Igår hände det otänkbara... en lösspringande hund (ägaren var sååååå ledsen efteråt....) sprang in i vår trädgård och attackerade mina påfågelduvor. Trots att jag var där på nolltid hann den döda min indiska påfågelduva, avelshonan Belle.
Ringde polisen, fångade in hunden, ägaren kom, det hela slutade med att jag fick höra att man som drabbad,
såklart, inte har rätt till nånting.
Jag får komma överens med ägaren om en ersättningssumma men that´s it. Inga påföljder för ägaren, inga böter, inga varningar utdelas för att "det var inte en människa hunden attackerat" (med andra ord bara ett par dumma duvor menade polisen. Förresten så har de skickat ut en polis som själv har hund så till slut fick man stå där och lyssna på när polisen var smått uppkäftig mot mig och snyft, snyft, tyckte synd om hundägaren

).
Jag är arg, förbannad, ledsen och mer därtill.....

Har man verkligen inga som helst rättigheter i såna här fall? Har inte ägaren skyldighet att hålla reda på sin jä**a hund

?
Hur mycket är rimlig att man ber som ersättning för den dödade duvan? Jag får kanske berätta vem hon var: indisk påfågelduva (ovanliga i Sverige, går på 5-600 kr/ st.) Avelshona, född förra året vilket innebär att om inte hundjä****n hade dödat henne hade hon kunnat leva i 10 år till. Ca 4 kullar/år, 2 ägg i varje kull = 8 ungar (hon var perfekt som mamma, ruvade fram och uppfostrade
alla ungar som kläcktes).
Och såklart så har jag ett bekymmer till... att få tag på en ny hona, inte fasiken vet jag varifrån... helst innan hanen dör av sorg. Han går runt och kallar på henne fortfarande..........
Fram med åsikter och tips gott folk.......