Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Funderar på att köpa/renovera hus? Titta på arga snickaren!  (läst 12112 gånger)

lädertommy

• Dalarna
    • Tommy Eriksson
SV: Funderar på att köpa/renovera hus? Titta på arga snickaren!
« Svar #20 skrivet: 22 okt-11 kl 19:39 »
Varför se allt skit som visas på TV. Jag slängde ut min TV i januari. Det var en stor befrielse. jag var beroende av dumburken. Men nu känns det som en stor befrielse att slippa skiten. Alla program om bönder söker bönder, hollywoodfruar, skånefruar,matlagningsprogram. m.m.
Ensamstående drömmare som inte orkar fullfölja alla konstiga påhitt.

Huggorm

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 22 okt-11 kl 19:44 »
Problemet med att renovera hus är att det är ju som att bygga nytt minus de roliga momenten. Renovering är ju ofta bara en massa målning, tapetsering och liknande kladd med ytskikt :P

Tickelitack

• Södermanland
« Svar #22 skrivet: 22 okt-11 kl 20:49 »
För många år sedan fick jag  som nybliven husägare upp några kakelplattor över tvättstället och vara riktigt nöjd. Meddelade dåvarande sambon (som satt framför TV:n) att nu är kaklet var på plats så att "vi" kan foga i morgon när fixet brunnit. Svaret:

Timell fogade direkt!

Humle

• Västerbotten
« Svar #23 skrivet: 22 okt-11 kl 21:49 »
Varför se allt skit som visas på TV. Jag slängde ut min TV i januari. Det var en stor befrielse. jag var beroende av dumburken. Men nu känns det som en stor befrielse att slippa skiten. Alla program om bönder söker bönder, hollywoodfruar, skånefruar,matlagningsprogram. m.m.
Trotts att du ej har tv har du ej tid att läsa tråden? Fördelen med att titta på webbtv är att man slipper den fysiska tvn och man slipper se det man ej vill se och man får se det man vill se när man vill.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
« Svar #24 skrivet: 23 okt-11 kl 09:35 »
Vi håller på och kollar på ett ren objekt från 40 talet alldeles i närheten där vi bor,Det är ett stort hus med ladugård och 2 hk mark,Jag jobbar som snickare och tar ofta hem jätte fina dörrar och fönster ,Fördelen med detta hus är att ingen har varit och försökt renovera,Det ska om vi köper det inte bli som ett nybyggt hus utan snyggas till med ny färg ute och inne,Det moderna i huset kommer att bli en vedpanna och tankar + isolering av taket,mvh.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #25 skrivet: 23 okt-11 kl 20:06 »
Problemet med att renovera hus är att det är ju som att bygga nytt minus de roliga momenten. Renovering är ju ofta bara en massa målning, tapetsering och liknande kladd med ytskikt :P
Det beror på vad du får tag på för hus, det! Det är ju lätt att dyka på kåkar som renoverades av någon tidigare ägare under 60-70-80-tal med tvivelaktigt estetiskt och praktiskt resultat - och sen vilja göra eländet ogjort. Ut med gabondörrar, heltäckningsmattor, eternit, taskigt utförd tilläggsisolering som mössen ändå bara kalasat på, och annat elände...och då blir det plötsligt mer att göra än att kladda färg!
----------------------------
Det var som jag trodde angående husägarna på forat här :P (och husägare i övrigt)...så är Arga snickar´n på humör lär han få många säsonger till 8) ! Själv får jag dela med mig av att den här familjens tidigare 2 hus faktiskt blev färdigrenoverade någorlunda - när de skulle säljas...
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Vitis

• Skåne
« Svar #26 skrivet: 26 okt-11 kl 11:12 »
Har kollat på några avsnitt av Arga Snickaren nu och känner att våra renoveringsprojekt går ganska bra och snabbt om man jämför.

Man mår mycket bättre av att jämföra sig med dessa stackare snarare än alla glättiga husreportage man får från alla håll.

Goda Alternativ-vänner till oss ska snart vara med, spelades in i våras, ska bli mycket intressant att se om dom får nåt skäll.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #27 skrivet: 26 okt-11 kl 14:41 »
Åhå....vilka då, om en får fråga? (Jag vet ju att det iaf inte är min familj :-X )
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

TW

• Finland
« Svar #28 skrivet: 26 okt-11 kl 15:01 »
Hmm

Jag har sett en rörspis som ägaren själv hade murat. Tilluften under rostan togs genom ett hål direkt från utgående rökkanalen där den gick under eldstaden. Inte konstigt att det rykte in.
Då jag började hacka loss stenar för att bygga om upptäckte jag att murningen var full med 12mm kamstål. Inte konstigt att rörspisen var sprucken.

Jag behöver ingen TV för att få se sånt där. Det räcker med att ta mig till arbetet.........
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Humle

• Västerbotten
« Svar #29 skrivet: 27 okt-11 kl 17:27 »
Nytt avsnitt uppe nu. En IT-tekniker som spårat ur... undra om något visst yrke är överrepresenterat?  :P

Humle

• Västerbotten
« Svar #30 skrivet: 27 okt-11 kl 17:47 »
Goda Alternativ-vänner till oss ska snart vara med, spelades in i våras, ska bli mycket intressant att se om dom får nåt skäll.

Misstänker att det blir nästa vecka, i påan i slutet av detta program skäller han på några "hippies" som bor ett jävla "teletubbieshus" :D. http://www.kanal5play.se/program/play/argasnickaren-s06e04

andtol

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 28 okt-11 kl 14:06 »
Åh.

Så skönt att vårt hus är "färdigt" och inget "behövs" göras på det...

Vitis

• Skåne
« Svar #32 skrivet: 28 okt-11 kl 19:01 »
Misstänker att det blir nästa vecka, i påan i slutet av detta program skäller han på några "hippies" som bor ett jävla "teletubbieshus" :D. http://www.kanal5play.se/program/play/argasnickaren-s06e04

Stämmer bra det!  :)

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #33 skrivet: 30 okt-11 kl 18:20 »
TV-programmet sänds i Kanal5, jag har mycket svårt att tro att TV4 play skulle sända program från kanal5!

Felskrivning av mig. Naturligtvis menar jag kanal5 play.   :)

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Rosten

• Närke
« Svar #34 skrivet: 01 nov-11 kl 10:18 »
Är det dom som kommer ikväll?

Humle

• Västerbotten
« Svar #35 skrivet: 03 nov-11 kl 21:57 »
Nytt avsnitt uppe på deras hemsida nu. Jag ska aldrig skaffa hus  :'( :-* >:D

jenses

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 03 nov-11 kl 22:18 »
Jag ska aldrig skaffa tv och slösa bort min tid med att titta på trailer park trash program.

Olika prioriteringar.

Halte

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 03 nov-11 kl 22:23 »
Jag ska aldrig skaffa tv och slösa bort min tid med att titta på trailer park trash program.

Olika prioriteringar.
haha.. +1 på den.

Rosten

• Närke
« Svar #38 skrivet: 03 nov-11 kl 22:56 »
Nytt avsnitt uppe på deras hemsida nu. Jag ska aldrig skaffa hus  :'( :-* >:D
'
Allt beror på vad man köper, hur händig man är, att familjen har förstått hur det är att bo i en byggarbetsplats och hur mycket pengar du har.

Det största felet som folk gör är att köpa ett totalrenoveringsobjekt för sina sista pengar utan kunskap.
Köper man ett totalrenoveringsobjekt då måste man ha gott om pengar.

Så man kan köpa sakerna som saknas, man måste räkna med att det kommer fram betydligt mera skit än vad man trodde och att mycket av det som funkar är slut och också kommer att ge upp.
För det blev inte ett totalrenoveringsobjekt pga att föregående ägare skötte underhåll exemplariskt. ;)

Humle

• Västerbotten
« Svar #39 skrivet: 03 nov-11 kl 23:04 »

Olika prioriteringar.
Ja vi prioriterar olika. Vissa tittar på tvprogram, andra skriver oerhört meningsfulla inlägg på internetforum som tillför diskussionerna extremt mycket.  :-*

Dela detta:

* Inloggade just nu

551 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser