Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför äter mamma höna fjädrar?  (läst 2058 gånger)

MiaPia99

• Lev idag imorgon kan det vara försent
    • Dalarna
Varför äter mamma höna fjädrar?
« skrivet: 12 okt-11 kl 19:26 »
Jag har en brahmahöna som har en kyckling som nu är 4 veckor gammal.
Släppte ihop mamma och kyckling med de övriga hönsen (5 hönor, 2 tuppar) igår och allt går bra förutom att mamma höna drar dun från den höna/tupp hon kommer åt och sen äter hon upp dom?!?
Varför gör hon så, har hon brist på något eller vad är det för tok hon håller på med?
Lycklig ägare av Brahma och Sussex och två kattfröknar som är världens gosigaste

MiaPia99

• Dalarna
SV: Varför äter mamma höna fjädrar?
« Svar #1 skrivet: 13 okt-11 kl 13:07 »
Kan tillägga att detta beteende hade inte hönan innan hon fick kycklingen om det nu kan spela nån roll???
Lycklig ägare av Brahma och Sussex och två kattfröknar som är världens gosigaste

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 13 okt-11 kl 13:34 »
Det finns många skäl till fjäderätning. Stress och obalans i foderstaten är två. Se till att hon har bra mat och tillgång på mineraler. Ge lite extra vitaminer och håll koll om hon slutar.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

MiaPia99

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 13 okt-11 kl 15:12 »
Tack så jättemycket för ditt svar  :)

Stress skriver du, kan hon vara stressad av att ha kycklingen? Annars tycker jag det är lugnt i hönsgården, inga som bråkar eller så.

Jag ger Granngårdens snäckskal och allfoder med fri tillgång, grönsaker, frukt, solroskärnor, potatis, pasta, ris, hel havre och vete. Dessutom får de multivitamin i vattnet en gång i veckan. Kan du se nåt i det jag räknat upp som är mindre bra eller något som saknas?

Jag vill då verkligen inte orsaka nåt så tokigt som hönan håller på med.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #4 skrivet: 13 okt-11 kl 16:02 »
Det låter som om din höna får en bra och varierad kost. Stress syns inte alltid så tydligt. Det kan vara så att din höna inte riktigt känner sig trygg med sin plats i flocken efter att ha varit avskild med kycklingarna i 4 veckor. Jag skulle ge det lite mer tid innan jag började oroa mig altför mycket. Om problemet kvarstår om 2 veckor eller så är det kanske dags att ta sig en grundlig funderare till  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

MiaPia99

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 13 okt-11 kl 16:26 »
Tack än en gång  :)

Det känns så bra att få svar av dej som kan och vet så mycket.

Får vänta och hålla koll då hur det utvecklar sej åt något håll, förhoppningsvis att beteendet försvinner.

Ha en fin helg // Mia

sonja på slätten

• Halland
« Svar #6 skrivet: 13 okt-11 kl 16:45 »
Det kan också vara så att när höns ruggar så är de nya, utväxande fjädrarna väldigt aptitliga. Och näringsrika. Och lossnar lätt.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Lijing

• Medeålders 3-barnsmamma med mat- odlintresse.
    • Västerbotten
« Svar #7 skrivet: 24 aug-12 kl 08:07 »
Idag såg jag att hönorna åt upp dun o fjädrar som ledarhönan rykte från en av faveroll-kycklingarna när den kom för nära foderskålen. Jag ger ungefär som ovan: en blandning av allfoder/kornkross/vetekross/majs + snäckskal, de får grönt varje dag: frukt- o grönsaksrester, grötslattar, ogräs o vanligt gräs. Hela sommaren har jag o barnen matat dem med klematisstekel-larver som de varit som tokiga i, det upphörde dock för ett par v sedan när larverna förpuppade sig. Inget vitamin, tänkte spara det till...ja, nu...då det gröna minskar i omfång med höstens intågande.

Tycker mig ge dem hyfsat käk...kan det vara faverolle-kycklingarna som stressar henne? De börjar bli rätt så stora, 2 mån nu o börjar "mopsa upp sig" lite. Kan tillägga att de har en rejäl gård att gå i, ingen trängsel.
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning, the devil says "Oh crap, she´s up"!

Dela detta:

* Inloggade just nu

607 gäster, 1 användare
fri

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser