Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips på val av ras?  (läst 3278 gånger)

flax

• Halland
Tips på val av ras?
« skrivet: 15 okt-11 kl 22:17 »
Vet inte om det är rätt att lägga detta under arbetshundar, egentligen är det mer en sällskapshund vi söker...

Någon som har lite spännande tips?

Fäljande KRAV har vi:
Icke fällande ras, typ pudel pga allergi (lever sen 11 år tillbaka med en Wheaten terrier - fungerar utmärkt)
Barnvänlig (som rastypisk, vet att det kan vara olika mellan individer och barnen är 10 & 12 år, alltså inga småbarn)

Önskemål:
Gärna mellanstor till stor, helst ingen minimodell... (gubbens önskemål)
Mer "will to please" än en terrier...som typ lär sig allt supersnabbt och verkställer när han har lust... ::)
Gärna en ras som trivs med att vara gårdshund, dvs mycket utevistelse men inte så mycket riktad aktivitet (promenader, naturligtvis, lite spårning, men inte flera timmar i veckan)

Har titta på perro de aqua espanol, lagotto &( Barbet....inte helt optimal tror jag...)

Någon ras som ni tycker att vi skall titta närmare på med tanke på krav & önskemål?
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

flax

• Halland
SV: Tips på val av ras?
« Svar #1 skrivet: 16 okt-11 kl 20:08 »
Ingen som hade några bra råd?
Hade jag för många måsten kanske?

...spåna lite med mig.... ;D ;D

Tindrah

• Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
« Svar #2 skrivet: 25 okt-11 kl 16:55 »
Hmm...nu kanske jag är partisk, men varför inte en storpudel? Glöm allt ni har sett av tanter med små, bjäbbande, otrevliga bollar! Det är INTE representativt för rasen.

Storpudlar är glada hundar som älskar att leka med barn, andra hundar och hänga med familjen. De har oftast inte så mycket jakt i sig utan stannar gärna vid gården. Lagom vaktighet som talar om när det kommer inkräktare, men som inte är aggressiv. Älskar att lära sig nya saker och jobbar gärna för jobbandets skull. Behöver inga enorma mängder motion eller huvudgympa men älskar när det händer saker. Har en på/av-knapp så det är lugnt inne och full fart ute. De studsar gärna fram genom livet i vilda glädjesprång. ;D De skäller inte i onödan men talar om när något är fel eller om någon kommer.

Jag vet en familj som har två storpudlar som gårdshundar och som inte jobbar något med dem och de trivs utmärkt. På sin höjd får de göra någon konst nån gång eller jaga lite bollar. Men man kan hålla på och jobba med dem om man vill, min storpudel använder jag i fasanjakt (fasaner är hennes stora passion, pudlar brukar inte vara såna) och vi har tränat en del viltspår och det gillar hon skarpt. Pudlar passar till t.ex. agility och del har gjort bra ifrån sig inom lydnad. Själv är jag allergisk mot de flesta pälsdjuren, men pudlar funkar fint.

Nackdelen är att man måste klippa dem några gånger om året och att deras päls inte är optimal för snö, den fastnar gärna. Men om man håller dem jämnt kortklippta över hela kroppen så behöver man inte borsta dem och man behöver självklart inte ha såna där fula pudelfrisyrer om man inte vill. Kortklippta så ser de ut som en...tja...vacker, graciös, lockig hund? Sen är det ju toppen att de inte fäller!  :)

Rasen är frisk utan några större genetiska hälsoproblem, men det förekommer dåliga höfter (avelsdjur röntgas) och någon ögonsjukdom (avelsdjur ögonlyses).

Pudlar är vattenapportörer från början, så de har den där will-to-please som apportörerna gärna har. Men den skiljer sig från dem genom att vara lite mer självständig, lite mer vaktig och gärna vilja utvecklas hela tiden. Gamla konster blir lätt tråkiga, de vill lära sig nya. De är väldigt intelligenta och gillar utmaningar, men de är inte krävande som terrier.

Hmm...tja, det var mitt tips på en trevlig hund. Jag kan inte så mycket om de andra raserna du funderar på, men de exemplar jag har stött på av de raserna har varit trevliga hundar. Hoppas ni hittar någon ras som passar er perfekt!

joyshanti

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 25 okt-11 kl 17:32 »
Puli! Det är en gårdshund av liten mellanstorlek och väldigt trevliga och mysiga att ha å göra med. Intelligenta och vänliga. Det är en ungersk vallhund som är snabbare än vinden och kvick i vändningarna och fungerar bra i agility, lättlärd. Pälsen är ju dreadlocks så den fäller inte.

Jag har varit sååå nära att skaffa en själv, men det blev en tibetansk terrier istället. (som heter terrier utan att vara en terrier alls). Puli och tibbe terrier är nästan samma hund, det som skiljer är pälsen. En tibbe terrier är en Puli med lång päls som kräver omsorg och vårdnad (därför har jag min nedklippt *ler*).. Tibbe terriern fäller för det mesta inte, det kan bli några strån när han byter päls - sommar till vinter och vinter till sommar. Men i övrigt märks det inte.
En Puli fäller inget alls i jämförelse...

Oerhört trevliga och sympatiska hundar. Kan vara lite "one mans dog", lite reserverade i början mot människor utanför egna familjen men detta varierar också mycket mellan hundindivider...

flax

• Halland
« Svar #4 skrivet: 25 okt-11 kl 19:47 »
Tack för era svar! Jag kan nog tänka mig båda raserna faktiskt, har tittat lite på puli (min gubbe tyckte dock att den var lite för liten) och storpudel är kanske inte alls fel då den mentalt verkar vara en utmärkt ras för de ändamål vi tänkt oss.

Om någon har fler ideér så lyssnar vi gärna!
Hade inte tänkt att skaffa mig någon valp just nu, då våran nuvarande hund skall få åldras i fred och lugn och ro. Jag ser hur jobbigt han tycker det är när dottern kommer hem till oss med sin valp...

FM

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 25 okt-11 kl 19:58 »
Storpudel! Jag har en dam som blivit 7 år nu. Super hund iallafall min alla individer är ju inte samma  ;) Men hon här; Zamima har vart lätt i mångt och mycket. Det enda jag tycker är lite negativt är jaktlusten hos henne. Idag hade hon nästan en fasan, den kom undan med blotta förskräckelsen  >:D (Stackars) Zammy fick skäll av en rabiat matte. Man får inte äta de tama hönsdjuren och iinte de vilda, vad är det för värld man lever i, suck säger Zammy.
I övrigt så håller hon sig på gården, åker gärna med på tur. Är tyst och finner sig snabbt till ro hos främmande. + listan kan bli lång  :-*
Ja jag är partisk!
mvh
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Skåne-Fredde

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 25 okt-11 kl 20:13 »
En Chesapeake bay retriver kanske skulle passa, har lite vakt i sig perfekt som gårdshund  :)

Curly coated retriver?

Bergamasco?
Grand danois, Skånska blommehöns, Isbar, Maran, Kochin, Faverolles, Sussex, Brahma

Sussilo

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 25 okt-11 kl 20:35 »
Har titta på perro de aqua espanol, lagotto &( Barbet (...)

Någon ras som ni tycker att vi skall titta närmare på med tanke på krav & önskemål?

Eftersom du har tittat på Perro de aqua espanol och Barbet som har samma bakgrund och Barbet har varit med i grundandet av pudelrasen, säger jag Storpudel. Det är en underbar hund att leva med och perfekt för dina ungdomar att träna med om de är intresserade :).

flax

• Halland
« Svar #8 skrivet: 25 okt-11 kl 20:59 »
Åh, vad kul med så många svar! Jag skall absolut ta storpudel i beaktande då jag fått så många tips om denna, men jag måste erkänna att jag har (sedan tipset kom för en stund sedan) frossat i info om Bergamasco!
Kommer nog att leta rätt på en sådan irl så jag får bilda mig en uppfattning om denna, som det verkar, härliga ras!

Den rasen hade jag helt missat!

Dela detta:

* Inloggade just nu

547 gäster, 3 användare (1 dolda)
LimJans, skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser