans och ett par riktiga motorsågsbyxor.
http://www.hemmakanalen.se/1.2335512/2011/10/24/bjorns_motorsagstips
Jag är ingen expert men jag gillar att klura ut lösningar och experimentera för att finna ett billigt alternativ.

melongurka

• Västergötland
« Svar #34 skrivet: 02 nov-11 kl 19:17 »
Min motorsåg är inte mer än ett par år gammal. I våras ville den inte starta och jag kan erkänna att maskiner inte är mina bästa vänner. Så i sommar har jag sågat ner alla möjliga dimensioner för hand. Men jag har inte gett upp utan kommer att ge den en ny chans till våren och jag tror jag vet vad felet är, åtminstonde nu när jag sitter här. ;D

CaJo

• Skåne
« Svar #35 skrivet: 02 nov-11 kl 19:22 »
Min motorsåg är inte mer än ett par år gammal. I våras ville den inte starta och jag kan erkänna att maskiner inte är mina bästa vänner. Så i sommar har jag sågat ner alla möjliga dimensioner för hand. Men jag har inte gett upp utan kommer att ge den en ny chans till våren och jag tror jag vet vad felet är, åtminstonde nu när jag sitter här. ;D
Det är aldrig för sent att ge upp!

Tänkt på att lämna in den på verkstad?

melongurka

• Västergötland
« Svar #36 skrivet: 02 nov-11 kl 19:25 »
Om jag till slut inser att det är kört blir väl en genomgång nädvändig, och då menar jag motorsågen ;D

TurbogrisarnaVG

• Västergötland
« Svar #37 skrivet: 02 nov-11 kl 19:32 »
Den där filmen fick vi se på skogsbruksgymnasiet när jag gick där för några år sen och är alltså ett pedagogiskt verktyg som används i undervisningen. :)
Hej alla Alternativa!!
Vi är ett ungt par på 35 o 30 som bor  på gård i VG.
På väg mot äventyret och självförsörjandet!!

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #38 skrivet: 02 nov-11 kl 21:45 »
jag tycker absolut att man ska ta lärdom av en person som kan hantera motorsåg... det är inget svårt att starta en såg.. det är mer jobb med att fila kedjan,hålla koll på sträckningen,olja, tänka till hur man sågar och hur träden beter sig,rotvältor,klämrisk,kast mm
jag tar alltid det säkra före det osäkra.. startar sågen med en fot på,använder sågbyxor,stövlar samt hjälm med hörselskydd å visir samt handskar..
det är inte värt att såga sönder diverse kroppsdelar för att få lite ved..
Fjäderfän och kaniner

nico75

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 03 nov-11 kl 19:59 »
Lars Ekborg - Bunta ihop dom
      gör inte som han bara när han kör sågar  :D   lyssna på allt 

Dela detta:

* Inloggade just nu

570 gäster, 2 användare (1 dolda)
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser