Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vindkraftverk projekt?  (läst 8171 gånger)

Linus

Vindkraftverk projekt?
« skrivet: 22 sep-06 kl 09:01 »
Hej på er!
Har läst runt lite här på forumet och det verkar som om några stycken håller på med att bygga sitt eget vindkraftverk. Jag håller själv på att bygga ett litet vindkraftverk med 2 meter i diameter. Det tar lite tid för mig men det beror mest på att jag måste bygga färdigt ett dockskåp (måla pilli pill = 1000 timmar) innan jag får fortsätta för frun och sen kan jag inte svetsa så det måste jag lära mig innan jag kan bli färdig. Bladen är dock färdiga och det gick väldigt smidigt att såga och hyvla dem. Vore jätte roligt att höra hur det går för er. Jag använder mig av Hugh Piggotts beskrivningar som jag anser är väldigt lätta och bra skrivna.
Min anledning till att bygga är både rent nöje och att jag det inte är speciellt roligt att ge de stora kraftbolagen massa pengar, de får runt 25 tusen av mig varje år (el och gas). Vill försöka halvera den kostnaden inom några år med energi sparande och små byggen.
Om det finns intresse skickar jag gärna in lite bilder så ni kan få se byggets gång. Jag vore väldigt glad om ni ville skicka in lite bilder på era vinkraftprojekt.

Mvh Linus

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
Re:Vindkraftverk projekt?
« Svar #1 skrivet: 24 sep-06 kl 15:14 »
Om det finns intresse skickar jag gärna in lite bilder så ni kan få se byggets gång.

Ja, det finns intresse. :)
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Tana

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 27 sep-06 kl 02:35 »
JAAAAAAAAAA det finns verkligen intresse att se dina bilder.
Vi väntarrrrrrrrrrrrrr!

Linus

« Svar #3 skrivet: 04 okt-06 kl 19:51 »
Här kommer bild på mina blad, inte helt lätt att få ner bilden till 50 kb  :P
Bladen väger cirka 950 gram vardera och är 1 meter långa.
Det tog mig ungefär 25-30 timmar att karva till bladen. Jag är inte precis någon hantverkare så är man duktig med trä och har bra verktyg lär det inte ta mer tid än en dag på jobbet. Jag använde mig av fogsvans, elhyvel, cirkelsåg, stämjärn och planslip. Kanske inte de bästa verktygen men det var det som fanns hemma. (elhyvel köpte jag för 179 kronor, skulle köpt en lite dyrare om jag fattat hur de fungerade  ???).
Har ni några tips på vad man ska måla bladen med för att skydda dem? Jag har funderat på lite olika båtlacker men vet inte hur de fungerar har även läst att någon typ av tejp ska vara bra?

Har börjat med svetsträningen så det börjar ta sig  ;)

Linus

« Svar #4 skrivet: 04 okt-06 kl 19:56 »
Får bli några till bilder  :D

Linus

« Svar #5 skrivet: 04 okt-06 kl 19:56 »
en till

Linus

« Svar #6 skrivet: 04 okt-06 kl 19:57 »
å en till

Vitis

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 04 okt-06 kl 20:37 »
WOW !! Tjusigt !! Du är definitivt duktig med dina verktyg.

Jag skulle rekomendera att du behandlar dem med linolja och terpentin, första behandlingen kanske 90% terpentin och 10% olja, sen öka oljemängden med varje strykning tills sista strykningen med endast olja. Du kan också blanda i lite tjära i oljan, det har mycket bra egenskaper för träet. Å så luktar det gott ...

Undvik lacker som bildar ett tätt ytskikt, det är där under ytskiktet som det börjar ruttna. Olja är bättre, tränger in och hindrar vatten från att komma in i träet.
« Senast ändrad: 04 okt-06 kl 20:38 av Vitis »

Linus

« Svar #8 skrivet: 04 okt-06 kl 20:48 »
Tack för tipset Vitis   :D
Kan det komma ut något vatten ur den balndningen du rekomenderar. Risken är annars att allt vatten kommer ut i vinspetsarna och så sväller de upp?

Eter

« Svar #9 skrivet: 04 okt-06 kl 22:52 »
Vatten tränger in i trä ändå men jag tror inte du ska vara orolig att det sväller, vilket trä görnär det blir blött.. Om du vill vara säker ska du köpa epoxy och pensla på men det är allergiframkallande och förhållandevis dyrt.

Linus

« Svar #10 skrivet: 05 okt-06 kl 08:55 »
Nja,
Det lär komma in lite vatten vad man än gör. Om jag skulle använda mig av epoxy så är det ganska troligt att det kommer komma in lite lite vatten där jag sätter skruvarna, vattnet kommer sen att centrifugeras ut till vingspetsarna. Kan inte vattnet komma ut ur vingspetsarna så lär de svälla. Träet bör kunna andas om jag fattat teorierna rätt.

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #11 skrivet: 11 okt-06 kl 15:09 »
Kul med lite bilder, Linus!

Jag är själv på gång med ett vindkraftverk, men än så länge har jag bara skaffat magneter (24 st neodym 50x25x10 mm) och ett nav (Opel-nav från Jula). Generatorns ska jag bygga enligt Hugh Piggot´s "pannkaksmodell". För min del lutar det åt en 3-metersturbin och 24 volt. Just nu har jag bara en solpanel och 12 volt i stugan, men det blir dubbla system, 12 och 24 volt nästa sommar.

Egentligen var det tänkt att vindkraftverket skulle vara klart i höst, men så blev det inte. Jag håller på att bygga ett vattenhjul också och förhoppningsvis ska det börja leverera sina första watt om någon vecka, men sedan blir det dags för vindkraftsprojektet.

Kabi

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 08 nov-06 kl 15:42 »
Hej,
ditt projekt ser väldigt bra ut.

Men jag har en fråga, vi är 3 elever som ska göra ett projekt i skolan (gymnasiet) och vi tänkte att vi skulle bygga ett litet vindkraftverk. Det ska inte vara något stort, och vi har väl ungefär 4-5 månader på oss. Är det möjligt?, eller har vi valt något som nästan är för svårt?

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #13 skrivet: 08 nov-06 kl 20:46 »
Det är inte svårt att bygga vindkraftverk när man väl satt sig in i det hela. Här är en länk till små vindkraftverk som är väldigt enkla och billiga att bygga.
http://www.picoturbine.com/projectlist.htm

Lite mer avancerade blir Huge Piggotts byggbeskrivningar. Kolla in hans sida och leta efter "Quick links to older stuff on this site". Där finns gratis byggbeskrivningar att ladda ned.
http://www.scoraigwind.com/

Allt övrigt om vindkraft hittar ni här:
http://otherpower.com/

Allt annat som ni inte hittar svar på, det kan vi svara på.  :D

Kabi

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 08 nov-06 kl 22:51 »
Okej, tack så mycket!

Det där ser bra ut :).
Dom där "Kiten" man kan köpa är nog lite för enkla och snabba att bygga. Jag menar dom säger att en 10-åring kan bygga dem.

Byggbeskrivningarna som jag hittar på http://www.scoraigwind.com/ verkar vara lite för stora, men man kan väl förmodligen bygga dom i mindre varianter. Jag hoppas nog hitta något som ligger någonstans mellan "kiten" och beskrivningarna på scoraigwind. Vi ska nog satsa på att bygga ett vindkraftverk!

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #15 skrivet: 10 nov-06 kl 00:39 »
Ja, det är bara att bygga allt lite mindre. Om du letar på http://www.otherpower.com hittar du kanske något i lagom storlek.

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #16 skrivet: 10 nov-06 kl 00:41 »
Eller den här länken som kommer du rätt direkt.
http://www.otherpower.com/otherpower_experiments.html

Beyonce

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 06 nov-07 kl 23:21 »
hej.

Jag och två andra har tänkt att bygga ett enkelt vindkraftverk som skall kunna ladda upp ett vanligt batteri. Vi har dock inte så mycket kunskaper om vad som behövs och vilka saker som är viktiga att tänka på när man bygger ett vindkraftverk. Kanske ett tips på en hemsida där det finns en guide av något slag. Detta är en del av ett projektarbete vi gör i trean.

Om någon har några tips eller dylikt att dela med sig av skulle jag vara väldigt tacksam.

Tack på förhand

DanielP

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 07 nov-07 kl 18:01 »
Många som gör sådana här projekt nu. Själv ska jag ut och leka med min 12-voltsmotor nu och se om jag kan få lite vettig information ur den  :)

Fridolf2

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 08 nov-07 kl 11:35 »
Och här en svensk sida med fina beskrivningar om bl.a hur blad konstrueras.. Satsar i en lite större skala, men ändå hembyggen, personligen så tycker jag att man kan satsa på att få ut lite mer än bara att ladda ett batteri eller få en liten glödlampa att glöda, när man ändå håller på och ska bygga..

http://home.swipnet.se/~w-138770/

Dela detta:

* Inloggade just nu

356 gäster, 1 användare
mulen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser