Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ung stadsduva letar efter ett hem  (läst 4398 gånger)

tesen

• Västmanland
Ung stadsduva letar efter ett hem
« skrivet: 18 okt-11 kl 15:37 »
För en (ca) vecka sedan blev vi ofrivilligt "med duva" då mamman blev överkörd.
Den lilla duvan som vi kallar Charlie bodde på vår balkong och började gå in i lägenheten
när vi gick ut och rökte. Vi är fullt medvetna om att man endast får ta hand om vilda ungar i 48
timmar men Charlie smiter in så nu är det som det är.

Charlie äter själv och vi tar ut honom varje dag på en stor gräsplan så han skall försöka lära sig att flyga.
Vi tror att det kan bli svårt för Charlie när han inte kan lära av andra duvor och undrar om
någon som har duvslag skulle kunna ta hand om honom. Vi bor i Västerås men kan självklart komma med bil, dock
inte för långt då vi inte vill stressa Charlie för mycket.

Här kommer en liten bild. Han har fortfarande lite dun på huvudet

gernsö

• Skåne
SV: Ung stadsduva letar efter ett hem
« Svar #1 skrivet: 18 okt-11 kl 15:45 »
stackare. hade ni inte bott så långt bort så hade han varit välkommen här nere, här får han vara i stor vuljär ett tag och när allt känns bra så öppnas den upp och han får välja själv vad han vill göra...... men vi bor nere i skåne.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

tesen

• Västmanland
« Svar #2 skrivet: 18 okt-11 kl 17:15 »
Tackar så mycket gernsö. Det låter som ett paradis för lille Charlie men som du sa, tyvärr alldeles för långt bort.

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 18 okt-11 kl 20:07 »
Hej!

Har du sett om den dricker vatten, om inte så doppa näbben i en skål med vatten för att se om den dricker eller oxå känn på krävan om den har druckit.
Duvungar i den här åldern börjar äta först och blir avtrubbade om dom inte får vatten, den verkar slö på ögonen.

Lycka till!
/Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #4 skrivet: 19 okt-11 kl 15:41 »
Hit hade den fått komma om den vill, men jag bor ju i småland :/
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

tesen

• Västmanland
« Svar #5 skrivet: 24 okt-11 kl 14:35 »
Jag har skickat ett PM  :)

Hit hade den fått komma om den vill, men jag bor ju i småland :/

Alba

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 12 nov-11 kl 10:36 »
Hur har det gått för er?

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #7 skrivet: 12 nov-11 kl 11:10 »
Vi är fullt medvetna om att man endast får ta hand om vilda ungar i 48
timmar men Charlie smiter in så nu är det som det är.

Jag tycker det verkar som om Charlie har tagit initiativet, och då är det väl hän som har det lagliga ansvaret?  Inte ska man väl behöva stänga sin balkongdörr för en nödställd bara för att lagen försöker skydda vilda djur från välvillliga klåpare?   :-[
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #8 skrivet: 12 nov-11 kl 11:57 »
Hur har det gått för er?

/ Alba
Har haft kontakt med de och charlie dog tyvärr. I hennes armar.
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Alba

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 12 nov-11 kl 12:39 »
Har haft kontakt med de och charlie dog tyvärr. I hennes armar.
Det var tråkigt! Det finns många fallgropar för en ung duva. Tyvärr är det väldigt vanligt att de är utsvultna, men deras beteende gör så att man luras att tro att de kan äta själva. Dvs, de pickar på frön men får inte i sig något. Den oerfarne tror då lätt att allt är ok. Det är också vanligt med parasit och svampsjukdomar bland stadsduvor och särskilt utsatta är de unga. Utan att veta vad som hänt just denna individ ska tilläggas.
Tack för att ni ville hjälpa en stadsduva!
/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #10 skrivet: 12 nov-11 kl 14:46 »
Tack för att ni ville hjälpa en stadsduva!
/ Alba
JA!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

463 gäster, 2 användare
ärt, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser