Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  lösspringande hund dödade duva  (läst 5176 gånger)

Csilla75

  • Inlägg: 233
    • Skåne
    • mina husdjur
lösspringande hund dödade duva
« skrivet: 23 okt-11 kl 16:34 »
Igår hände det otänkbara... en lösspringande hund (ägaren var sååååå ledsen efteråt....) sprang in i vår trädgård och attackerade mina påfågelduvor. Trots att jag var där på nolltid hann den döda min indiska påfågelduva, avelshonan Belle.
Ringde polisen, fångade in hunden, ägaren kom, det hela slutade med att jag fick höra att man som drabbad, såklart, inte har rätt till nånting.
Jag får komma överens med ägaren om en ersättningssumma men that´s it. Inga påföljder för ägaren, inga böter, inga varningar utdelas för att "det var inte en människa hunden attackerat" (med andra ord bara ett par dumma duvor menade polisen. Förresten så har de skickat ut en polis som själv har hund så till slut fick man stå där och lyssna på när polisen var smått uppkäftig mot mig och snyft, snyft, tyckte synd om hundägaren ????????? ).

Jag är arg, förbannad, ledsen och mer därtill.....   :'(

Har man verkligen inga som helst rättigheter i såna här fall? Har inte ägaren skyldighet att hålla reda på sin jä**a hund ????
Hur mycket är rimlig att man ber som ersättning för den dödade duvan? Jag får kanske berätta vem hon var: indisk påfågelduva (ovanliga i Sverige, går på 5-600 kr/ st.)  Avelshona, född förra året vilket innebär att om inte hundjä****n hade dödat henne hade hon kunnat leva i 10 år till. Ca 4 kullar/år, 2 ägg i varje kull = 8 ungar (hon var perfekt som mamma, ruvade fram och uppfostrade alla ungar som kläcktes).

Och såklart så har jag ett bekymmer till... att få tag på en ny hona, inte fasiken vet jag varifrån... helst innan hanen dör av sorg. Han går runt och kallar på henne fortfarande..........

Fram med åsikter och tips gott folk.......
 
ägare till ett par vita påfågelduvor med spetssvans. har även ett par indiska påfågelduvor, häckpar.

min hemsida med bilder på duvorna: http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=120018&gid=2191944

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: lösspringande hund dödade duva
« Svar #1 skrivet: 25 okt-11 kl 00:06 »
Neeeeeeeej! Csilla!!! :'( Fyfasen vad tragiskt :(
Det är inte det enklaste att få tag på en till indisk heller! :( har du någon kontakt som har sånna?
Hur klarade sig dina engelska påfågelduvor? Jag har ju massa sånna så dör någon av dina engelska så vet du att du får av mig va?  :)  :-*  :D

Hoppas du hittar en ny hona!  :-\
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Csilla75

  • Inlägg: 233
    • Skåne
    • mina husdjur
SV: lösspringande hund dödade duva
« Svar #2 skrivet: 25 okt-11 kl 18:02 »
Neeeeeeeej! Csilla!!! :'( Fyfasen vad tragiskt :(
Det är inte det enklaste att få tag på en till indisk heller! :( har du någon kontakt som har sånna?
Hur klarade sig dina engelska påfågelduvor? Jag har ju massa sånna så dör någon av dina engelska så vet du att du får av mig va?  :)  :-*  :D

Hoppas du hittar en ny hona!  :-\

Tack för de orden!  :)
De engelska klarade sig eftersom de satt på hustaket. Det är de indiska som föredrar att promenera i gräset så hon var ett lätt byte tyvärr.
Har kontaktat ett par st uppfödare, ingen som har indiska men som skulle höra med andra ifall de kände nån som har. Indiska påfågelduvor är inte precis den vanligaste sorten man hittar i Sverige...
ägare till ett par vita påfågelduvor med spetssvans. har även ett par indiska påfågelduvor, häckpar.

min hemsida med bilder på duvorna: http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=120018&gid=2191944

Csilla75

  • Inlägg: 233
    • Skåne
    • mina husdjur
SV: lösspringande hund dödade duva
« Svar #3 skrivet: 04 nov-11 kl 19:38 »
vackra Toffe som ersätter Belle... 
ägare till ett par vita påfågelduvor med spetssvans. har även ett par indiska påfågelduvor, häckpar.

min hemsida med bilder på duvorna: http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=120018&gid=2191944

Rottis

  • Inlägg: 135
SV: lösspringande hund dödade duva
« Svar #4 skrivet: 04 nov-11 kl 19:54 »
Kolla med Torsten Jeppsson nere i landet, han har massvis med olika sorters duvor.

Csilla75

  • Inlägg: 233
    • Skåne
    • mina husdjur
SV: lösspringande hund dödade duva
« Svar #5 skrivet: 04 nov-11 kl 19:58 »
var bor han?
ägare till ett par vita påfågelduvor med spetssvans. har även ett par indiska påfågelduvor, häckpar.

min hemsida med bilder på duvorna: http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=120018&gid=2191944

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: lösspringande hund dödade duva
« Svar #6 skrivet: 04 nov-11 kl 21:02 »
var bor han?
någonstans utanför malmö, han satsar dock på "vildduvor" (australisk tofsduva, diamantduva, glansduva m.m och inte domesticerade(påfågel, tumlare, perukduva) vad jag har förstått.
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Csilla75

  • Inlägg: 233
    • Skåne
    • mina husdjur
SV: lösspringande hund dödade duva
« Svar #7 skrivet: 05 nov-11 kl 10:11 »
är det inte han som har en farm? och hemsida? kan ta kontakt, man vet aldrig.... inte för att jag behöver en duva just nu men det är alltid trevligt att skapa kontakt med duvfolk. de är i regel jättetrevliga och hjälpsamma.  :)
ägare till ett par vita påfågelduvor med spetssvans. har även ett par indiska påfågelduvor, häckpar.

min hemsida med bilder på duvorna: http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=120018&gid=2191944

Kira

  • Inlägg: 469
    • Småland
SV: lösspringande hund dödade duva
« Svar #8 skrivet: 05 nov-11 kl 10:27 »
Igår hände det otänkbara... en lösspringande hund (ägaren var sååååå ledsen efteråt....) sprang in i vår trädgård och attackerade mina påfågelduvor. Trots att jag var där på nolltid hann den döda min indiska påfågelduva, avelshonan Belle.
Ringde polisen, fångade in hunden, ägaren kom, det hela slutade med att jag fick höra att man som drabbad, såklart, inte har rätt till nånting.
Jag får komma överens med ägaren om en ersättningssumma men that´s it. Inga påföljder för ägaren, inga böter, inga varningar utdelas för att "det var inte en människa hunden attackerat" (med andra ord bara ett par dumma duvor menade polisen. Förresten så har de skickat ut en polis som själv har hund så till slut fick man stå där och lyssna på när polisen var smått uppkäftig mot mig och snyft, snyft, tyckte synd om hundägaren ????????? ).

Jag är arg, förbannad, ledsen och mer därtill.....   :'(

Har man verkligen inga som helst rättigheter i såna här fall? Har inte ägaren skyldighet att hålla reda på sin jä**a hund ????
Hur mycket är rimlig att man ber som ersättning för den dödade duvan? Jag får kanske berätta vem hon var: indisk påfågelduva (ovanliga i Sverige, går på 5-600 kr/ st.)  Avelshona, född förra året vilket innebär att om inte hundjä****n hade dödat henne hade hon kunnat leva i 10 år till. Ca 4 kullar/år, 2 ägg i varje kull = 8 ungar (hon var perfekt som mamma, ruvade fram och uppfostrade alla ungar som kläcktes).

Och såklart så har jag ett bekymmer till... att få tag på en ny hona, inte fasiken vet jag varifrån... helst innan hanen dör av sorg. Han går runt och kallar på henne fortfarande..........

Fram med åsikter och tips gott folk.......
 

Begär en kopia av din polisanmälan (:). Hundägaren ska så klart betala dig ersättning, även dina kostnader för att få tag i en ersättningsfågel.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20071150.htm

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: lösspringande hund dödade duva
« Svar #9 skrivet: 05 nov-11 kl 10:44 »
är det inte han som har en farm? och hemsida? kan ta kontakt, man vet aldrig.... inte för att jag behöver en duva just nu men det är alltid trevligt att skapa kontakt med duvfolk. de är i regel jättetrevliga och hjälpsamma.  :)
Du lär knappats få svar via mail, har mailat han flera gånger och fått svar kanske 2-3. och då efter några månader :P
Ring istället.
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Bettan Jernberg

  • Inlägg: 41
    • Värmland
SV: lösspringande hund dödade duva
« Svar #10 skrivet: 06 nov-11 kl 20:24 »
Fy attans så tråkigt!
Hittade den här annonsen. Kanske kan leda till nåt:
http://www.abc-annons.se/Indiska-pafagelduvor_257341.htm
Mormors visdomsord: -Lyssna på andra, men gör som du själv vill...

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: lösspringande hund dödade duva
« Svar #11 skrivet: 06 nov-11 kl 20:26 »
Fy attans så tråkigt!
Hittade den här annonsen. Kanske kan leda till nåt:
http://www.abc-annons.se/Indiska-pafagelduvor_257341.htm

Det är hennes annons  ;D
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Bettan Jernberg

  • Inlägg: 41
    • Värmland
SV: lösspringande hund dödade duva
« Svar #12 skrivet: 06 nov-11 kl 20:28 »
 ;D ;D ;D
Mormors visdomsord: -Lyssna på andra, men gör som du själv vill...

Csilla75

  • Inlägg: 233
    • Skåne
    • mina husdjur
SV: lösspringande hund dödade duva
« Svar #13 skrivet: 07 nov-11 kl 12:50 »
Fy attans så tråkigt!
Hittade den här annonsen. Kanske kan leda till nåt:
http://www.abc-annons.se/Indiska-pafagelduvor_257341.htm


den är min  :)
ägare till ett par vita påfågelduvor med spetssvans. har även ett par indiska påfågelduvor, häckpar.

min hemsida med bilder på duvorna: http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=120018&gid=2191944

Skogsnatt

  • Gäst
SV: lösspringande hund dödade duva
« Svar #14 skrivet: 27 dec-11 kl 06:54 »
Begär en kopia av din polisanmälan (:). Hundägaren ska så klart betala dig ersättning, även dina kostnader för att få tag i en ersättningsfågel.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20071150.htm


Jag håller med och passa på att anmäla "dumsnuten" för tjänstefel på samma gång


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

288 gäster, 2 användare (1 dolda)
kretslopp

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser