Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stora vill-göra-listan!  (läst 7937 gånger)

Fny

• Uppland
    • Handicraft by Agis
Stora vill-göra-listan!
« skrivet: 13 okt-11 kl 19:53 »
God kväll alla hantverksvänner! Jag tänkte starta en tråd på temat "framtida hantverksprojekt som jag nån gång förhoppningsvis kommer få gjorda"! Helst bör man ju även komma med uppdateringar om man kan stryka något från listan (pga att man fullföljt projektet!).

Här är min lista som den ser ut nu:

> Jag vill lära mig spinna med slända (kan spinna liiiite, men jag vill kunna spinna på riktigt!

> Jag vill spinna garn av mina katters päls och nålbinda något av det!

> Jag vill sy en 1700-talsdräkt.

> Jag vill sy en 1800-talsdräkt.

> Jag vill sy en peplos (tidig järnålder).

> Jag vill lära mig grunderna i träsnideri.

> Jag vill bygga en stående vävstol.

> Jag vill väva eget tyg och sy ett klädesplagg av.

> Jag vill växtfärga garn.

> Jag vill fläta en korg i näver.

Det är vad jag kommer på för tillfället. Kommer nog uppdatera listan. Hur ser era listor ut? :D

Humle

• Västerbotten
SV: Stora vill-göra-listan!
« Svar #1 skrivet: 13 okt-11 kl 21:26 »
Fin lista. Jag har många drömmar om detta, kanske för många ???. Mitt hantverkande är i perioder och det finns många olika perioder. Allt från rotslöjd till finmekanik till framställning av olika metaller drömmer jag om. I ett och annat område är en del av utmaningen att först skapa miljön där sedan vad jag vill göra blir möjligt att göra. Som en primitiv smedja behöver jag göra först innan jag kan smida olika verktyg som jag sedan kan använda till olika hantverk. Smälta koppar och tenn till brons som jag gjuter en vävsked av för att ge ett exempel. "Smedjan" måste vara kompakt och enkel, något som ryms vid en lägereld ungefär. Olika blåsbälgar har jag provat/läst om, hur man gör eget kol, råmaterial (gamla filar), härdning/avhärdning, enkla städ...

I nuläget funderar och letar jag efter lämpligt material att göra en liten hålrasp/raspsåg för att gröpa ur borrhål i knivskaft med. Det snurrar bara runt när jag tänker på allt jag vill göra men här är en lista jag känner för just nu: :P

> Göra en egen stöthyvel och spånhyvel av trä och passa in den till befintliga begagnade hyvelstål.
> Praktiskt göra några klassiska japanska fogar i trä.
> Bygga/klä om min datorstol.
> Nålbinda en tröja (började för två vintrar sen, måste göra klar den innan jag alldeles vuxit ur den på bredden...)
> Väva ett monstruöst evighetsbrickband på typ 300 brickor! (yeah dream on)
> Smida ett eget verktyg.
> Svarva något annat än verktygsskaft på pilbågssvarven.
> Bygga en samisk tvåvedsbåge.
> Göra egna sulor av näver och tova ullsulor.
> Fläta en näverkorg (började på en hopvikbar historia för några veckor sen men har nu lagt den på is...)
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #2 skrivet: 13 okt-11 kl 21:40 »
Min lista :
Göra 1700tals korsetter
Sy medeltidsklänningar
Lära mej smide
Sadelmakeri
Kommer mera sen , jag har gröt i hjärnan i kväll.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

LottaLuvin

• Gäst

mimsan

• Planterar gärna träd
    • Skåne
« Svar #4 skrivet: 13 okt-11 kl 22:53 »
En kakelugn.....
eller ja alla delarna.

med roliga former och vacker dekor i glasyren. :)
Alltför konsekvent är inte trovärdigt.

Nipgubben

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 13 okt-11 kl 23:50 »
Har ingen gör-lång lista men ett litet fågelbord skulle kanske orken räcka till. ;)

ylvak

• Allt kommer till den som vill.....eller?
    • Västergötland
    • Vita Creo
« Svar #6 skrivet: 13 okt-11 kl 23:53 »
Har ju Lotta Rahmes böcker och det skulle va kul att garva skinn nån gång......... :-\
48 årig tjej fast inte en dag äldre än tjugosjutton.

Fny

• Uppland
    • Handicraft by Agis
« Svar #7 skrivet: 14 okt-11 kl 07:22 »
Har ju Lotta Rahmes böcker och det skulle va kul att garva skinn nån gång......... :-\

Åh ja! Garva skinn har jag ju också velat lära mig, det måste åka upp på listan!

Humle, japanska fogar låter spännande men jag har ingen aning om hur de ser ut! Och jättekul att du nålbinder en tröja, jag blev ju klar med min här ganska nyligen och är så nöjd med hur den blev! (bilder på min blogg om du är nyfiken) Jag använde väldigt tjockt garn så det inte skulle ta hundra år... Vad har du för garn? Har du några bilder på hur det går? Kul att det inte bara är jag som gör såna galenskaper! :D

Uppdaterad lista:

> Jag vill garva skinn!

> Jag vill lära mig spinna med slända (kan spinna liiiite, men jag vill kunna spinna på riktigt!

> Jag vill spinna garn av mina katters päls och nålbinda något av det!

> Jag vill sy en 1700-talsdräkt.

> Jag vill sy en 1800-talsdräkt.

> Jag vill sy en peplos (tidig järnålder).

> Jag vill lära mig grunderna i träsnideri.

> Jag vill väva eget tyg och sy ett klädesplagg av.

> Jag vill växtfärga garn.

> Jag vill fläta en korg i näver.

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
« Svar #8 skrivet: 14 okt-11 kl 08:27 »
vill kunna/lära mig/göra

>lära mig sticka annat än bara halsdukar ;)
>väva trasmattor (gammelfaster ska lära mig)
>göra tråd av brännnässlor och helst göra ett litet tyg (kanske kan göra en mobilväska)
>lära mig göra korgar av tex pil el näver el rötter
>lära mig göra korg av "brännnässelbast"
>lära mig tvätta och spinna ull (karda kan jag väl lite sen grundskolan men det behöver väl friskas upp)

håller redan på och stickar en benvärmare (har inte kommit längre) så liite lär jag mig

Magnusandersson

• Gäst

Ulvdottir

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 22 okt-11 kl 01:46 »
Oj oj oj, en tråd helt i min smak. (är något av en list-galning ;))
Så här får mitt första inlägg hamna!

- Sy en historiskt korrekt vikingadräkt
- Sy en medeltidsdräkt till min far (för att jag ska kunna åka gratis till medeltidsveckan på gotland  ;D)
- Lära mig bronsgjutning
- Göra en bunke pärlor i ben/horn/keramik/silver/brons/tenn
- Garva några kaninskinn (och vad jag nu får tag på)
- Bränna keramik i öppen eld
- Lära mig lampwork
- Växtfärga garn
- Lära mig att sticka vantar och strumpor
- Göra en egen website
- Börja med silversmide
- Lära mig att nålbinda
- Lära mig smide
- Koka och fixa till rävskallen som jag har liggandes i frysen
I want to learn it all!

Gille

• -
« Svar #11 skrivet: 22 okt-11 kl 08:16 »
Listan skulle kunna göras jättelång :p
Lite kort:
Lära mig virka (genom en o annan disktrasa)
Lära mig snickra (vill göra något för hemme, en hylla eller så)
Få tid till att sticka (en poncho var till barnen)
Få tid till att sy till mig själv (en omlottröja)
Kaninuppfödare och pelargontant.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #12 skrivet: 22 okt-11 kl 08:59 »

Jaa! Det vill jag också göra. Och så vill jag väva nåt fint av egenspunnet garn.

Vill ha en liten behändig "vanlig" vävstol och väva trasmattor (fast då måste jag få mera utrymme i huset på samma gång)

Väva bildväv/flamsk vore jättekul!

(anar vi ett tema här??)

Lära mig sy egna kläder som är snäppet mer avancerat än raka stycken - enkla mönster kan jag få ihop, men skulle vilja lära mig att ändra och fixa och få till rätt passform på min kropp som inte alls är någon standardstorlek.

Keramik - dreja och annat pyssel med lera, har aldrig provat men det måste ju vara kul!

Sy enkla skor, typ mockasiner

och säkert en massa annat som jag inte kommer på just nu!

Fny

• Uppland
    • Handicraft by Agis
« Svar #13 skrivet: 23 okt-11 kl 11:24 »
Oj oj oj, en tråd helt i min smak. (är något av en list-galning ;))
Så här får mitt första inlägg hamna!

- Sy en historiskt korrekt vikingadräkt

Först, hej och välkommen! Sen vill jag bara säga att första punkten på din lista får mig att hoppa och studsa lite, ungefär som en tre-åring som sprudlar av frågor. Viktigast: när du säger "historiskt korrekt" så måste jag bara fråga... vilken tolkning tänker du på? Känner du till problematiken i just vikingatidens kvinnodräkter, med de svårigheter som finns? Den traditionella tolkningen av en vikingatida dräkt har jag själv sytt i flera upplagor, men ju mer tiden går och ju mer jag läser/lär mig, ju mer osäker blir jag på vad man egentligen bör tro på.

(Diskuterade det hela i min blogg inför järnålderseventet i Gamla Uppsala här i slutet av sommaren, http://agiscraft.blogspot.com/2011/08/iron-age-event-this-weekend-at-gamla.html )

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #14 skrivet: 23 okt-11 kl 12:14 »
Herregud, jag skulle kunna skriva en lista så lång att den knäckte servern som alternativ.nu ligger på ::) :P

Ett axplock:
-Sy ett lapptäcke stort nog för våran dubbelsäng och helst skulle jag vilja sy det för hand.

-Sticka en ny ull tröja då den gamla jag gjorde som tonåring sedan länge har passerat bäst före datum... Allra roligast vore om jag kunde göra det av ull som min bortgågna  farmor har växtfärgat.

-Mura upp en klassisk stenbrunn med tillhörande tak och vev för en vattenhink som. Smidesdetaljer och trähink vill jag naturligtvis göra själv, likaså munkteglet eller alternativt träsflisen till taket.

-Jag skulle vilja lära mig dreja och göra en teservis med tillhörande tekanna i någon skojig glasyr.

- Färdigställa min folkdräkt. Väva tyget till västen själv lär jag inte kunna men tova ullen till hatten.

-Tova en slokhatt

-Göra några riktigt fina smörknivar i ene med ett gott grepp och vettigt knivblad.

-Bygga en TBH bikupa

-Bygga en violin och börja spela igen  ;D

Sedan finns det hundratals punkter till som jag också vill göra men det tar för lång tid att skriva här ::)

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Ulvdottir

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 23 okt-11 kl 22:36 »
Först, hej och välkommen! Sen vill jag bara säga att första punkten på din lista får mig att hoppa och studsa lite, ungefär som en tre-åring som sprudlar av frågor. Viktigast: när du säger "historiskt korrekt" så måste jag bara fråga... vilken tolkning tänker du på? Känner du till problematiken i just vikingatidens kvinnodräkter, med de svårigheter som finns? Den traditionella tolkningen av en vikingatida dräkt har jag själv sytt i flera upplagor, men ju mer tiden går och ju mer jag läser/lär mig, ju mer osäker blir jag på vad man egentligen bör tro på.

Tackar tackar! Jag vet faktiskt inte riktigt själv, jag har massor med research att göra innan jag bestämmer mig. Den vanligaste versionen är väl hängsleklänningarna som de flesta vikingakvinnorna springer runt med men jag är inte riktigt säker på att det är en sådan jag vill göra. Jag har svårt att tro att alla vikingar förr i tiden sprang runt med likadana kläder. Sedan finns det ju finska, norska, isländska vikingar som inte hade samma mode som de svenska vikingarna. Som sagt, massor med undersökning kommer det att bli innan det blir av! ;) Och med historiskt korrekt så innebär det ju också att jag vill använda historiskt korrekta material och tekniker, allt ska handsys och jag ska göra mina utsmyckningar för hand.  ;D
Sedan är det omöjligt att veta vad som är 100% HK, men så nära som möjligt kan det i alla fall bli. :)
I want to learn it all!

Skogsluffare

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 23 okt-11 kl 22:57 »
kortfattat:

- Börja tillverka jakt/fiske knivar
- Snickra ihop en egen spark
- Snickra ihop en egen skrylla
- Bygga en varsin kanot till mig och min svåger
- Snickra ihop en gungstol som jag ska åldras i :P

En massa snickrande hit o dit men det är kul  :D

mig

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 25 okt-11 kl 16:04 »
Jag vill

*lära mig dreja och sedan göra en hel matservis med tallrikar och muggar av keramik
*sticka sockar, mössor, vantar och tröjor till familjen
*lära mig sätta upp vävstolen och väva fina trasmattor
*överkast av lappar (oregelbundna olika som jag såg i en sybok på bibblan) och/eller mormorsrutor
*fixa fina gardiner till alla fönster (virka och sy)
*sy egna kläder
*spinna eget garn från ullen på fåren vi inte har än

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #18 skrivet: 25 okt-11 kl 17:35 »
Vi vill och planerar för att bygga ett hus där man kan göra "alla" ovanstående saker :) Ett riktigt hantverkshus där bara gamla kulturhantverk ska inrymmas. Bestämt just nu är ett rum till brödbak, ett ull och garnrum, ett mejerirum, ett rum med vävstol och ett rum för skinnberedning. Sen finns ideer om drejning och keramik också. Vi vill i huset lyfta fram de gamla kunskaperna som kvinnor mestades utförde förr i tiden. Sånt som nästan glömts bort och som vi verkligen måste bevara.

Sen ska vi dessutom utanför huset inrymma en stor köksträdgård med kulturväxter som kan användas att spinna med, växtfärga garn, örtblandningar och dessutom några fält med gamla sorters sädesslag som vi kan använda till bakningen. Men det är en lång bit kvar innan vi ens satt spaden i jorden och ett måste blir att få beviljat bidrag för projektet.

Nån som vill hjälpa till när vi kommer igång lite mer? :)
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

pålle

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 25 okt-11 kl 18:13 »
Vi vill och planerar för att bygga ett hus där man kan göra "alla" ovanstående saker :) Ett riktigt hantverkshus där bara gamla kulturhantverk ska inrymmas. Bestämt just nu är ett rum till brödbak, ett ull och garnrum, ett mejerirum, ett rum med vävstol och ett rum för skinnberedning. Sen finns ideer om drejning och keramik också. Vi vill i huset lyfta fram de gamla kunskaperna som kvinnor mestades utförde förr i tiden. Sånt som nästan glömts bort och som vi verkligen måste bevara.

Sen ska vi dessutom utanför huset inrymma en stor köksträdgård med kulturväxter som kan användas att spinna med, växtfärga garn, örtblandningar och dessutom några fält med gamla sorters sädesslag som vi kan använda till bakningen. Men det är en lång bit kvar innan vi ens satt spaden i jorden och ett måste blir att få beviljat bidrag för projektet.

Nån som vill hjälpa till när vi kommer igång lite mer? :)
Då ska du väll göra allt fult ut då som att plöja  så och skörda med häst ? :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

628 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser