Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Motorsåg - hur funkar den?  (läst 18577 gånger)

annelito

• anne - mer själ än smink
Motorsåg - hur funkar den?
« skrivet: 24 okt-11 kl 15:10 »
Har blivit med begagnad motorsåg. En "Husqvarna 154 SG" (5G?). Men hur startar jag den? När jag försöker dra i startsnöret så hackar den, går inte så där "mjukt". Var sitter choken på denna, vilket av reglagen? Hur startar/håller jag den på bästa sätt? Andra motorsågstips till en nybörjare?

Huggorm

• Gäst
SV: Motorsåg - hur funkar den?
« Svar #1 skrivet: 24 okt-11 kl 15:23 »
Choken är väll det svarta reglaget ovanför där det står "stop". Choke till vänster gissar jag, tryck till denna och dra i snöret några gånger. Det krävs en speciell teknik för att dra igång en motorsåg, de kan vara ganska hårda. Jag vet inte om det är enligt boken, men jag brukar dra i snöret med vänsterhanden medan jag håller i handtaget med högerhanden och trycker ner sågen samtidigt, då får man en dubbel effekt. Jag har den inte liggande på marken alltså som vissa, utan uppe i luften. När du hör att den tänder trycker du bort choken och provar igen.

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #2 skrivet: 24 okt-11 kl 15:30 »
Det var absolut inte enligt boken. Jag startar ofta som du beskriver men det är absolut inte godkänt om du skall ta ett förarbevis på motorsåg.
Det finns två säkra metoder för att starta en motorsåg:
1. Sätta den på marken och stoppa in ena foten i det bakre handtaget och sedan dra i startsnöret....
2. Sätta bakre handtaget mellan benen och dra i startsnöret.

Jordbron

• Västergötland
    • Jordbron
« Svar #3 skrivet: 24 okt-11 kl 15:32 »
Har du aldrig använt motorsåg tidigare rekommenderar jag att du läser på, lånar en demofilm. Det gick ett program på teve som hette "farlig fritid"  och/eller "motorsågsskolan" tror jag som var väldigt bra.
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #4 skrivet: 24 okt-11 kl 15:38 »
Husqvarna har också ganska bra litteratur...vi fick den när vi tog förarbevis på motorsåg på jobbet...så jag vet inte om den kostar pengar eller är gratis.
Men det bästa är om någon erfaren kan lära dig. För man leker inte med motorsågen, det går väldigt fort väldigt fel.

Huggorm

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 24 okt-11 kl 15:49 »
Det var absolut inte enligt boken. Jag startar ofta som du beskriver men det är absolut inte godkänt om du skall ta ett förarbevis på motorsåg.
Det finns två säkra metoder för att starta en motorsåg:
1. Sätta den på marken och stoppa in ena foten i det bakre handtaget och sedan dra i startsnöret....
2. Sätta bakre handtaget mellan benen och dra i startsnöret.
Misstänkte att det var ungefär så det skall göras om det skall göras riktigt. Kommunernas parkförvaltningar gör säkert så  ;D

Tännlappen

• -
« Svar #6 skrivet: 24 okt-11 kl 16:19 »
Jag startar också sågen i luften. Det där med att ha sågen mellan benen verkar inte så nyttigt,risk finns ju för att rösten blir ljus efter start  :o .

Xoot

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 24 okt-11 kl 16:23 »
Svingar man med rätt metod eller bara kastar den neråt för att dra igång den så ska det inte vara några problem.
Kanske inget för nybörjaren då det är livsfarligt om man gör fel, får igång den och snöret inte hänger med. Kap i benet.

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #8 skrivet: 24 okt-11 kl 17:10 »
Jag startar också sågen i luften. Det där med att ha sågen mellan benen verkar inte så nyttigt,risk finns ju för att rösten blir ljus efter start  :o .
Det vet jag väl inte men däremot så skaver det duktigt på knä och lår om sågen är lite motsträvig och du behöver dra några ggr. Men som sagt jag startar den också nästan alltid i luften.

Existens?

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 24 okt-11 kl 17:17 »
Det finns en godkänd metod  att starta den i luften med, men då ska man hålla sågen i högerhanden med svärdet vänt åt höger, och dra i snöret med vänster hand. Då riskerar man inte att få den i benet.
Det gör man om man håller den i vänster hand, med svärdet åt vänster och drar i snöret med höger, vilket ju på sätt och vis är det naturliga eftersom man normalt håller bågen i vänster hand.

I övrigt när det gäller start så finns det nästan bara ett sätt att få igång en motorsåg och det är att choka, dra några gånger tills den tänder till. In med choken, och på nästa drag ska den starta.

pålle

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 24 okt-11 kl 17:28 »
Om man nu startar motorsåg i luften vilket ja alltid gör men först så lägger ja alltid i kedje bromsen sen är det ingen fara när den hoppar i gång  annars så gör ja som det beskrivits med ena foten i bakre handtaget och med vänster hand på det främre  men fort farande med bromsen i  .  och givet vis så börjar ja med choken i  tills den tänder. Att starta i luften utan bromsen i är som att be om en olycka  anser ja .

Händig Man

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 24 okt-11 kl 17:32 »
Det som ingen tidigare tagit upp i denna tråden är att du bör kolla kedjan INNAN du försöker starta... samt kolla så att kedjeoljan är ok... Passa även på att slipa kedjan innan du börjar motorsågsmassakern..... Kurser på hur man använder den kan man googla fram, eller youtube ;)

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 24 okt-11 kl 17:55 »
Ser ut som att alla droppstartar sågen och tycker det är livsfarligt. ;D

pålle

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 24 okt-11 kl 17:57 »
Ser ut som att alla droppstartar sågen och tycker det är livsfarligt. ;D
Ja om du ite har bromsen i  :)

Huggorm

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 24 okt-11 kl 17:58 »
Ja om du ite har bromsen i  :)
Min broms krånglade, så jag plockade isär den. Sedan fick jag inte ihop den igen, fjädern var jobbig att spänna. Sedan dess har jag ingen kedjebromsa alls  ;D

softarn

• humm humm humm...
    • Västmanland
    • http://psyklopedin.org
« Svar #15 skrivet: 24 okt-11 kl 17:59 »
Tänkte lägga till att det inte är någon dum ide att låta någon motorsågserfaren gå igenom sågen, och demonstrera lite, starta åt dig första gången och visa några snitt. Så kan du får lite råd och hjälp på en gång. Rekommenderar också skyddskläder, byxor, stövlar, hörsel och ögonskydd. En felaktigt använde motorsåg är bland de farligaste verktyg man träffar på. Rätt använd har du ett mycket smidigt verktyg med förhållandevis till det mesta en överlägsen avverkningshastighet av trä.

Det är för övrigt en rätt okej såg det där förutom att den har många (20+) år på nacken.
//Daniel

Nyfiken "teknikfientligt teknikintresserad" ingenjör/mickelgubbe som tycker om att vara ute i naturen och att försöka tänka på miljön. Är också lägenhetsboende, seglare, träbåtsrenoverare, djurvän, fäbodsägare och säkert lite mer som jag inte kom på på rak arm.

pålle

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 24 okt-11 kl 18:01 »
Min broms krånglade, så jag plockade isär den. Sedan fick jag inte ihop den igen, fjädern var jobbig att spänna. Sedan dess har jag ingen kedjebromsa alls  ;D
Skaffa då en ny såg eller laga den du har men kanske bäst du lämnar in den då  ;D

Huggorm

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 24 okt-11 kl 18:01 »
Skaffa då en ny såg eller laga den du har men kanske bäst du lämnar in den då  ;D
Grejerna finns ju kvar någonstans, jag skall fixa det någon gång när jag orkar  ;D

pålle

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 24 okt-11 kl 18:08 »
Grejerna finns ju kvar någonstans, jag skall fixa det någon gång när jag orkar  ;D
Är det en dåres försvarstal     ;D ;)

Broberg

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 24 okt-11 kl 20:43 »
Startar alltid med sågen mellan knäna. Inga konstigheter och inga olyckor med det. Innan man ens tänker på att starta så rekomenderar jag att man vet hur allt viktigt på sågen funkar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

522 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser