Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Baggen könsmogen?  (läst 7876 gånger)

louise

  • Gäst
Baggen könsmogen?
« skrivet: 20 sep-06 kl 11:15 »
Ja det är väl bäst jag tar reda på hur gammal en bagge är när den är könsmogen också..

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Baggen könsmogen?
« Svar #1 skrivet: 20 sep-06 kl 11:24 »
Mellan 4-6 mån brukar baggarna vara könsmoga
så har du bråttom med att få tackorna betäckta så ska bagglammet vara 6 mån  ;)
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:Baggen könsmogen?
« Svar #2 skrivet: 07 okt-06 kl 22:00 »
SHIT..DÅ HAR JAG BRÅTTOM O BLI AV MEDMITT BAGGLAMM.... :o
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Lili

  • Inlägg: 152
    • Åsenfår och ullhantverk
Re:Baggen könsmogen?
« Svar #3 skrivet: 09 okt-06 kl 10:03 »
Mitt bagglamm är 3 månader och han har i ca en veckas tid nu friat med en av tackorna i flocken. Denna tacka har i sin tur ett tacklamm som är något yngre än bagglammet. Den stackarn har inte fått gå i närheten av sin mamma  :'(. Vilket har gjort henne helt förtvivlad.
Tackan och bagglammet har hållt sig för sig själva från övriga flocken. Frågade en mycket erfaren fårägare om detta och hon är övertygad om att tackan nu är dräktig.
Dessa är av allmogeras och de kan ju brunsta året om. Så vi får väl se vad det blir i början av mars  ;)
Jag tror dock inte att detta är så vanligt att de börjar så tidigt.

I.A

  • Inlägg: 114
SV: Baggen könsmogen?
« Svar #4 skrivet: 16 maj-08 kl 17:13 »
Vårt äldsta bagglamm är nu 3 månader och jag märker på hans lukt och beteende att han börjar bli könsmogen. Hur gamla bör bagglammen vara då man tar dom ifrån mamman? Tråkigt om den äldste ska behöva vara ensam, så jag hoppas kunna ta alla på en gång.

Mvh Ingela

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Baggen könsmogen?
« Svar #5 skrivet: 16 maj-08 kl 17:17 »
När man tar dom från mamma, beror som nämnts, vilken ras det är. Finull, flera allmogeraser t.ex rek. 3 mån. Gutebagglamm kan gå kvar till 5 - 6 mån. eller till oktober. Beror ju lite på när de är födda också.

klorofyll

  • Gäst
SV: Baggen könsmogen?
« Svar #6 skrivet: 16 maj-08 kl 17:50 »
Tack för info, Birgit! Vi har finull och vill inte få några tjuvbetäckningar...
Lammen är drygt två månader nu.

I.A

  • Inlägg: 114
SV: Baggen könsmogen?
« Svar #7 skrivet: 16 maj-08 kl 18:03 »
När man tar dom från mamma, beror som nämnts, vilken ras det är. Finull, flera allmogeraser t.ex rek. 3 mån. Gutebagglamm kan gå kvar till 5 - 6 mån. eller till oktober. Beror ju lite på när de är födda också.

Tack! Oj...Hur gör jag nu? Den store är född 6/3, nästa två den 28/3 och den siste 1/4. Den lille kan kanske  få lite extra på flaska, då han är van vid det?? Det är Finull.

Mvh Ingela
« Senast ändrad: 16 maj-08 kl 18:05 av I.A »

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Baggen könsmogen?
« Svar #8 skrivet: 16 maj-08 kl 18:44 »
När vi hade finull så tog jag aldrig bort bagglammen förrän 1a slaktomgången ngn. gång i slutet av juli el. i början av augusti. Dessa var då födda i snitt 15.4.   Dessa var då 4-5 mån. hade aldrig ngn. "tjuvbetäckning".Jag tror inte man skall vara så orolig så länge tackorna har lamm. Däremot om du tar bort ngt. stort bagglamm, så kan ngn. annan liten rackare kanske betäcka, om tackan inte har ngt. lamm och brunstar.

christine

  • Inlägg: 1693
  • Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
SV: Baggen könsmogen?
« Svar #9 skrivet: 16 maj-08 kl 19:59 »
Jag tar undan bagglammen när de är ca 3,5 månad gamla.  :)
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

375 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser