Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur tvätta angoraull  (läst 2217 gånger)

Zink

• Ångermanland
    • Asamayama
hur tvätta angoraull
« skrivet: 19 okt-11 kl 21:23 »
den skall användas till torrtovning /tomteskägg.
så krullarna skall alltså förbli, men vill såklart få bort den värsta "getlukten".

tvätta i balja eller i maskin?
med något medel elelr med bara vatten?
snälla hjälp mig... släkten ska få nissar å ja vill börja tova ;)
även en blind höna hittar ett korn...

Kawachi

• Allt är möjligt- hela tiden
    • Jämtland
SV: hur tvätta angoraull
« Svar #1 skrivet: 21 okt-11 kl 21:41 »
Jag har själv aldrig tvättat getull, men är det inte enklast med ulltvätt i balja ??? Så gör jag med övrig ull i allafall :)

Zink

• Ångermanland
    • Asamayama
SV: hur tvätta angoraull
« Svar #2 skrivet: 22 okt-11 kl 15:11 »
hej, jag fick tips fårn en som tydligen kunde detta lite bättre än jag :)

jag lade angoraullen i ett örngott å knöt igen hårt med ett snöre. tvättade sedan i tvättmaskin på ull-program, kallt vatten.
Skulle enligt tips använda flytande såpa, emn då det inte fanns så tog jag ytterst lite tvättmedelspulver å tvättade 2 ggr.
Det var knappt någon centrifugering vilket är bra, så jag fick vrida ur örngottet med ullen i ordentligt innan jag lade ut det på tork över en frotté handduk.
blev kanonfint, inget tovat (angoraull tovar ju som svårt, vilket i detta fall är bra).

har ju som läst om baljtvättar här på alternativ... men är SÅ glad att det fungerade så bra med maskin, men som sagt 2ggr och något som tar bort getlukten, så nu kan man snart göra tomteskägg av alla vita fina lockar :)
även en blind höna hittar ett korn...

Dela detta:

* Inloggade just nu

591 gäster, 3 användare (1 dolda)
Karlsdotter, Tångräkan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser