Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Husdjursförening, hur fungerar det?  (läst 4621 gånger)

TurbogrisarnaVG

• Västergötland
Husdjursförening, hur fungerar det?
« skrivet: 21 okt-11 kl 18:36 »
Hej!
Jag har en väneko hemma och jag har hört att man kan få bidrag för att ha en sådan ras. Men jag har letat och letat efter blanketter men jag hittar inga! Någon här som vet vart man kan finna de och som har erfarenheter över hur man ska gå tillväga?
Hej alla Alternativa!!
Vi är ett ungt par på 35 o 30 som bor  på gård i VG.
På väg mot äventyret och självförsörjandet!!

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
SV: Bidragsberättigad Väneko?
« Svar #1 skrivet: 21 okt-11 kl 19:25 »
Kon måste ha officiell härstamning, sök på "härstamningskontroll" här på tavlan så hittar du fler trådar med mer info.
Självhushåll till nytta och nöje

siken

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 21 okt-11 kl 19:27 »
Den sida som beskriver stödet är;
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/stod/miljoersattningar/hotadehusdjursraser.4.389b567011d9aa1eeab8000614.html

Jag ser att du också har linderödsgrisar, även de är bidragsberättigade i samma stödform som vänekorna!

Men det krävs då att du är med i genbanksverksamheten, och att djuren har genbanksintyg för att klassas som renrasiga.
Föder upp myskankor, åsbohöns och gutefår

TurbogrisarnaVG

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 21 okt-11 kl 21:24 »
Tack så mycket! Jag måste ha kollat på fel ställe förut när jag letade  8)
Vad är era upplevelser med att söka ersättningen. Tycker ni att det känns värt besväret eller har det någon
gång ställt till det för er med deras krav?
Hej alla Alternativa!!

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 21 okt-11 kl 21:37 »
Jag har en väneko hemma och jag har hört att man kan få bidrag för att ha en sådan ras.
Om kossan är renrasig och ansluten till genbank, märkt och rapporterad i CDB, betäckt med en renrasig tjur av samma ras (om hon är betäckt) kan du söka stödet, du åtar dig då att följa detta i 5år. (Inklusive tvärvillkorsreglerna)
Stödet för kossan är 1000kr om år + 800kr i djurslagsersättning.

Vad är era upplevelser med att söka ersättningen. Tycker ni att det känns värt besväret eller har det någon gång ställt till det för er med deras krav?
Jag söker inte ersättning för mina Fjällkor, tycker inte det är värt att ha mer kontroller än man redan har som ekologisk..
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #5 skrivet: 24 okt-11 kl 12:54 »
Kon måste ha officiell härstamning, sök på "härstamningskontroll" här på tavlan så hittar du fler trådar med mer info.

Nja, nu gällde det ju en väneko. För dem gäller ju, som flera redan har skrivit, att de ska vara anslutna till genbanken. Söker man på "härstamningskontroll" här så blir det lite tokigt eftersom man då får upp vad som gäller för fjällkor och rödkullor, vilket är en helt annan sak.

Mitt tips är att ts kontaktar Föreningen Allmogekon för genbanksanslutning av kon och mer information! :)
Du hittar föreningens hemsida på www.allmogekon.se

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 24 okt-11 kl 14:42 »
Förlåt, bra att du rättade mig där! Hade faktiskt för mig att det var så men kollade för säkerhets skull upp villkoren på www.sjv.se men läste tyvärr alldeles för slarvigt!  :-[

Nja, nu gällde det ju en väneko. För dem gäller ju, som flera redan har skrivit, att de ska vara anslutna till genbanken. Söker man på "härstamningskontroll" här så blir det lite tokigt eftersom man då får upp vad som gäller för fjällkor och rödkullor, vilket är en helt annan sak.

Mitt tips är att ts kontaktar Föreningen Allmogekon för genbanksanslutning av kon och mer information! :)
Du hittar föreningens hemsida på www.allmogekon.se
Självhushåll till nytta och nöje

TurbogrisarnaVG

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 25 okt-11 kl 11:00 »
Grimla, det var precis det jag också tänkte på. Det är så hemskt mycket kontroller redan och man vill ha sin gård utan att det kommer folk och snokar. Det går många gånger till överdrift med alla kontroller. Sedan så tänkte jag också på det att man tar åt sig att hålla djuret i 5 år, det är rätt så lång tid och har man inte en större grupp av kor då känns det knappast värt det, för annars har man ingen frihet att sälja och köpa djuren som man vill utan att ev behöva betala tillbaka bidraget. Men så tänker jag bara ^^  Det är alltid intressant att höra vad ni andra tycker så att man kan få flera synsätt på saken!
Hej alla Alternativa!!

siken

• Blekinge
« Svar #8 skrivet: 25 okt-11 kl 21:10 »
Nja, jag skulle vilja göra lite reklam för stödet.
Om du ändå har djur som är renrasiga, och lägger ner tid och kanske pengar på att hålla genbank/fårkontroll/svensk mjölk - registren uppdaterade för att djuren skall klassas som renrasiga, då har du gjort det som krävs för att få stödet.
Att då låta bli att söka stödet gör ju bara att du inte kommer att få pengarna som du annars är berättigad till, eller hur?

Jag har flera exempel på "äldre" människor som sagt att de inte sökt stöd för sina får, beroende på att de är osäkra på om de kan hålla på i fem år till. Några av dem har nu haft får i 16 år (1995-2011) utan att söka stödet, och de har fortfarande kvar djuren!!
Sedan är du inte tvingad att ha kvar just denna kon i 5 år. Det du förbinder dig är att ha minst 50% av de "djurenheterna" där började med. Så om du börjar med en ko, men kommer på att du hellre skall hålla på med får, så är det bara att byta. Huvudsaken är att det finns några djur i ansökan varje år.

Skulle det sedan vara så illa att du blir tvungen att sluta med djuren helt av någon anledning, så finns tre alternativ:
1. Sälj djuren till någon som övertar åtagendet och fortsätter att söka stöd för djuren.
2. Avsluta åtagandet och betala tillbaks pengarna du fått, räntan är låg så du förlorar ju inte så många kronor på det.
3. Om du pga sjukdom eller upphört arrende tvingas sluta, så kan du oftast få lov att avbryta åtagandet utan att behöva betala tillbaks något.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #9 skrivet: 26 okt-11 kl 00:15 »
Nja, jag skulle vilja göra lite reklam för stödet.
Om du ändå har djur som är renrasiga, och lägger ner tid och kanske pengar på att hålla genbank/fårkontroll/svensk mjölk - registren uppdaterade för att djuren skall klassas som renrasiga, då har du gjort det som krävs för att få stödet.

Der krävs att Man ska följa Tvärvillkoren i 5 år också...
t.ex föra avfallsjournal, journal över inköpt foder, journal över medicin sjukdommar m.m
http://www.miljohusesyn.nu/userfiles/file/MHS_2011_72%20dpi_utskrift_utan%20bilder%2019%20maj%202011.pdf
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

siken

• Blekinge
« Svar #10 skrivet: 28 okt-11 kl 22:44 »
Grimla skriver;"Der krävs att Man ska följa Tvärvillkoren i 5 år också...
t.ex föra avfallsjournal, journal över inköpt foder, journal över medicin sjukdommar m.m"

Det är visserligen helt sant att man måste, men enligt svensk lagstiftning måste du ALLTID föra journaler över foder, mediciner osv ändå, även om du inte söker stöden. 

När det gäller tvärvillkoren så finns det en vitt utbredd missuppfattning, att detta är krångliga regler som man behöver följa om man söker stöd.
Om man tror det så har man dock missuppfattat vad tvärvillkor är.

Även om man inte söker några stöd alls så kan man få besök av myndigheter och kommuner som utövar tillsyn över den svenska lagstiftningen (t.ex. djurskydd och miljölagar).
Dessa lagar är vi alla skydliga att följa, även om vi tycker att de är fåniga och helt knäppa. (Man kan alltså få djurförbud pga djurplågeri, man kan bli bötfälld för miljöbrott även om man inte söker miljöstöd för sina vänekor. )

En ytterst liten andel av dessa regler och lagar är s.k. tvärvillkor. Om man bryter mot någon av dessa detaljer i den annars mycket stora lagstiftningen så kan man få ett visst avdrag på det miljöstödet man annars skulle vara berättigad till. Med andra ord; om du skulle fått 10.000:- för dina 10 vänekor ett visst år, men det året spred gödsel i januari (då det råder spridningsförbud enligt miljöreglerna) så skulle du detta år bara få utbetalt 9.700:-.
« Senast ändrad: 28 okt-11 kl 22:50 av siken »

TurbogrisarnaVG

• Västergötland
Husdjursförening, hur fungerar det?
« Svar #11 skrivet: 10 okt-12 kl 10:15 »
Jo jag har äntligen tänkt ta tag i att betäcka min Vänekviga, men det verkar väldigt svårt att få tag på någon som kan inseminera utanför någon livdjursorganisation, så jag har bestlutat mig för att det kanske är bäst att gå med i en. Så min fråga är vilken ska man vara med i? Och hur fungerar det, har de någon lista med lokala seminatörer som finns tillgängliga? Har inte lyckats hitta så mycket information om det hela så jag känner mig en aning förvirrad över hur sånna organisationer fungerar!
Hej alla Alternativa!!

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Husdjursförening, hur fungerar det?
« Svar #12 skrivet: 10 okt-12 kl 11:27 »
Du menar Husdjursförening (kallas semin också bland koägare) det finns tidigare trådar här, där det står om hur man gör (lite olika beroende på ras).

Men lite så här fungerar det:
Börja med att Ringa Växa (Växel 0511-77 11 00) och kolla vart du hör, och gå med i din Växa avdelning.
(växa är namnet på vad man kallar husdjurstjänst/semin)

Din seminförening har tjurdoserna, men du får själv klura ut vilken tjur du vill ha i förväg.
Vill du använda Vänetjur måste du ha koll och beställa en i god tid så dom har den tjurdosen hemma, senare då din ko ska semineras.

När kon är brunstig ringer man till en telefonsvarare uppger medlemsnr, kons nr och tjurens idnr.

Tänker du söka bidrag för din Väneko kan du bara seminera henne med Vänetjur.
« Senast ändrad: 10 okt-12 kl 12:09 av Grimla »

Dela detta:

* Inloggade just nu

492 gäster, 3 användare
eriksjos, Ljunghonung, Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser