Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grupperingsfråga  (läst 1575 gånger)

skogsråetiskogen

• Småland
Grupperingsfråga
« skrivet: 05 okt-11 kl 07:47 »
Vet inte hur jag ska göra så då frågar jag här; jag har ett gäng om 20 tackor och en bagge i en hage, han är född i februari i år. Nu köper jag 11 tackor till som ska ha en egen bagge (för det är tydligen det bästa för att få dem dräktiga någorlunda samtidigt?). Den baggen går nu i en hage tillsammans med 4 andra baggar som ska slaktas snart. Jag undrar nu om alla dessa baggar + nyinköpta tackor kan gå ihop 1-2 veckor tills slakten är över? Baggarna slåss ju inte nu, men vad händer om de kommer ihop med tackorna? Hade varit så himla bra om man hade kunnat ha dem ihop....! Mycket enklare med 2 hagar än 3, speciellt över älgjakten. Men tror ni inte att det skulle funka får jag ju tänka om.

Luppa

• Norrbotten
SV: Grupperingsfråga
« Svar #1 skrivet: 05 okt-11 kl 10:08 »
Du har alltså tänkt ha 6 olika baggar i samma hage som tackorna?
Har inte tillräckligt mycket erfarenhet för att svara på om det går, men jag har svårt att tro att baggarna tolererar en massa konkurrenter när det finns brunstiga tackor.

Ett annat problem är ju att veta vem som är far till lammen som sedan föds. Så vitt jag vet finns det bara 4 olika färger på blocken till betäckningsselarna. Och vad gör du om 2-3 baggar betäcker samma tacka?
Jag skulle nog välja att ha 3 hagar. Har du möjlighet att ha små hagar hemma på gården? Det är ju ändå så pass sent på året så jag misstänker att du får stödfodra oavsett hur stor eller liten hage du har.
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 05 okt-11 kl 10:21 »
Du kanske kan ställa in en eller alla baggarna i fårhuset och ge dom hö? Ställ dom då trångt så att de inte kan ta sats och stånga varann i början.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

skogsråetiskogen

• Småland
« Svar #3 skrivet: 05 okt-11 kl 10:36 »
Luppa: vilken bagge av de fem som blir far spelar mig ingen roll egentligen, de är ganska jämbördiga. Vill helst inte börja fodra redan för vi har gott om bete än.

Vallhunden: baggarna går ju ihop idag och de slåss inte med varann. Eller hur menar du?

Och är det troligt att tacklamm som föddes i mars brunstar nu? Det är blandras gotland/texel.

Luppa

• Norrbotten
« Svar #4 skrivet: 05 okt-11 kl 13:59 »
Luppa: vilken bagge av de fem som blir far spelar mig ingen roll egentligen, de är ganska jämbördiga. Vill helst inte börja fodra redan för vi har gott om bete än.

Men vill du inte veta vem som är pappa, om inte annat så för att du ska undvika att betäcka tacklammen med sin far sedan?
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

skogsråetiskogen

• Småland
« Svar #5 skrivet: 05 okt-11 kl 15:22 »
Nej, alla baggar ska slaktas - 4 st om ett par veckor och de andra 2 i januari efter förhoppningsvis väl förrättat värv.

Dela detta:

* Inloggade just nu

584 gäster, 2 användare (1 dolda)
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser