Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur ser er foderstat ut på vinterhalvåret??  (läst 2454 gånger)

Tösen

  • Inlägg: 338
    • Småland
Hur ser er foderstat ut på vinterhalvåret??
« skrivet: 08 okt-11 kl 23:54 »
Ja jag sitter och försöker få ihop en bra grund till mina getter inför vintern.. Snart finns inget grönt kvar och jag kommer inte ha tillgång till granris som jag läst att de gillar. Lite svårt att sortera bland all info här på forumet, alla verkar ha sin egna lilla uppfattning om vad de ska äta och inte äta :)
Kornkross, kan det vara en bra grund? Och hö såklart.. 1,5 kg/get och dygn har jag förstått ska räcka.. här handlar det om två dvärggetter, en bock och en get. Och sen det här med att bocken inte ska ha kraftfoder? Han är kastrerad nu. Kan jag ge dem typ 1/2 dl var/dygn eller är det helt onödigt? Salt och mineraler har jag koll på.. Men selen?(..vet inte ens vad det är :P)
Har tillgång till att hämta ensilage av en bonde hela vintern. Ska jag kanske varva silage med torrt hö? Ja frågorna är många  ::)
Skulle vara kul att läsa vad ni ger era getter när vintern kommer!
Det blir vad du gör det till!

supersnällasilversara

  • Inlägg: 341
  • hellre lite skit i hörnet än ett rent helvete
    • Blekinge
SV: Hur ser er foderstat ut på vinterhalvåret??
« Svar #1 skrivet: 09 okt-11 kl 18:49 »
Det här var en bra tråd. Jag vill oxå veta mera.
Jag har haft getter en vinter nu och då fick de hö och torkade lövruskor. Ibland fick de lite havrekross men det var nog mest som fjäsk.
De har varit välmående hela tiden och fick en lite killing i våras. Men jag undrar oxå om jag borde ha gett dem något annat kraftfoder. Typ pellet av någe slag.
Har 2st svarta orpington + en blå tupp. 3st Kopparfärgad Maran.  2st bruna+2st vita värphöns. 2st dvärgkochin, 2st isbar och några blandisar. 6st dvärggetter, två åsenfår. En vovve!

Eva o Getterna

  • Inlägg: 441
    • Uppland
SV: Hur ser er foderstat ut på vinterhalvåret??
« Svar #2 skrivet: 10 okt-11 kl 15:18 »
Hej på er.
Bra hö och friskt vatten, grå viltsaltsten,
Då och då, tall O granris (kolla in hyggena någon kvist kan dom nog undvara) något att barka, tall eller lövträd brukar uppskattas. Kraftfoder = godis. lucern hackat strå om det blir magert vid killning.
Detta duger gott och ger friska djur.
Ha det bra i höst rusket.
Eva
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

Sussilo

  • Gäst
SV: Hur ser er foderstat ut på vinterhalvåret??
« Svar #3 skrivet: 11 okt-11 kl 09:21 »
Instämmer med Eva o Getterna! Grunden i utfodringen är hö och jag föredrar torrt hö till getter. Den grå viltsaltstenen innehåller mer koppar än den vita har jag för mig och koppar behöver getterna. Kraftfoder behövs inte till getter som inte är i produktion, dvs mjölkas eller har killingar, och kan ställa till mer skada än nytta. Dessutom blir dvärggetter lätt feta och feta getter är snart = sjuka getter. Grenar, ris och sly av de flesta slag, inte bara gran och tall, är nyttigt och ger också sysselsättning. Lycka till  :)!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

439 gäster, 2 användare (1 dolda)
Nina W

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser