Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  HJÄLP AKUT! Hur slaktar jag vildsvinet!?  (läst 17163 gånger)

Neiklot

• Gäst
HJÄLP AKUT! Hur slaktar jag vildsvinet!?
« skrivet: 01 okt-11 kl 22:29 »

Hej!

Ja, det är en märklig historia men det slutade med att jag fick med mig ett vildsvin hem i bagageluckan!
(*skrattar*)

Men jag har aldrig slaktat varesig tamgris eller vildsvin.

Jag har hängt upp den och stuckit den.

Men nu då?

HJÄLP!

Ska jag skrubba den och -skålla- som man gör med vanlig gris eller ska jag flå den?

Existens?

• Gäst
SV: HJÄLP AKUT! Hur slaktar jag vildsvinet!?
« Svar #1 skrivet: 01 okt-11 kl 22:32 »
Men du har väl tagit ur den?

Flå är ju enklast om du inte har grejer till skållning, det kan vara lite marigt att skålla vildsvin.

Vildjäntan

• Värmland
    • StallSylvas hästgård
« Svar #2 skrivet: 01 okt-11 kl 22:32 »
Är det en galt , då kan de ju definitivt vara läge att flå för att minimera risken för galtsmak i köttet
Jag lever hellre ett år som varg än tusen år som får

Neiklot

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 01 okt-11 kl 22:34 »
Precis vad jag tänkte!
Den har ju ganska mycket hår..

Det är en unggris, ca 50kg och gylta.

Jag har precis kommit hem!! (för 30min sedan)..

Så jag har inte hunnit så mycket ännu, (barn in, gris ut, gris upp, barn ledsna, ut igen.. ja ni vet!)

Men då tar jag ur den och flår den den, verkar lättast, för inte tror jag frun vill ha den i badkaret!
Haha..

:)
Tack!

Existens?

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 01 okt-11 kl 22:36 »
Du behöver ju inte flå den i kväll.. men ta ur den är ju lämpligt :-)

Neiklot

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 01 okt-11 kl 22:37 »
Ja, såklart!

Helt nyvaken är jag inte, bara vad gäller grisar. :)

Tack igen!

Detta är anledningen till att Alternativ alltid har en del i mitt hjärta!

Tack! :-)

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #6 skrivet: 01 okt-11 kl 22:39 »
Ja ta ur den så snabbt som möjligt och flå den sedan. Du kan både flå uppifrån huvudet men även börja bakifrån. Jag brukar oftast hänga upp grisen med bakbenen och flå den som ett får. Är inte så svårt på ett så litet svin. Sen kan du låta den hänga nån dag om du har flugfritt.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #7 skrivet: 01 okt-11 kl 22:40 »

regnpipan

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 01 okt-11 kl 23:01 »
Ta ur den, det är det viktigaste av allt. Därefter flår du den. Gärna framifrån, då hänger du den i käken. Vid flåning av vildsvin kan man behöva använda kniven mer än på övriga klövvilt.

En 50 kg gylta är nog bland det absolut bästa du kan få tag i i fråga om vildsvin.

Neiklot

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 02 okt-11 kl 00:27 »
Halloj!

Nu har jag flått den och tagit ur den.

TACK!

En annan fråga, det är ju inte direkt kyligt höstväder ute.
Behöver den hänga mer än ett dygn?

Behöver jag skicka en bit till trikinundersökning?
« Senast ändrad: 02 okt-11 kl 08:17 av Neiklot »

Neiklot

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 02 okt-11 kl 11:16 »
Puttar lite då jag behöver svar på frågorna!

Behöver den hänga mer än ett dygn?

Behöver jag skicka en bit till trikinundersökning?
« Senast ändrad: 02 okt-11 kl 11:22 av Neiklot »

Existens?

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 02 okt-11 kl 11:34 »
Jag kan ju svara så puttas den lite till :-).. Vanliga grisar hänger man inte mer än ett dygn, Linderödare brukar man vilja ha lite till, 2-4 dar, men har du ingen kyl, så är det ju inte mycket att göra åt, det är ju bättre att ta det  med kortare hängning, än att det blir förstört. Som det är just nu, med nära 20 grader på dan, så är det ju ingen höjdare att ha det hängande.

Trikiner borde inte vara nån fara på ett så ungt djur, men vill du vara säker så skicka in. Annars är det ju en väl tillagning av köttet som gäller om man vill vara säker. Trikiener är ju inte speciellt vanligt.

Neiklot

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 02 okt-11 kl 11:37 »
Det hänger ute i pumphuset alá butcherhouse nu, svalaste stället på gården.

Idag är här änsålänge ganska disigt och det är "bara" 14-15grader.

Men om jag tar in det framåt kvällen och styckar det, så borde det ju vara ok.

Nej, jag är inte rädd för trikiner så det får la va, och så blir det ju tillagat. . .

Tindrah

• Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
« Svar #13 skrivet: 02 okt-11 kl 11:45 »
Jag har inte helkoll på det här men jag skriver ändå.  ;D Som redan har sagts så beror hängningstiden på utetemperaturen. Jag tror att man oftast hänger vildsvin 40 dygnsgrader, men en del säger att smågrisar inte behöver hängas alls och en del säger att man ska hänga mycket längre. (Men jag är inte helt säker på det där med 40 dygnsgrader.) Googla på t.ex. "dygnsgrader vildsvin" så kan du läsa på och själv skaffa dig en uppfattning om hur man räknar och hur du vill göra.

Är ganska säker på att man alltid skickar trikinprov. I alla fall om man ska sälja köttet eller är rädd om hälsan.  ;) Men som redan har sagts så dör trikiner av hög värme så det borde väl fungera bra så länge du tillagar köttet ordentligt och inte kallröker det eller liknande. Du kan läsa mer här: http://www.sva.se/sv/Diagnostik-och-produkter1/Aktuella-analyser/Gris/Trikinundersokning/ Om du googlar på "trikinprov vildsvin" så dyker det upp många ställen du kan skicka provet till och mer detaljerade beskrivningar av hur du tar det.

Neiklot

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 02 okt-11 kl 11:52 »
Tack för svar!

"5.Lossa njurarna men ta vara på njurtappen som sitter mellan njurarna
 6.Stoppa njurtappen (minst 25g)* i en plastpåse."

Tja.. nu tog ju inte jag tillvara på något alls och säcken vill jag inte öppna och rota i..

Juppepinne

• Östergötland
« Svar #15 skrivet: 02 okt-11 kl 13:56 »
När vi skjutit vildsvin tar vi ur, flår, tar trikinprov, låter den hänga i kylskåp i ca 5 dygn och styckar den när svaret från trikinprovet kommit.
Vet inte om det är så man SKA göra men det är så vi gör och köttet blir alltid väldigt mört.
27-årig tjej som bor på landet på en liten gård tillsammans med min sambo, vår hund och massa hönor och tuppar.

Tännlappen

• -
« Svar #16 skrivet: 02 okt-11 kl 15:45 »
Huh....Har du familj så är det inte fel att ta Trikinprov,rätt ruskiga maskar om man säger så.

http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/trikinos/

Neiklot

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 02 okt-11 kl 17:09 »
"Trikiner avdödas vid upphettning av kött till minst 68°C. Beroende på djurslag"

Jag får göra det vid nästa vildsvin, alltså ta prov. :)

Här är historien:

Vi var påväg hem ifrån Blekinge, hade varit nere och tittat till stugan och hälsat på lite föräldrar och så.

Hur som helst, så längs med vägen stod en bil med varningsblinkerna på och en jägare stod i diket (med "Viltolycka" på ryggen).
Eftersom jag är så intresserad av allting och alltid ska lägga näsan i blöt så fann jag ganska snabbt lämplig plats att vända på.

Stannade bilen och gick ut och pratade.
Det var en mycket trevlig kille men lite trött.
Vi snackade en stund om vad som hade hänt och ditten och datten och såklart: vildsvinet - "Vad ska du göra med det?" frågar jag.

- Ja, jag vet inte, frysen full med vildsvin och ingen annan heller som vill ha det.

- Jag kan ta det, säger jag på lite skoj.

Och ja, rätt som det var så fick hunden hoppa ut från bagagen och fram på golvet framför min lilla fru och in slängde vi grisen och sen körde jag hem..

Jag förstod nog aldrig vad som egentligen hände förrens vi kört en stund. ;D

/Neiklot

(Ps. grisen hade blivit påkörd ca 5-10min innan jag kom).

Haha..
« Senast ändrad: 02 okt-11 kl 17:11 av Neiklot »

regnpipan

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 02 okt-11 kl 18:09 »
har bestämt för mig att man kan ta trikinprov från läggen (nedre delen av frambenet) också. annars kinden, eller som tidigare nämnts njurtappen.

Helle-Mari

• -
« Svar #19 skrivet: 03 okt-11 kl 07:45 »
"Trikiner avdödas vid upphettning av kött till minst 68°C. Beroende på djurslag"

Jag får göra det vid nästa vildsvin, alltså ta prov. :)

Här är historien:

Vi var påväg hem ifrån Blekinge, hade varit nere och tittat till stugan och hälsat på lite föräldrar och så.

Hur som helst, så längs med vägen stod en bil med varningsblinkerna på och en jägare stod i diket (med "Viltolycka" på ryggen).
Eftersom jag är så intresserad av allting och alltid ska lägga näsan i blöt så fann jag ganska snabbt lämplig plats att vända på.

Stannade bilen och gick ut och pratade.
Det var en mycket trevlig kille men lite trött.
Vi snackade en stund om vad som hade hänt och ditten och datten och såklart: vildsvinet - "Vad ska du göra med det?" frågar jag.

- Ja, jag vet inte, frysen full med vildsvin och ingen annan heller som vill ha det.

- Jag kan ta det, säger jag på lite skoj.

Och ja, rätt som det var så fick hunden hoppa ut från bagagen och fram på golvet framför min lilla fru och in slängde vi grisen och sen körde jag hem..

Jag förstod nog aldrig vad som egentligen hände förrens vi kört en stund. ;D

/Neiklot

(Ps. grisen hade blivit påkörd ca 5-10min innan jag kom).

Haha..

Jahaa ibland har man en ruskig tur!
Grattis till ett eget vildsvin å lägga i frysen!

Jag rekommenderar ochså att skicka trikinprov. Inte svårt alls!

Dela detta:

* Inloggade just nu

453 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.

* Nya annonser