Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Lövtäkt..." av Håkan Slotte  (läst 2986 gånger)

leifhh

  • Gäst
"Lövtäkt..." av Håkan Slotte
« skrivet: 19 sep-06 kl 08:31 »
Håkan Slotte disputerade 2000 i agrarhistoria vid SLU på avhandlingen Lövtäkt i Sverige och på Åland. Metoder och påverkan på landskapet. Avhandlingen är välskriven och innehåller en stor mängd handfasta tips och rekomendationer kring hur lövtäkt kan bedrivas och hur det har bedrivits genom århundradena. En klockren instruktionsbok för den som vill samla in det som idag tveklöst klassas som "alternativt" vinterfoder till sina djur.
Abstract hittar man på: http://www.ekon.slu.se/ShowPage.cfm?OrgenhetSida_ID=4007

signe

  • Inlägg: 498
Re:"Lövtäkt..." av Håkan Slotte
« Svar #1 skrivet: 01 dec-06 kl 14:22 »
Jag vill rekommendera denna avhandling (två delar) speciellt till alla som har får eller getter. Man blir väldigt inspirerad att ge sig ut och samla löv. Särskilt viktigt för allmogeraserna, de ska inte ha sojakraftfoder! Nej fram för mer löv.

hustigern

  • Inlägg: 181
    • Östergötland
Re:"Lövtäkt..." av Håkan Slotte
« Svar #2 skrivet: 01 dec-06 kl 19:19 »
Får man ställa en möjligtvis korkad fråga: hur får man tag i den?

/Anneli
Blommehöns (genbank), ölandsgäss (genbank), fjording, får, katter och kaniner... och papegojor

Sture

  • Inlägg: 4
    • Småland
Re:"Lövtäkt..." av Håkan Slotte
« Svar #3 skrivet: 01 dec-06 kl 20:44 »
Fråga på närmsta bibliotek, där kan man beställa. Bra läsning.
Sture J

signe

  • Inlägg: 498
Re:"Lövtäkt..." av Håkan Slotte
« Svar #4 skrivet: 06 jan-07 kl 13:16 »
Jag beställde mina från Kungliga skogs- och lantbruksakademin som gett ut rapporterna.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

343 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser