Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Behöver vi göra något åt värmen/ventilationen i grunden?  (läst 1555 gånger)

Paradisgården

• Västergötland
Vårt hus har en "delad" grund. Det har funnits en eldstad i varje rum (tre stycken som ligger på rad) och under mellanväggarna är grunden hel. Man kan säga att grunden också består av tre rum på rad, men det finns inga "dörrar" emellan, så luften kommer inte igenom. Kaminen vi instalerat och använder är kopplad till murstocken mellan köket och mittersta rummet vilket innebär att det kommer värme till grunden till båda de rummen, men den andra skorstenen är borttagen och har således ingen värmekälla. Det finns tre kattgluggar, så lite ventilation blir det väl, men det kommer ju inte ner någon nämnvärt värme. Räcker det med den lilla värme som kommer uppifrån, innifrån, eller behöver vi fixa någon värme/luftavfuktare till grunden under det tredje rummet?
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Tacitus

• Ångermanland
SV: Behöver vi göra något åt värmen/ventilationen i grunden?
« Svar #1 skrivet: 19 okt-11 kl 02:53 »
Är det ett gammalt hus så är golven som regel så fruktansvärt dåligt isolerade att man läcker rejält mycket värme ner i grunden vid normal innetemp.

Ett sätt att höja tempen i grunden kan vara att randisolera utsidan på grunden med tex cellplast + puts så att avkylningen utifrån minskar.

Självdragsventilation har dock den nackdelen att den fungerar som allra bäst när man har ordentligt varmt inne och -25 ute  :-X

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 19 okt-11 kl 10:42 »
Om allt är bra i grunden behöver du inte göra nånting i Paradishuset, hålla på och isolera och släpa in avfuktare bara utifallatt är onödigt arbete (om en isolerar och putsar grunden utvändigt kommer den dessutom sticka ut en bit utanför fasaden). Ett sätt att hålla koll i krypgrunden om den är svårinspekterad, är att sticka in kameran i kattgluggarna och ta en massa bilder med blixt, då är det lätt att se om det är friskt.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 19 okt-11 kl 12:29 »
Ja, det är ett gammalt, men EXTREMT välbyggt hus (SJ byggde det år 1899 typ). Golvet är alltså inte så oisolerat som det brukar utan det är ett ca 20 cm tjockt lager torv i golvet. När vi lät bygga badrummet i våras tog de upp ett hål i golvet för avloppet (i rummet som frågan är ställd om) och det såg ut som att torven var ditlagd för en vecka sedan. Där såg det också friskt ut i grunden, fast jag kröp ju dumt nog inte ner och kollade resten.. Supersmart att sticka in kameran, det skall vi absolut göra! Tack för tipset! :D
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Dela detta:

* Inloggade just nu

530 gäster, 1 användare
johber

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser