Spikplugg - hjälp -

Startat av hen, 04 Okt-11 kl 10:49

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

hen

Ja Spikplugg....

Jag har aldrig använt men folk säger att det är bra och smidigt... så till frågorna

Borra rakt igenom regel och in i betongen..... sedan slår jag den genom regeln och in i betongen? (DUNK?)

Om jag har en 45*95 regel  hur lång spikplugg ska jag köpa då? (dvs. hur djupt ska jag borra i betongen/teglet)

Hittade 100mm spikplugg på byggmax (http://www.byggmax.com/se-sv/prod/pid-24181.aspx) men det känns ju för lite när jag kör 95 regel....
Hittade 160mm spikplugg på byggmax (http://www.byggmax.com/se-sv/prod/pid-24116.aspx) men 9:- stycket???

hen

malarmaster

vad skall du hänga upp?hur hög belastning?
spikplugg är främst avsedd för lättare belastning, typ golvlister,kabelkanaler m.m.
vanlig plugg o skruv är bättre om det handlar om större tyngder.
hur skall regeln sitta,med flatsidan mot vägg (45 mm) eller med högkant(95mm) ?ulf

Huggorm

Tegel är dessutom skräp att fästa något i med spikplugg

hen

Betong/tegel som ska isoleras och sedan ska jag spika på OSB och ha lättare belastning på väggen

Jag tänkte fästa reglarna uppe och ner i mer "stabila" reglar (nere rejält pluggat i plattan, uppe skruvat i träbalkar)

regeln ska stå på högkant 95mm ska kolla hur hög min isolering är när jag kommer hem

finns det standard mått på hur mycket en spikplugg ska in?

malarmaster

om du fäster regeln i balk nere o uppe behöver du inga infästningar mitt på,alltså är spikplugg onödigt.det under förutsättning att takhöjd/längd på regel är standard 2.4 m .skulle du ändå vilja ha en fästpunkt mitt på rekommenderar jag istället en plåtvinkel som fästes i vägg  mot regel.då används vanlig plugg ca 40-50 mm lång o skruv till den. plåtvinklarna finns i flera storlekar men här behöver du bara små,kostnad 3-4 kr st. ulf

Huggorm

Vet inte om det finns något standardmått på hur långt en spikplugg skall in, men skall en 95mm regel sitta stadigt skulle jag nog vilja ha in den 3-4cm i väggen.

Ett alternativ kan vara att borra igenom halva regeln med ett 20mm träborr. Då klarar du dig med mycket kortare spikplugg, alternativt skruv och plugg.

Edit: Plåtvinklar är också en mycket bra lösning ja

TW

Jag skulle använda 110mm långa TOX pluggar. De är en sorts skruvpluggar som liknar spikplugg men är 10 gånger mer pålitliga. De är röda och har torx-spår i skruvskallen.
I betong föredrar jag en sorts rörformad spik som slås in med hammare i borrat hål. De liknar ett stort rörstift med huvud. I Finland säljs de under namnet Pikanaula.

Personligen litar jag inte på spikplugg men jag vet att alla inte håller med.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

gammal_volvo

hej, det man skall fästa upp x2 är en bra tumregel, alltså 90mm in väggen plus de 45mm dina reglar är. Sen är det ju en bedömningsfråga hur många/hur tätt de ska sitta beroende på last. Jag tycker att spikplugg och fasadplugg är väldigt lättarbetat och bra.
jord som oss fostrat har och fäders aska gömmer,
folk som ärvt hjältars land och deras dygder glömmer.

Huggorm

Citat från: gammal_volvo skrivet 09 Okt-11 kl 21:31
hej, det man skall fästa upp x2 är en bra tumregel, alltså 90mm in väggen plus de 45mm dina reglar är. Sen är det ju en bedömningsfråga hur många/hur tätt de ska sitta beroende på last. Jag tycker att spikplugg och fasadplugg är väldigt lättarbetat och bra.
Fast nu är det ju 95mm som regeln är, så då skall spiken in 19cm i väggen. Är väggen ens så tjock? Använder man plåtvinklar i stället, så är de i 2mm stål, vilket alltså skulle kräva spik som sticker in 4mm i väggen. Ingen vidare tumregel, även om det funkar just vid 45mm  ;)

gammal_volvo

oj, ja hoppsan, läste inte det inlägget... ja det hade nog blivit lite väl maffigt.. typ genomgående bult med mutter på insidan ;-)
jord som oss fostrat har och fäders aska gömmer,
folk som ärvt hjältars land och deras dygder glömmer.

hen

Citat från: gammal_volvo skrivet 11 Okt-11 kl 12:37
oj, ja hoppsan, läste inte det inlägget... ja det hade nog blivit lite väl maffigt.. typ genomgående bult med mutter på insidan ;-)

hade gjort så om jag skulle hänt en motor där men inte en vägg :)

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

309 Gäster, 2 användare
Berberis, alternaiv