Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips på foderspridare till rävåteln  (läst 9637 gånger)

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
Tips på foderspridare till rävåteln
« skrivet: 12 okt-11 kl 00:33 »
jag ska snart anlägga min rävåtel och har tänkt åtla med hundfoder. till det söker jag nu en lämplig foderspridare som sprider maten så att räven stannar en stund på åteln. kan nån tipsa om nån lämplig foderspridare, är intresserad av både färdiga att köpa men även ritningar/anvisningar om hur man kan bygga själv. kanske nån kan komma med lite erfarenheter/egna utvärderingar av foderspridare.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Magnus73

• Västerbotten
SV: Tips på foderspridare till rävåteln
« Svar #1 skrivet: 12 okt-11 kl 06:26 »

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #2 skrivet: 12 okt-11 kl 11:11 »
tack :D det lutar åt den här: http://z-aim.com/visa_produkt.asp?t=Z%2Daim+Foderspridare+%2D+360+Maxi&id=89&lang=sv jag tycker bara att behållaren för fodret är lite liten. jag vill ju gå så lite på möjligt på åteln, men kanske man kan modda spridaren lite så att det ryms mer foder? eller ser det mindre ut på bild än den är i verkligheten?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 12 okt-11 kl 15:09 »
jag handlade den lilla spridaren på racerback.. gick på ca 600med frakt... småbatterier,väldigt lång driftstid ändå...
tunna med lock köpte jag i ullared för 50kr.. ca50-75liter?
det är ju inte säkert att det får stå ifred så dumt att lägga ut tusenlappar.. kleptomaner finns det gott om..
Fjäderfän och kaniner

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #4 skrivet: 12 okt-11 kl 17:39 »
jag tänkte åtla vid lagårn, så risken att bli av med spridaren är ju mindre än om man har åteln en bit från huset ute på ett fält t ex. går det att bara ställa en tunna ovanpå utan att det tippar?

pålle

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 12 okt-11 kl 18:01 »
Det enklaste är väll att hänga upp en höna eller dylikt i en galge  med en ståltråd  ni värkar va  mest rika knösar  som bara köper  vilket lamans intresse ;)

Magnus73

• Västerbotten
« Svar #6 skrivet: 12 okt-11 kl 18:02 »
jag tänkte åtla vid lagårn, så risken att bli av med spridaren är ju mindre än om man har åteln en bit från huset ute på ett fält t ex. går det att bara ställa en tunna ovanpå utan att det tippar?

Du vill nog ha upp spridaren en bit från backen så du bygger kanske en ställning till ändå, bara att bygga lite kraftigare så du kan fösta en tunna eller så i samma ställning

Tännlappen

• -
« Svar #7 skrivet: 12 okt-11 kl 18:36 »
Verkar ju rätt ohygieniskt att sprida en massa mat runt knutarna,men som sagt det lär man nog märka med tiden.  8)

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #8 skrivet: 12 okt-11 kl 18:40 »
Det enklaste är väll att hänga upp en höna eller dylikt i en galge  med en ståltråd  ni värkar va  mest rika knösar  som bara köper  vilket lamans intresse ;)

ja, fast jag har ju inga höns. inte heller kaniner och slaktrens matar jag mina hundar med. räven får helt enkelt nöja sig med torrfoder. sen tycker jag att foderspridare är så bra eftersom man slipper trampa runt på åteln i onödan och räven stannar kvar en stund då fodret är spritt istället för att ta en köttbit och äta den på säkrare plats.

vad tror ni, är det bara räven som tar torrfoder eller kan man få besök av annat som gris eller grävling?

ja, en ställning till spridaren är kanske inte så dumt.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #9 skrivet: 12 okt-11 kl 18:41 »
Verkar ju rätt ohygieniskt att sprida en massa mat runt knutarna,men som sagt det lär man nog märka med tiden.  8)

ja, man behöver ju inte sprida ut det säckvist.

pålle

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 12 okt-11 kl 18:53 »
ja, fast jag har ju inga höns. inte heller kaniner och slaktrens matar jag mina hundar med. räven får helt enkelt nöja sig med torrfoder. sen tycker jag att foderspridare är så bra eftersom man slipper trampa runt på åteln i onödan och räven stannar kvar en stund då fodret är spritt istället för att ta en köttbit och äta den på säkrare plats.

vad tror ni, är det bara räven som tar torrfoder eller kan man få besök av annat som gris eller grävling?

ja, en ställning till spridaren är kanske inte så dumt.
Ja det kan du säkert få  Men du kanske har en höns farm i närheten eller något lämpligt  bara det luktar så kommer dom ju kanske du skulle prova med en surströmmings burk luktar ju men det är gott  :D
« Senast ändrad: 12 okt-11 kl 20:36 av pålle »

Magnus73

• Västerbotten
« Svar #11 skrivet: 12 okt-11 kl 19:21 »

Har du grävling i närheten lär de hitta maten med förr eller senare,snarare förr.. Har grävt en grop som jag har detaljer från älgjakten i med sj pall över så som grundåtel så räven och grävlingen vet att det finns mat där sen brukar jag torka fisk som man hackar upp i småbitar och kastar ut med en skopa runt det området,som du säger så är det bättre med småbitar än stora stycken som de drar iväg med

grimbart

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 12 okt-11 kl 19:29 »
grävlingen kommer till hundfodret..  vill man locka grävling så är havre bra..  Höns får man tyvärr inte åtla med..
hundtorrfoder som sprids i liten mängd är mer hygieniskt än ett fågelbord ;)
Fjäderfän och kaniner

Tännlappen

• -
« Svar #13 skrivet: 12 okt-11 kl 19:40 »
Hundmaten bör även locka  fåglar,ja allt från fåglar till den minsta lilla,lilla Jordlöpare  ;D .

grimbart

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 12 okt-11 kl 19:49 »
Hundmaten bör även locka  fåglar,ja allt från fåglar till den minsta lilla,lilla Jordlöpare  ;D .
givetvis lockar det fåglar.. därför är det bra att passa på och skjuta bort lite kråkfågel oxå ;)
hygieniskt sett så är det inte nån skillnad på talgboll och hundmat :)
Fjäderfän och kaniner

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #15 skrivet: 12 okt-11 kl 19:50 »
givetvis lockar det fåglar.. därför är det bra att passa på och skjuta bort lite kråkfågel oxå ;)
hygieniskt sett så är det inte nån skillnad på talgboll och hundmat :)

jag ser redan fram emot höstens jakt  ;D kråkfåglar är man ju glad om man bli av med och vissa kan man ju äta tom :D

Tännlappen

• -
« Svar #16 skrivet: 12 okt-11 kl 20:55 »
jag ser redan fram emot höstens jakt  ;D kråkfåglar är man ju glad om man bli av med och vissa kan man ju äta tom :D
Får hoppas du skonar Jordlöparna åtminstone,inte mycket mat på dom  ;) . Förstår inte varför man är glad att bli av med Kråkfåglarna,det är bra fåglar men tänker inte tjafsa om det.Njuter av att se Kajparet som sitter på skorstenen på uthuset,sitter och gosar med varandra  :D.

regnpipan

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 12 okt-11 kl 22:05 »

Bra förslag men dessvärre är det väldigt o-tillåtet att använda tamdjur som åtel. Men jag tror att vi är ungefär lika imponerade båda två av jordbruksverkets regler kring hur man skall hantera slaktrens från döda husdjur.

pålle

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 12 okt-11 kl 22:12 »
Bra förslag men dessvärre är det väldigt o-tillåtet att använda tamdjur som åtel. Men jag tror att vi är ungefär lika imponerade båda två av jordbruksverkets regler kring hur man skall hantera slaktrens från döda husdjur.
oki ja vist tyvär kände ja inte till att man inte får göra så  :P ps lite ote då men hur kan man få lämna inälvorna uti skogen då?
« Senast ändrad: 12 okt-11 kl 23:31 av pålle »

anders50

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 12 okt-11 kl 22:34 »
Jag har en manuell spridare.  ;) Ett plaströr, ca 4 cm i diam. 30-40 cm långt och tätt i nedre ändan.  Fyller i lite hundpellets och kastar. Går att få till långa kast, så man behöver inte gå nära åteln, och ju grövre "kulorna" är ju längre kastar man. Brukar kasta ut ung. en halvliter varje kväll. Kastar du högt får du en bra spridning.  Funkar jättebra!

Dela detta:

* Inloggade just nu

629 gäster, 1 användare
Tli

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser