Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gräva upp gammal åker för att sätta potatis  (läst 19463 gånger)

ollebolle

Gräva upp gammal åker för att sätta potatis
« skrivet: 04 okt-11 kl 12:15 »
Vi har ett torp på 2000 kvm där det är lite väl stora ytor att bara ha gräsmattor. Vi har pensionerat oss just och har lite mer tid över och tänkte kanske med barnen sätta potatis.

Det är ingen stor yta, kanske 20x20 kvm men det känns omöjligt att handarbeta upp jorden. Det är gammal åker med grästuvor och kanske en del sten också. Det återstår att se.
En liten traktor kanske? Med plog. Det mesta på Blocket är utan redskap och jag vet inte ens vilka redskap man ska ha. Meka med maskiner är jag inte främmande för, dock ska det finnas reservdelar. Svetsmöjligheter finns.

Jag tänkte: En liten Grålle förstås men kanske en gammal svensk rödbrokig, T-nånting. Eller grön. Ja då vet ni ungefär mitt kunnande.

Har sett 15000 för en som startar men är en sån nåt att ha? Bäst att skrota traktortankarna? För lite mark, knappt plats att parkera traktorn. Leja bort bästa alt?

Läget är Kinnekulle om nån har lust att höstplöja. Ersättning, mat och dryck utlovas givetvis.

kurt

SV: Gräva upp gammal åker för att sätta potatis
« Svar #1 skrivet: 04 okt-11 kl 12:51 »
Har man gott om kompostmaterial så kan man ju som ett alternativ odla ovanpå grästorven, efter ett par år har grästorven brutits ned.

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #2 skrivet: 04 okt-11 kl 12:54 »
Funkar dynga (halm och hästbajs)? Växer inte gräset igenom?  :)

Tobbe B

• Jämtland
    • Berglunds gård i Mälgåsen / Jämthonung
« Svar #3 skrivet: 04 okt-11 kl 12:56 »
Kör med en jordfräs så klart.
Franska jättervaktlar, hund, höns - Faverolle, Sussex, biodling, katt.
http://www.facebook.com/berglundsgardimalgasen/
http://www.jamthonung.se

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 04 okt-11 kl 13:02 »
Vilken gammal traktor som helst duger för att plöja upp 20x20 meter.

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #5 skrivet: 04 okt-11 kl 13:19 »
Måste man göra det på hösten eller funkar det på våren också?  :)

lallas

• En spade. Enkel men ack så kraftfull...
    • Blekinge
    • Stenhuggning
« Svar #6 skrivet: 04 okt-11 kl 13:59 »
Tycker det låter som en fullt duglig anledning till att köpa en gammal go traktor!  ;D ;D ;D
Grålle eller volvos T-20 serie låter lämpligt.
Naturligtvis är en jordfräs det mest logiska men ack så tråkigt i jämförelse...
Om du inte försöker så kommer du inte heller att misslyckas...

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #7 skrivet: 04 okt-11 kl 14:33 »
Volvos T-20 serie brukar ligga på runt 5-6000kr på blocket...
Plog, harv och potatismild(kupare kanske det heter i resten av landet?) går väl på c:a 1000-lappen styck.
Vi har själv en T-25:a(tror jag det var) som vi bara använder för att dra upp fåror och milda potatislandet med, det har vi gjort i säkert 30år och den startar alltid. Det enda vi får göra är väl att tanka den var 5:e år...
Ett tips är att skaffa en CTEK-laddare(eller motsvarande) som underhållsladdar batteriet om traktorn står långa perioder...

Eriksgårdare

• Jämtland
« Svar #8 skrivet: 04 okt-11 kl 15:10 »
Ingen bonde i närheten som vill ha lite pengar till helgen?? Borde inte ta så lång tid med en traktor att plöja upp jorden. Sen kan du köra med jordfräs själv, eller så har bonden en sån med.

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
« Svar #9 skrivet: 04 okt-11 kl 15:15 »
Om det är ett gammalt torp så borde det även finnas ett gammalt grönsaksland, hade jag varit du hade jag täckt marken med svart plast omg för att trötta ut så många rotogräs som möjligt tex kvikrot och tistel.
Till våren ber du som nån tidigare nämde en granne att plöja upp och harva över biten eller köp en egen jordfräs.
Sen är det bara att börja sätta
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

ollebolle

« Svar #10 skrivet: 04 okt-11 kl 17:44 »
Trevliga svar hela bunten.

Det med att täcka jorden, fungerar det? Är dt samma som händer när man vänder på torvan?
När jag var en liten gosse hjälpte jag far att vända jorden för hand och plocka kvickrot mm. Det var så där lagom kul. Mekar hellre med traktor förstås men det ska ju vara måttligt onyttigt. Har även en svärson som ligger åt mekhållet. Han svetsar gärna och mekar bil så det kan vara ett självändamål med köpa traktor. Vet inte riktigt vart det drar.

Ena sidan: inte kul med handarbete i jord.  :(    Andra sidan: Kostnad för traktor men kul att meka. Traktor som mekas upp=mervärde. Alltid en dragare på torpet.  :)

Har kört jordfräs i lerjord och det fungerar inte bra. Hoppade och skrapade bara på den hårda ytan. Kör man i grästorven får man dessutom en salig blandning på ogräset, hur fungerar det?

När man sedan sätter potatis i gammalt land fungerade det skapligt med att dra fåror med jordfräsen+plog. Så en fräs är inte utesluten. Eller kanske möjlig om man får en bonde att göra det första tunga jobbet.

Såg en Belosfäs för vettig peng. Dom verkar kraftiga.

daniel70

• Gotland
« Svar #11 skrivet: 04 okt-11 kl 18:10 »
Jag hade samma problem, gammal åker/äng som iofs gick att gräva i, men det är inget kul att gräva land på 20 m2. Byggde en ram av tryckade plankor ca 30 cm hög med fem meters sidor. Bottnade med ett tjockt lager dagstidningar som bryts ned efter ett par år. De första landen blev lite dyra då jag fyllde dem med köpejord på säck. Nu lägger jag lammens bädd i botten, täcker med ett tjockt lager gräsklipp, vattnar och väntar ett år.
Fördelen med upphöjda bäddar är att de blir varmare än att odla direkt i marken. Nackdelen är att de kräver lite mer vatten. Men man kan både så och skörde tidigare.

hustran

« Svar #12 skrivet: 04 okt-11 kl 18:46 »
Vad jag har hört är att om man odlar potatis på gammal gräsvall så får man som ett brev på posten Nematoder eller knäpparlarver.....inget kul potatisen smakar F-n. Jag skulle som ngn. annan skrev använda jordfräs, rensa bort all kvickrot (för hand) och om det är lerjord skaffa sand att blanda i. Täck med halm och ta bort halmen i vår för att värma jorden. Lycka till. Du får säkert bra tips senare här.

ollebolle

« Svar #13 skrivet: 05 okt-11 kl 22:13 »
Aj aj, där högg vi i sten.

Ingen bra idé att plöja upp den gamla åkern verkar det. Vill ju inte ha potäter som smakar usch o fy! Får se oss om efter annat att pyssla med och köpa potäterna. Det sämsta arbetet är ett som är onödigt.

Eller finns det nåt sätt att komma runt nematoderna? Vill inte köra med gifter. Finns nåt naturmedel? Att täcka med svart plast nåt år, skulle det ta död på eländet? Kanske ska ställa frågan på annat ställe än här på redskapssidan.

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #14 skrivet: 05 okt-11 kl 22:39 »
Bara att odla något annat ett år eller  två, sen är de borta. :)

lallas

• En spade. Enkel men ack så kraftfull...
    • Blekinge
    • Stenhuggning
« Svar #15 skrivet: 06 okt-11 kl 08:11 »

Nejdå, det höggs ingen sten...  ::)

Sätter du tidig potatis så är problemet ganska litet. Jag bröt en 30-40 årig träda på en gammal skogsåker för några år sedan och problemet var ganska begränsat öven om jag satte både sena och tidiga. Så man ska inte överdriva. Knölarna smakade ljuvligt också...  ;D Några kan man väl offra till knäpparlarverna...
Om du inte försöker så kommer du inte heller att misslyckas...

AlnöKrister

• Lycklig med fru och många barn och barnbarn
    • Ångermanland
« Svar #16 skrivet: 06 okt-11 kl 08:18 »
Det är inte potatisen som smakar illa utan om man råkar bita i en sån där randig mask.
Äger äntligen gård med härlig hustru som är lika knäpp som mig.
Har 1 son och 3 döttrar sedan tidigare som tyvärr inte bor med mig.
3 små  killar och 2 små tjejer.

pyromanen

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 06 okt-11 kl 08:57 »
Om det växer gräs där idag så finns det knäpparlarvar.  Men de kan ni svälta ut genom att se till att de inte har något att äta en säsong eller två. De tycker mycket om gräsrötter (och potatis mm). Om ni täcker ytan så det inte växer något en hel säsong så slår ni flera flugor samtidigt. Det blir lättare att bearbeta sen, mindre ogräs och mindre knäpperlarvar. Ett annat alternativ är svart-träda, alltså att ni fräser/plöjer/harvar eller liknande gång på gång på gång en hel säsong så inget växer.
Om det är en lätt/sandig/mager jord ni har så kan ni med stor fördel täcka med näringsrikt matrial (någon grannes djurs djupstöbädd?) då slår ni ytterligare en fluga i smällen. ;D

ollebolle

« Svar #18 skrivet: 06 okt-11 kl 15:08 »
Inte helt hopplöst alltså.

Svart plast i ett större stycke efterfrågas. Var hittar man sånt. Granngården? Eller kanske en återvinning, där slängs allt och kan oftast bli återanvänt precis som det låter. Dock vakar återvinnarna sina godbitar. Det är otillåtet att ta med skräp från återvinningen.

Den plast man ska ha är visst inte så tålig heller och är väl lättast att köpa på rulle och lägga ut.

Behöver c:a 400 kvm.  Byggmarknad har väl också plast för väggtätning. Har sett svart sådan i min bastuvägg men den är nog av en dyrare sort som tål värmen. Nån i Götenetrakten som har en rulle som blivit över? Eller på vägen fr. Göteborg.

christelle

• Blekinge
« Svar #19 skrivet: 06 okt-11 kl 15:27 »
Tror inte du kan jordfräsa upp gammal tuvig mark, risken är att du strimlar kvickrot och annat och får på så vis ännu mer ogräs då varje rotbit blir nya plantor. Knäpparlarver brukar det gå i en del potäter när man odlar första året på gammal gräsmark men nematoder vete katten om det blir per automatik ???
Eftersom du gillar att meka så skaffa en liten traktor och gör som nån föreslog här, gå över och vänd markbiten x flera ena året och odla nästa eller börja vända nu och odla potatis till våren.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Dela detta:

* Inloggade just nu

539 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser