Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gåsägg under myskanka  (läst 3818 gånger)

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
Gåsägg under myskanka
« skrivet: 24 okt-11 kl 11:33 »
Kan inte sluta fundera på Ölandsgäss. Om det någonsin blir av att jag skaffar gäss, skulle man kunna låta myskankan ruva fram gässlingar eller är det en dum idé? Tycker bara att det skulle vara kul att vara med från början.

Ronny

• Skåne
SV: Gåsägg under myskanka
« Svar #1 skrivet: 26 okt-11 kl 22:45 »
Jag är inte så förtjust i att tex låta hönor och ankor ruva ut gässlingar, åtminstone inte om de sen också får uppfostra dem. Olika arter har olika beteende. En del människor finner det lustigt att se, men jag tycker bara det är beklämmande. Och hur hyggligt är det att beröva den nyblivna ankmamman sina små så fort de är kläckta? Nej, då ser jag hellre att man kläcker i maskin, om man inte kan få en gåshona att ruva ut gässlingarna, för det är det allra bästa - tycker jag.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

David97

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 26 okt-11 kl 22:53 »
Kan inte sluta fundera på Ölandsgäss. Om det någonsin blir av att jag skaffar gäss, skulle man kunna låta myskankan ruva fram gässlingar eller är det en dum idé? Tycker bara att det skulle vara kul att vara med från början.

Om det ej vart sånt avstånd skulle jag kunnat kläcka i min maskin åt dej ;) (om du inte har en egen ;D) det hade ju varit det bästa, eller så väntar du till våren och köper gässlingar? det är lättare att föda upp på vår än på höst.. dom dör mycket lättare på hösten!  ;)

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #3 skrivet: 27 okt-11 kl 10:32 »
Jag är inte så förtjust i att tex låta hönor och ankor ruva ut gässlingar, åtminstone inte om de sen också får uppfostra dem. Olika arter har olika beteende. En del människor finner det lustigt att se, men jag tycker bara det är beklämmande. Och hur hyggligt är det att beröva den nyblivna ankmamman sina små så fort de är kläckta? Nej, då ser jag hellre att man kläcker i maskin, om man inte kan få en gåshona att ruva ut gässlingarna, för det är det allra bästa - tycker jag.
Jag håller nog med dig, höna och gässlingar känns helt fel men du tycker alltså att myskankor och gäss också är för olika. Personligen gillar jag inte maskinkläckning alls, är inte en myskanka eller människa som mamma bättre än ingen mamma alls? Hurdana blir maskinkläckta gäss? Så klart är det allra bästa en gåshona men nu har jag ingen sådan och om det någonsin blir av blir det bara ett par gäss och då gärna från desinficerade ägg.

Om det ej vart sånt avstånd skulle jag kunnat kläcka i min maskin åt dej ;) (om du inte har en egen ;D) det hade ju varit det bästa, eller så väntar du till våren och köper gässlingar? det är lättare att föda upp på vår än på höst.. dom dör mycket lättare på hösten!  ;)
Vad snällt av dig, men det är nog lite långt ja. Nej, jag har ingen kläckmaskin och kommer aldrig att skaffa hellre, mina höns fixar sånt på egen hand. Ska definitivt inte skaffa några gäss nu och knappast kommande vår heller, det var bara en allmän fundering. Egentligen hade jag gett upp tanken på gäss men kan liksom inte sluta längta. Om det blir av lovar jag att det blir på våren!

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #4 skrivet: 27 okt-11 kl 10:41 »
...åtminstone inte om de sen också får uppfostra dem...
Att ta alla ungar ifrån mamman skulle ju vara elakt, men om hon hade ruvat på några egna och säg två gåsägg då? Så kunde man ta gåsäggen ifrån henne innan de kläcks, då blir det ju samma som maskinkläckning eller så blir gässlingarna präglade på mig istället, kanske inte heller den bästa lösningen men skulle det fungera i praktiken? Ruvtid myskankägg/gåsägg? Vilken fuktighet behöver äggen? Ett hönsrede skulle säkert vara för torrt, är ett ankrede lagom fuktigt för gåsägg?

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #5 skrivet: 27 okt-11 kl 10:47 »
Nästa fundering (ursäkta alla dumma frågor): Visst är det skillnad på social och sexuell prägling hos gäss? Vid maskinkläckning, blir de präglade på varandra och hur funkar de sen? Om de blir präglade på en människa eller myskanka, har de problem att känna igen sina artfränder som sexualpartner sen?

Jag är verkligen inte ute efter elaka experiment utan vill ha normalfungerande gäss som haft en bra uppväxt.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 27 okt-11 kl 11:16 »
Gäss har en ruvtid på 30 dagar, myskankor ca 34. Förutom ruvtiden så vill äggen bli behandlade på samma sätt, och det borde gå utmärkt att kläcka gåsägg under en myskanka. Tänkte själv prova det nästa vår.

Jag har haft problem med att ällingar som vuxit upp med gässlingar trott att de var gäss, men ännu inte tvärt om. Jag har iofs en trio gäss som tar hand om alla maskinkläckta gässlingar och ällingar. Främst hanen adopterar dem och skyddar dem mot verkliga och inbillade faror, ibland även mot mig, särskilt när de är små  ;D.

Maskinkläckta ällingar/gässlingar som vuxit upp med flera jämngamla individer av samma ras har hos mig alltid varit intresserade av sin ras i första hand, sin art i andra hand och aldrig någon annan art.

Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #7 skrivet: 27 okt-11 kl 11:28 »
Aha, intressant! Inga vuxna gåskarlar som försöker para sig med människor då, det låter ju lovande för det hade varit lite jobbigt kanske.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #8 skrivet: 01 nov-11 kl 15:53 »
Jag skulle hellre kläcka dem i maskin också för att kunna lägga ett större antal ägg, är nog svårt att få in mer än 3-4 och det är inte så många % ändå av alla gåsägg som leder till att det blir en unge. Det går inte in så många gåsägg under en myskanka och skulle det bara bli 1 unge så är risken stor att den tror att den är en myskanka sen, det finns risk för det även om de blir 2 st. Jag har haft problem med ankhanar som växt upp med bara kycklingar för de har trott att de var höns sen och totalt struntat i ankhonorna men jagat hönor och parat sig med.

Kläcker man i maskin och får gram några stycken så präglas de på varandra och på dig som människa och du kommer att få tamare djur. Bättre sen att låta dem ruva fram sina egna ungar i nästa generation.

Har du ingen tillgång till kläckare så köp färdigkläckta ungar eller vuxna djur som själva kan ruva fram sina ungar. 

Jag brukar ta mina första gåsägg och kläcka dem i maskin och sen får gässen själva ruva fram sina ungar. Sen tar jag de maskinkläckta och sätter ut dem på gräset och då kommer alltid gåsgänget och plockar upp och adopterar dem. Ibland får jag dela på dem i några nätter men oftast så går det bra direkt.

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #9 skrivet: 02 nov-11 kl 12:34 »
Bra argument. Varför kläcks inte så många? Är det fler procent under en gås än i maskin? Det måste ju vara något fel, för vilda grågäss kläcker väl i normalfall fram 100% ur sina ägg.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #10 skrivet: 02 nov-11 kl 19:23 »
Bra argument. Varför kläcks inte så många? Är det fler procent under en gås än i maskin? Det måste ju vara något fel, för vilda grågäss kläcker väl i normalfall fram 100% ur sina ägg.
Inga fåglar kläcker 100%  ;) Gåsägg är generellt känsligare än tex hönsägg men är man duktig på att hantera kläckaren och har en bra avelsgrupp så bör man kunna kläcka ca 80% i maskin.

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

513 gäster, 1 användare
M_P

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser