Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vad säger lagen om grisar?  (läst 12539 gånger)

gernsö

• Skåne
vad säger lagen om grisar?
« skrivet: 23 okt-11 kl 21:26 »
Någon som vet om man får ha en gris ensam, med sällskap av andra djur. Många har ju minigrisar ensamma i lägenheter, men det är kanske inte samma sak? någon som vet?
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: vad säger lagen om grisar?
« Svar #1 skrivet: 23 okt-11 kl 21:44 »
Grisar är extremt sociala djur. Många gånger omöjliga att stänga inne om de inte är minst två. De blir helt enkelt fnoskiga om de är ensamma.
Vet inget om regler men vem som helst förstår ju då hur en ensam gris mår. Det fanns ju en anledning att man förr köpte två eller fler, även om det bara var för eget behov..
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 23 okt-11 kl 22:23 »
Någon som vet om man får ha en gris ensam, med sällskap av andra djur. Många har ju minigrisar ensamma i lägenheter, men det är kanske inte samma sak? någon som vet?
1 §  Grisar ska hållas i par eller grupp. Under veckan före grisning och under grisning får dock suggor och gyltor hållas individuellt och utom synhåll för andra grisar.
Första stycket gäller inte galtar som hålls individuellt i boxar under förutsättning
att galtarna kan höra, känna lukten av och se andra grisar.   23 SJVFS 2010:15

2 §  En gris som är särskilt aggressiv mot andra grisar får tillfälligt hållas individuellt i box som den kan vända sig i utan svårigheter.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

gernsö

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 25 okt-11 kl 09:02 »
men vad säger lagen om de där minigrisarna som folk har som "tamhund" i lägenheter?
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #4 skrivet: 25 okt-11 kl 14:09 »
I lagens ögon är en minigris = en vanlig produktionsgris samma regler gäller.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

gernsö

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 25 okt-11 kl 14:58 »
då finns  det  många som är olagliga , men då får det bli en som sällskap till miss piggy ( vanlig slaktgris som kelgris).

pålle

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 25 okt-11 kl 15:01 »
I lagens ögon är en minigris = en vanlig produktionsgris samma regler gäller.
Nja ite så säker på det då den kan räknas som sällskapsdjur  har du någon skälla på det ?

Vurre

« Svar #7 skrivet: 25 okt-11 kl 20:00 »
Minigrisarna får väl betraktas som ingående i familjeflocken på samma sätt som en hund gör.

Vill du ha en vanlig gris inomhus, som familjemedlem vet jag inte hur SJV skulle ställa sig till det.
snus? vad är priset på en pris?

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #8 skrivet: 25 okt-11 kl 20:49 »
15 kap. Särskilda bestämmelser för hållande av minigris

Allmänt om hållande av minigris
1 §
Minigrisar ska hållas i par eller grupp. Detta gäller inte om deras behov av sällskap tillgodoses genom tillräcklig kontakt med människor.

9 §
Minigrisar ska hållas i en för sysselsättning berikad miljö med möjlighet att utföra naturliga beteenden såsom att böka. Minigrisar ska ha tillgång till halm, hö, torv eller motsvarande material av god kvalité.

12 §
Minigrisar ska sommartid ges möjlighet att dagligen vistas utomhus i därför avsett utrymme eller på annat sätt. Vid vistelse utomhus i därför avsett utrymme, ska detta utrymme vara utformat så att det samtidigt innehåller torra områden, blöta områden som ger möjlighet till gyttjebad vid stark värme och områden som ger möjlighet för djuren att böka.
« Senast ändrad: 26 okt-11 kl 00:27 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

gernsö

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 25 okt-11 kl 21:05 »
jag har väldigt svårt att tro att någon som har minigris som sällskapsdjur har en hörna i lägenheten med halm eller liknande. och det där gyttjebadet och utevistelse på sommaren är nog oxå tveksamt.

Ronny

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 26 okt-11 kl 23:05 »
Ha, ha, ha! 

Undrar vilka som skrivit ihop och beslutat om den här skrivbordslagen? Den som gäller för vanliga grisar är också till vissa delar skrattretande, när den skall tillämpas på en eller ett par hushållsgrisar/utegångsgrisar tex det här med ständig tillgång till vatten dygnet runt. 
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #11 skrivet: 28 okt-11 kl 13:18 »
Jo jag har själv råat ut för just detta med vattnet(som Ronny påpekade). Snacka om idiotregel! Mina grisar har stora sommarhagar med massvis av härliga ställen de kan böka på, ligga i gräset och må gott eller ta ett gyttjebad om de vill. Däremot har de inte fri tillgång på vatten dygnet runt, utan jag bär istället vatten till dem ca 3 ggr / dag. Vill de inte ha häller jag det till ankorna istället som alltid vill ha vatten i nån pöl :)

Så min djurskyddsinspektör ville alltså att ag skulle gräva ned ca 5 km frostfria vattenledningar för några miljoner så att mina två hushållsgrisar och deras kultingar skulle få vatten precis när de vill, hahaha.

Undrar om det är lika noga med barnen på dagis, eller gamlingarna på hemmet, har de fri tillgång på vatten också?
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

pålle

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 28 okt-11 kl 13:24 »
Ni får väll maila jordbruksdepartementet eller Eskil skälv så borde ni ju få ett svar hur dom tänker.

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #13 skrivet: 28 okt-11 kl 15:46 »
Ni får väll maila jordbruksdepartementet eller Eskil skälv så borde ni ju få ett svar hur dom tänker.

Jag har skickat in en skrivelse till jordbruksverket men inte fått något svar, har även skrivit till länsstyrelsen och där bara fått till svar att de bara kan följa lagen. Men sen helt plötsligt kom de på en återkontroll, såg att jag fortfarande inte hade fri tillgång på vatten, skickade en räkning på 3500 kr och sedan fick jag ett brev där det stod att det var ok om jag"såg till att de hade vatten hela tiden". Ringde då och frågade om det gällde även nattetid, men då svarade länsveterinären att "du behöver ju inte upp och kolla då men bara du ser till så att de har vatten".

Så nu kör jag på med mina vattenhinkar och vet inte rikgit hur jag ska tolka allt.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Existens?

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 28 okt-11 kl 15:54 »
Ja, det är en märklig regel det där med vattnet. Det är ju konstigt att vilda djur ens överlever..

Dalton

• Dalsland
« Svar #15 skrivet: 28 okt-11 kl 16:17 »
Men om man vänder på det, så kanske det är lättare att förstå varför lagen är skriven som den är. Ni har säkert alla läst om misskötta djur som inte har tillgång till vare sig mat eller vatten. Hade lagen varit skriven i stil med "Djuren skall ha tillgång till vatten tre gånger om dagen" så hade någon kanske kommit undan med att vattna sina djur tre gånger på en kvart och inget vatten resten av dagen. Så för djurens skull...  (:)

Själv har jag gett upp kampen om att erbjuda mina katter tillgång till friskt vatten, de vägrar dricka ur vattenskålen även när den är alldeles nypåfylld. Spannen som står i duschen med gammalt vatten med schampo och duschtvål däremot - DET skall de klösa sig genom dörren för att komma åt...  ::)

pålle

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 28 okt-11 kl 18:17 »
Men om man vänder på det, så kanske det är lättare att förstå varför lagen är skriven som den är. Ni har säkert alla läst om misskötta djur som inte har tillgång till vare sig mat eller vatten. Hade lagen varit skriven i stil med "Djuren skall ha tillgång till vatten tre gånger om dagen" så hade någon kanske kommit undan med att vattna sina djur tre gånger på en kvart och inget vatten resten av dagen. Så för djurens skull...  (:)

Själv har jag gett upp kampen om att erbjuda mina katter tillgång till friskt vatten, de vägrar dricka ur vattenskålen även när den är alldeles nypåfylld. Spannen som står i duschen med gammalt vatten med schampo och duschtvål däremot - DET skall de klösa sig genom dörren för att komma åt...  ::)
Låter lite långsökt att  vattna tre gånger innan det ens har taget slut . men det förvånar mig inte om byråkrater tänker så 

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #17 skrivet: 03 nov-11 kl 11:41 »
15 kap. Särskilda bestämmelser för hållande av minigris

Allmänt om hållande av minigris
1 §
Minigrisar ska hållas i par eller grupp. Detta gäller inte om deras behov av sällskap tillgodoses genom tillräcklig kontakt med människor.

Problemet är att grisar visserligen kan "bonda" till människor men till skillnad mot hundar så behöver de faktiskt att ha artfränder i flocken. En vuxen gris är lika intelligent som ett 4 årigt barn.  Jag rekommenderar alltid våra minigrisköpare att planera för att ha två grisar. Köpa kulting först och sedan när denna är riktigt tam så kan man se sig om efter en äldre gris som behöver ett nytt hem.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #18 skrivet: 03 nov-11 kl 12:50 »
En vuxen gris är lika intelligent som ett 4 årigt barn.

Därom råder delade meningar :) Kan ju säga att vår 2,5 åring känns aningen mer intelligent än våra grisar...
www.backforsgard.se

Kira

• Småland
« Svar #19 skrivet: 03 nov-11 kl 13:33 »
Ha, ha, ha! 

Undrar vilka som skrivit ihop och beslutat om den här skrivbordslagen? Den som gäller för vanliga grisar är också till vissa delar skrattretande, när den skall tillämpas på en eller ett par hushållsgrisar/utegångsgrisar tex det här med ständig tillgång till vatten dygnet runt.
Ursäkta en kanske dum fråga från en som aldrig haft grisar, men kan man inte ha vattenbaljor till dem, bökar de omkull dem eller badar i dem eller vadå?

Dela detta:

* Inloggade just nu

630 gäster, 1 användare
Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser