Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gräva upp gammal åker för att sätta potatis  (läst 19475 gånger)

Aqualize

SV: Gräva upp gammal åker för att sätta potatis
« Svar #20 skrivet: 07 okt-11 kl 08:49 »
Själv skippar jag nog att ge råd om hur det ska odlas, det har jag inte all kunskap om. Men det jag tycker är roligare att snacka om: traktor och redskap.
Som sagt så en gammal liten traktor ska du väl ha. Eftersom det låter som det blir så begränsad användning klarar du dig med en bensinare (alt. fotogenare, men som kan köras på bensin). Då kommer du undan mycket billigare.
Volvo T2x serien är intressant. T3x och T4x är onödigt stora. Grålle är också en bra variant. BM (som ägdes av Volvo men hade annan färg då) hade Teddy (T200, T210) som motsvarar Volvos T2x men de kunde ju inte ha "konkurrentens" motor så det blev någon brittisk, inte så omtyckt, austinmotor. De är mer ovanligare och kan undvikas.
Notera att på de här Volvotraktorerna var inte trepunktslyft standardutrustning (men de flesta verkar ha det). Så verkligen till att de du tittar på har det, annars blir den ju rätt oanvändbar.
Utrustning att använda i framtida odling är väl kanske potatisåder (tre kupor vanligt). Minns jag rätt så kan man väl använda den för upptagning annars skaffar du dig en potatissprätt som gräver fram dem. En granne har en sådan där apparat med band som forslar upp dem men det kanske kostar mer än vad det smakar.

Är det så att man plöjer och harvar varje år med potatisodling? Om det inte är så kanske det kostar list väl mycket att skaffa det bara för en gång. Å andra sidan gäller det att du hittar någon som kan köra det åt dig, utan att klampa in med traktor på 7 ton och 7-skärig plog...

Eriksgårdare

• Jämtland
« Svar #21 skrivet: 07 okt-11 kl 14:22 »
Låter overkill att behöva köpa traktor för 0,04 hektar potatisland????

Istället för byggplast skulle jag nog använda gammalt hö med presenningar ovanpå för att döda växterna. Lägg på i höst, ta av presenningarna när det börjar torka upp i vår. När det är någorlunda torrt eldar du upp det hö som går. Ta bort det hö som är över och hyr sen en traktor med plog och plöj upp landet. Sen kör du för hand med jordfräs och sätter för hand. Skaffa en handdragen per-al (vet inte vad det heter på svenska - hand-kupare?) så du kan kupa potatisen några ggr per sommar. Ta upp klarar du för hand om du skaffar lite extra händer.

ollebolle

« Svar #22 skrivet: 18 okt-11 kl 20:22 »
Inte så lätt som man tänker sig när man ser ett vackert potatisland färdigt att skörda. En del jobb innan.

Vi kör nog köpepotatis tills vidare.

Tack för allt engagemang och trevliga svar så länge.

nico75

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 19 okt-11 kl 17:25 »
Jag odlade potatis i år på gammal vall som ja plöjde i våras. Det är bara för att jag flyttade till en ny gård och hade inget brukad jord. Det gick bra och inga larver som förstörd bara på några knölar men det är bara att sortera bort. om du bodde i skåne kunde du odla höst säd det här året och nästa år potatis. blir inte så mycket ogräs då

nico75

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 19 okt-11 kl 17:49 »
jag menar mask i stället för larv

pyromanen

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 19 okt-11 kl 18:29 »
Inte så lätt som man tänker sig när man ser ett vackert potatisland färdigt att skörda. En del jobb innan.

Vi kör nog köpepotatis tills vidare.
Enkla varianten: Täcka marken nu i höst med nåt enkelt som går att bre ut på 10 minuter. Be en granne med traktor plöja eller fräsa marken åt er våren 2013 ihop med lite gödsel. Klart att sätta potatis! 8)

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
« Svar #26 skrivet: 23 okt-11 kl 09:50 »
Släpp givetvis på några grisar  ;D

Heidruna

• Norge
« Svar #27 skrivet: 28 dec-14 kl 21:59 »
Beklager at jeg drar opp et gammelt emne, men dette er ganske relevant for meg. Jeg har en hage med gress, hvor jeg vil dyrke poteter. At poteter kan få larver/mask er nytt for meg, og det høres ikke særlig delikat ut ..  :-X

Hva om man pløyer opp jordet, og lar hønsene gå der i noen måneder? Vil de spise gressrøtter og larver?

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #28 skrivet: 29 dec-14 kl 02:23 »
Beklager at jeg drar opp et gammelt emne, men dette er ganske relevant for meg. Jeg har en hage med gress, hvor jeg vil dyrke poteter. At poteter kan få larver/mask er nytt for meg, og det høres ikke særlig delikat ut ..  :-X

Hva om man pløyer opp jordet, og lar hønsene gå der i noen måneder? Vil de spise gressrøtter og larver?

Risken är stor att du får knäpparlarver i det,
Men lösning är att plöja upp utan och första året odla i en halmbädd.
Täck den ytan med papp på rulle och lägg på ett lager halm.
Det är visserligen lite sent att göra det nu men det borde fungera.
När du sätter potatisen börjar du täcka halmen med gräsklipp.
Väntar du till våren så försök att istället få tag på väl brunnen hästgödsel och blanda i halmhack.
Ensilage fungerar oxå.
Annars tar du chansen och är medveten om att risken för knäpparlarver är överhängande.

Hönsen är annars en bra hjälp till att rensa jorden från mycket elände. Dock krävs det att du vänder runt på den några gånger så dom kommer åt mer.
När du vänder så använd en bra grep. Jag föredrar att använda gödselgrep då den dels skär igen påbetat bra sätt och får med sig hyfsade mängder jord vart tag.
Spaden är ovänlig mot maskarna som man vill ha.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #29 skrivet: 29 dec-14 kl 11:48 »

Risken tycks variera. Ofta går det bra, ibland sämre. Jag tror risken ökar på lättare jord. Där bryts gräsrötterna ned snabbare och då blir larverna utan mat. Då äter de potatis i stället.

Jag har inte upplevt knäpparlarver som så särdeles ohygieniska, men det kan komma röta och elände i gångarna ibland. Är det lite gnag kan man skära bort, är det mycket får man kassera hela potatisen.

En lösning: odla i bäddar med gräs emllan. Då har larverna nära till mat som de föredrar. Jag garanterar inte, men jag tror det hjälper. Jag odlar så och jag har mycket sällan knäppargnag.

Jag tror larverna lever några år. Sen blir de skalbaggar och flyger iväg. Nya ägg tycks inte läggas i odlad jord.

Vitis

• Skåne
« Svar #30 skrivet: 29 dec-14 kl 12:41 »
Hur gick det Olle?

Blev det nåt potatisland?

Man bever ju inte börja med 400m2... det blir väldigt mycket potatis...  :)

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #31 skrivet: 29 dec-14 kl 13:40 »
Jag inbillar mig att mina knäpparlarver föredrar potatis framför gräsrötter.

Så om jag odlar nära gräsmatta/vall så blir det värre. Och det gör man ju alltid...

Därför har jag börjat odla ringblommor, tagetes och honungsört och annat sådant i en rad mellan gräs/vall och potatis. Jag inbillar mig att det hjälper, men jag har inte jämfört på riktigt.

Sedan inbillar jag mig att första året så går det utmärkt att odla tidig potatis i en nybruten/nyfräst (på våren) vall. Potatis är en bra gröda då eftersom den är kraftigväxande och man kupar flera gånger. Det håller nere ogräs/gräs. Det är de två efterkommande åren, eller en (andra?) sen skörd första året, som är knepigare när gräsrötterna är borta, men knäppare är kvar. Sedan går det bättre igen. I praktiken innebär det att man kan bryta ett nytt potatisland om året i fyra år och odla på det nya landet. Sedan kommer man tillbaka till det första landet. På de andra landen odlar man andra grönsaker och/eller gröngödsling enligt normalt växelbruk.

Idealet hade nog varit att släppa höns på gräsmattan/potatislandet att äta sig mätta på knäpparskalbaggarna när de svärmar. Det borde vara "happy hour" för hönsen då... Nu är det skator och andra fåglar som festar hos mig när knäpparna svärmar.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #32 skrivet: 29 dec-14 kl 15:00 »
Jag inbillar mig att mina knäpparlarver föredrar potatis framför gräsrötter.
Gräsrötter och kanske även rötter av diverse andra växter är deras naturliga föda.
Citera
Så om jag odlar nära gräsmatta/vall så blir det värre. Och det gör man ju alltid...
Har du testat detta och sett att det blev värre?

Citera
Därför har jag börjat odla ringblommor, tagetes och honungsört och annat sådant i en rad mellan gräs/vall och potatis. Jag inbillar mig att det hjälper, men jag har inte jämfört på riktigt.

Sedan inbillar jag mig att första året så går det utmärkt att odla tidig potatis i en nybruten/nyfräst (på våren) vall. Potatis är en bra gröda då eftersom den är kraftigväxande och man kupar flera gånger. Det håller nere ogräs/gräs.
Ja det är även min erfarenhet. Potatis är dessutom lämplig på vallbrott för att den trivs bra att växa i halvnedbrutet organiskt material. Men en del rapporterar problem redan det första året.

Citera
Det är de två efterkommande åren, eller en (andra?) sen skörd första året, som är knepigare när gräsrötterna är borta, men knäppare är kvar. Sedan går det bättre igen. I praktiken innebär det att man kan bryta ett nytt potatisland om året i fyra år och odla på det nya landet. Sedan kommer man tillbaka till det första landet. På de andra landen odlar man andra grönsaker och/eller gröngödsling enligt normalt växelbruk.
Du menar att man odlar potatis på det första skiftet och annat på de två-tre följande? Och därefter så igen det ett tag med vallväxter? Det kan nog funka i en del fall åtminstone.

Framför allt tror jag att folk får pröva sig fram. Platser är olika och odlare också.

Citera
Idealet hade nog varit att släppa höns på gräsmattan/potatislandet att äta sig mätta på knäpparskalbaggarna när de svärmar. Det borde vara "happy hour" för hönsen då... Nu är det skator och andra fåglar som festar hos mig när knäpparna svärmar.

Jag har aldrig sett dem svärma, fast jag odlat på diverse platser.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #33 skrivet: 29 dec-14 kl 15:05 »
Risken är stor att du får knäpparlarver i det,
Men lösning är att plöja upp utan och första året odla i en halmbädd.
Täck den ytan med papp på rulle och lägg på ett lager halm.
Det är visserligen lite sent att göra det nu men det borde fungera.
När du sätter potatisen börjar du täcka halmen med gräsklipp.
Väntar du till våren så försök att istället få tag på väl brunnen hästgödsel och blanda i halmhack.
Ensilage fungerar oxå.
Annars tar du chansen och är medveten om att risken för knäpparlarver är överhängande.
Har du sett att det blir mindre angrepp då? Undrar varför i så fall.
Jag täckodlar ju också och har mycket små problem med knäpparlarverna. Dock tror jag inte de äter täckmaterial?
Citera
Hönsen är annars en bra hjälp till att rensa jorden från mycket elände. Dock krävs det att du vänder runt på den några gånger så dom kommer åt mer.
När du vänder så använd en bra grep. Jag föredrar att använda gödselgrep då den dels skär igen påbetat bra sätt och får med sig hyfsade mängder jord vart tag.
Spaden är ovänlig mot maskarna som man vill ha.
Hönsen äter väl masken med om man vänder upp jorden så de kommer åt? Men jag kan tänka att det funkar, för man vänder väl bara där det är problem. Och lite mask kanske man kan undvara på de bitarna ett tag.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #34 skrivet: 29 dec-14 kl 15:57 »
Har du sett att det blir mindre angrepp då? Undrar varför i så fall.
Jag täckodlar ju också och har mycket små problem med knäpparlarverna. Dock tror jag inte de äter täckmaterial?Hönsen äter väl masken med om man vänder upp jorden så de kommer åt? Men jag kan tänka att det funkar, för man vänder väl bara där det är problem. Och lite mask kanske man kan undvara på de bitarna ett tag.

Inte speciellt tydligt, men jag hade inga som helst problem med knäpparlarver i mina halmbäddar förra året, skall köra ett år till i dessa sedan skall jag försöka vända runt på dessa bäddarna.

Visst tar hönsen en del av masken men de flesta hinner undan verkar det som. Och hönsen brukar för det mesta sprätta i ytskiktet och i enstaka fall ta sig ner en bit till.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #35 skrivet: 29 dec-14 kl 16:54 »
Jag har aldrig sett dem svärma, fast jag odlat på diverse platser.

Det är baggarna som i mängder flyger omkring strax ovanför gräsmattan på senvåren eller tidig sommar soliga dagar. Inte i klump, utan utspritt på hela gräsmattan. Massor! Tusentals. Och baggarna ger sig på och äter på bladen på andra plantor. Jordgubbsplantor verkar baggarna ha en särskild fäbless för...  :(

Jag gissar att de parar sig och lägger ägg till nästa generation.

Grannen har likadant. Har varit så ett par tre år nu. Tror att det är ganska nytt, men vet inte riktigt varför. Ny sort av baggar? Milda vintrar? Annat?

Är jag hemma klipper jag gärna gräset då. Vet inte om det hjälper.  >:D

Det är en fröjd att se skator och starar och andra fåglar festa på baggarna. ;) Men jag misstänker att de bara äter en bråkdel av baggarna.

På hösten äter sedan fåglarna av vita larver ytligt i gräsmattan. Antar att det är knäpparlarver. De drar då väck hela tovor med gräs som blivit av med rötterna. Ser ut som en särskola för golfspelare med synfel och för långa klubbor har övat utslag från gräsmattan i ett par dagar.

Funderar på om man skulle kunna ge fåglarna något som tömmer krävan på dem. Så att de inte slutar äta för att de är proppmätta...  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

554 gäster, 2 användare (1 dolda)
alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser