Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  UNDVIK in i det längsta att handla hos Högberga AB  (läst 14551 gånger)

3z

• -
UNDVIK in i det längsta att handla hos Högberga AB
« skrivet: 30 sep-11 kl 15:06 »
Jag vet att detta har sagts förut av flera andra, men vissa saker tål att säga fler gånger:
Köp ALDRIG nånting från Högberga AB!

Är helt otroligt nonchalanta och nedlåtande att ha och göra med vid minsta lilla problem. Uppvisar noll ambition att faktiskt fixa problemen, skyller ifrån sig på andra, låter saker dra ut på tiden helt orimligt länge, och svarar helt enkelt inte på mail eller direkta frågor i telefon. "Vi ringer upp dig om den saken" säger de, men det händer inte.

Här är en liten sammanfattning om hur kul man kan ha det om man köper en pryl från dem - en pryl som sedan tillbringar flera månader med att resa runt mellan olika ställen/länder och bara mellanlandar för "ompostning" hemma hos dig själv.

Start:

2011-04-18 slutar mitt nyinköpta värmetak plötsligt att fungera.
Får besked från Högberga som lyder:
--------------------------------
Hej

Vad tråkigt att det slutade att fungera helt plötsligt.
Vi får byta ut det.
Det är svårt att veta varför.

Sänd in det till oss så byter vi ut det

Hälsn
HÖGBERGA AB
--------------------------------
Lite gladare så inväntar jag adresslappen (som inte kom skyndsamt, men till slut ändå kom.)
Skickar in taket. Och väntar på att jag snarast ska få hem det nya som jag blivit lovad.
Inget tak kommer. Mina kycklingar (de som överlevde) får värma sig mellan flänsarna på ett oljeelement (ser väldigt gulligt ut, men är inte att rekommendera. men ibland har nöden ingen lag, och jag var vid det här tillfället fortfarande övertygad om att mitt nya hela värmetak skulle komma med posten "vilken dag som helst"; varför beställa nytt när mitt jag redan köpt kan vara här imorgon?)

Dagarna går, blir till veckor och efter ett antal telefonsamtal och email så får jag till slut beskedet att de skickat mitt tak på lagning till Holland "för det är vår rätt att göra så".. (Vet inte varför de inte sa det på en gång när jag ringde gång på gång och frågade efter det - "vi ska fixa det snarast" hette det först, innan jag formligen tvingade ur dem exaktare besked - det var då de sa att det var påväg till Holland.)
Till slut kommer i alla fall paketet med mitt tak hem, det anländer 2011-05-27. Skyndar mig ut till mina kycklingar med det. Det håller inte ens i en vecka. 6 dagar, sen är det stendött igen.
Nya telefonsamtal, emails och löften om att skicka nytt tak. Ny adresslapp skickas, jag postar taket. Väntar. Förgäves förstås. Ringer återigen och undrar varför det tar sån tid att skicka det nya taket, och då får jag höra att det skickats till Holland IGEN. (Jag vart ju lovad ett nytt den här gången med! För att jag skulle slippa vänta så länge på ett tak som ändå inte håller.)
Jag förklarar då att jag vill ha det nytta taket som jag blivit lovad (både via mail och telefon), jag törs inte lita på det där taket när det bara är trasigt hela tiden. "Det är vår rätt att laga produkterna" är återigen svaret. (Och visst, det är helt ok, om produkterna faktiskt håller sig hela sen. Vilket detta tak bevisligen inte gör.)
Ringer och mailar dem ideligen, utan resultat. "Det är i Holland, vi kan inte göra mer, vi skickar det till dig när det är lagat".

2011-08-17 får jag så äntligen tillbaka taket.
Är mindre lycklig då i princip hela avelssäsongen nu gått, 4 månader, och jag haft noll nytta av taket som jag köpt.
Jag är vid det här laget djupt skeptisk till deras "lagning" av taket och slår därför genast igång det i syfte att undersöka "hur länge det håller denna gång". Fyra veckor blev resultatet. Bättre än förra lagningen (då höll det som sagt i 6 dagar), hurra..

Så, 2011-09-16 mailar jag återigen Högberga och meddelar att taket är trasigt. Inte förrän jag mailar ytterligare en gång bemödar dom sig med att ens svara - så idag 2011-09-30 fick jag mailbesked att de återigen sänder en adresslapp.
Någon som tror jag kommer få tillbaka taket innan jul? Gör inte jag. Och jag är övertygad om att det kommer vara lika trasigt som innan. Är så sjukt less på denna evighetsloop, jag har bättre saker för mig än att posta ett trasigt tak om och om igen.

Så, alla ni som har roligare saker för er än att ringa & maila & tjafsa om saker som borde vara självklara för ett företag att fixa omgående bör tänka sig för både en och tre gånger innan de handlar något dyrare än en fotring från Högberga AB. Kassare service och sämre attityd får man leta efter.
« Senast ändrad: 30 sep-11 kl 15:14 av 3z »

Helle-Mari

• -
SV: UNDVIK in i det längsta att handla hos Högberga AB
« Svar #1 skrivet: 30 sep-11 kl 15:16 »
Japp har liknade erfarenheter av dem. Köpte en äggtvätt som gick sönder efter 6 månader. Skickade tillbaks den och fick sen vänta, jag tror det var ett halvår innan jag fick tillbaka den. Även den var skickad nånstans ut i världen för lagning.
Minns inte exakt nu för det var säkert flera år sedan. Men jo vänta fick man.....länge.

tillyvonn

• lantbo med grön livsstil
    • Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 30 sep-11 kl 15:17 »
allmänna reklamationsnämnden?
Lita på det oväntade!
Jag håller Hedemorahöns och Helsingefår med genbank

3z

• -
« Svar #3 skrivet: 30 sep-11 kl 15:33 »
allmänna reklamationsnämnden?

Visst, det är en möjlighet ibland, men det är då själva f_n att det ska vara nödvändigt? Hur svårt kan det vara att förse sina kunder med en icke defekt vara inom rimlig tid?
Och som sagt är jag MYCKET medveten om att jag inte är ensam drabbad, har hört flera andra som är/har varit med om samma. Men jag vill att även de som inte fått lära sig "den hårda vägen" hur Högberga AB är att ha att göra med så fort minsta lilla sak strular. Hur svårt kan det vara för dem att ersätta ett värmetak? Det är inte tal om en förmögenhet, men jag kräver en fungerande produkt när det är en sådan jag betalat för. Annars kan jag lika gärna ge mina kycklingar en tegelsten att värma sig med. Billigare, lika kall.

Just i detta fall går det inte ens att få hjälp av ARN, taket kostar 675:- (och bör väl rimligen höra till elektronikavdelningen).
Citerar från ARN:s sida:

"Värdegränser

Nämnden prövar enligt sina föreskrifter om tvister som inte prövas av nämnden inte tvister där värdet av vad som yrkas understiger ett visst lägre belopp (värdegräns).
Följande värdegränser gäller för de olika avdelningarna:

500 kr: ärenden som hör till sko-, textil- eller allmänna avdelningarna
    1 000 kr: ärenden som hör till elektronik-, motor-, rese-, möbel- eller tvättavdelningarna
    2 000 kr: ärenden som hör till bank-, bostads-, båt- fastighetsmäklar- eller försäkringsavdelningarna"

http://www.arn.se/vadarARN/Undantag-fran-namndens-provning/
« Senast ändrad: 30 sep-11 kl 15:36 av 3z »

Gille

• -
« Svar #4 skrivet: 30 sep-11 kl 15:57 »
Du kan ju åtminstone kontakta ARN.
Kaninuppfödare och pelargontant.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #5 skrivet: 30 sep-11 kl 18:48 »
Skicka ett fax där du skriver att du vill häva köpet pga att varan är felaktig. Spara kvittot från faxen.

Detta har du rätt att göra och få pengarna tillbaka enligt konsumentköplagen om varan är felaktig. Och om du inte använder varan i näringsverksamhet har du rätt att få skadestånd om det varit oskäligt dröjsmål vilket såklart är svårt att leda i bevis. Skadeståndet är den skada du faktiskt lidit, t.ex. om du fått hyra ett annat värmetak under tiden, men några sådan utgifter har du knappast haft.

malarmaster

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 01 okt-11 kl 08:23 »
menar du att de skickat iväg en produkt som kostar 695:- på lagning 2 ggr?frakten måste överstiga värdet på varan.
det är inte så att det ursprungligen är tillverkat i kina? isåfall får man bereda sig på en kort livslängd.kvalitet o hållbarhet är inte deras starka sida. Ulf

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #7 skrivet: 01 okt-11 kl 12:28 »
menar du att de skickat iväg en produkt som kostar 695:- på lagning 2 ggr?frakten måste överstiga värdet på varan.
det är inte så att det ursprungligen är tillverkat i kina? isåfall får man bereda sig på en kort livslängd.kvalitet o hållbarhet är inte deras starka sida. Ulf
Jag har fått höra att genomsnittet av Högbergas varor kommer från kina, billigt, men inte speciellt bra.
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

3z

• -
« Svar #8 skrivet: 03 okt-11 kl 07:37 »
Här finns två trådar med fler som har samma trevliga erfarenhet av Högberga som mig:

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=107282

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=105871.0

Skicka ett fax där du skriver att du vill häva köpet pga att varan är felaktig. Spara kvittot från faxen.

Detta har du rätt att göra och få pengarna tillbaka enligt konsumentköplagen om varan är felaktig. Och om du inte använder varan i näringsverksamhet har du rätt att få skadestånd om det varit oskäligt dröjsmål vilket såklart är svårt att leda i bevis. Skadeståndet är den skada du faktiskt lidit, t.ex. om du fått hyra ett annat värmetak under tiden, men några sådan utgifter har du knappast haft.

Det är faktiskt ett vettigt förslag. Visste inte att jag kan göra så faktiskt.
Nej, hyrt annat tak har jag inte gjort, men använt oskäligt dyrt oljeelement samt förlorat ett antal kycklingar (som frös ihjäl första gången taket gick sönder då jag inte var beredd på det). men det är knappast något som går att få ersättning för. Men, att faxa och häva köpet är ett vettigt och bra förslag.

Eller hur? Förstår inte hur de kan tycka att det är värt all frakt, all tid och att låta sina kunder bli så sjukt missnöjda över en relativt liten summa?
Är knappt så jag själv orkar krångla vidare, men samtidigt så vägrar jag gå med på att ha köpt en vara som jag ej kan använda. Jag ska ha ett helt tak, eller så ska jag ha pengarna tillbaka.

Huruvida taket är gjort i Kina eller ej är orelevant, de har 1 års garanti på prylen och då ska den åtminstone hålla det året ut (och gärna längre för all del, men nu har mitt tak gått sönder inom garantitiden = Jag ska ha ett helt tak.)

3z

• -
« Svar #9 skrivet: 27 okt-11 kl 11:22 »
Liten uppföljning/så här långt har jag kommit nu:

Adresslappen dök så småningom (2 veckor senare) upp i lådan. Taket skickades in, och jag mailade och bad om tydligt besked:
- Kommer taket "lagas" igen, eller kommer det bytas ut?

Inget svar på över en vecka. Ringde nu upp och bad om besked - får jag nytt fungerande eller ska jag vänta på att få tillbaka ett konstant trasigt tak?
"Njaeh, det vet jag ingenting om, det är min fru som har hand om det där."
Jag bad honom då att prata med denna fru och ge mig besked nu snarast, annars tänker jag häva köpet.
Vi får väl se om han ens behagar ringa upp.  >:(

mul

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 27 okt-11 kl 18:14 »
Jag hade en värmelampskärm från Högberga. En dag så small det till och det flög gnistor om det. Jag bad min morbror att titta på den. Det visade sig att den var ojordad  :o Hur i helvete kan dom sälja ojordade grejjer som ska vara ute eller i en miljö som är dammig.. Det var en JÄVLA tur att jag inte fick en stöt, då jag stod på metall golv.. Jag ringde till dom och dom svarade bara "ja det vet vi och det är upp till var och en att använda eller inte.. " Jag blev så här  :o :-\ :-X

Jag köpte det begagnat och hade själv inte monterat det, så nej, jag köper inget från dom. Jag köpte några gåsfotringar, men det var det sämsta skit jag haft.. Dom bara lossnar..

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
« Svar #11 skrivet: 27 okt-11 kl 18:40 »
Har haft strul med högberg
men problemet är att det nästan inte finns någon annan hemsida med 'lika mycket till höns
har kollat Nordposten men de har inte lika mycket sortiment!
Det finns ingenting jag inte kan, bara sån't jag inte har lärt mej...

johe71

« Svar #12 skrivet: 27 okt-11 kl 18:43 »
Det visade sig att den var ojordad

eftersom det nu är en vanlig eurokontakt på den så känns det inte inte som en överraskning  (eurokontakter är aldrig jordade)

jag tror att [så gott som] alla värmeplattor som folk har på vintern för att hålla vattnet isfritt också har eurokontakter, dvs inte är jordade (i alla fall så har de två som jag har det... en frön högberga och en från granngården)

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #13 skrivet: 27 okt-11 kl 18:56 »
Har haft strul med högberg
men problemet är att det nästan inte finns någon annan hemsida med 'lika mycket till höns
har kollat Nordposten men de har inte lika mycket sortiment!
Det är just det! Att det inte finns någon med samma utbud i sverige.

Jag har haft kontakt med "Arctichen.se" som nu får in mer och mer saker i sitt sortiment och som kommer få in ännu mera saker. Bara hålla utkik!
Arctichen är ju inte lika stora som högberga (ÄNNU) och kan därför inte beställa större partier saker från tex kina eller så. Så foderskålar m.m beställs från högberga.se...
Äggkläckare/värmetak m.m beställs från tillverkarna. Jag är glad att arctichen inte kör med samma skitvärmetak som högberga!
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Ingeling

• -
« Svar #14 skrivet: 27 okt-11 kl 19:02 »
Du med värmetaket ska snarast gå in på elsäkerhetsverket
ta kontakt via mail/telefon
och beskriv problemet.
Det är Högberga som säljer och ha ansvar för varan.
Tror att det är stora brister .

3z

• -
« Svar #15 skrivet: 02 nov-11 kl 12:57 »
6 dagar senare har de fortfarande inte ringt upp eller mailat. Trots att de sa att de skulle "ringa upp snarast".
Så nu faxade jag över min begäran att få köpet hävt. Har sparat faxkvittot och väntar återigen på någon form av aktivitet/livstecken från deras sida.

Ingeling:
Mitt värmetak har aldrig varit farligt, bara ej fungerande/iskallt/stendött. Ska jag ändå prata med elsäkerhetsverket?

Ingeling

• -
« Svar #16 skrivet: 02 nov-11 kl 14:21 »
Du ska kolla att det är uppmärkt ordentligt,
 vid elkontakten /sladden där den går in i taket.
Om det inte är det så är det illa.
Tycker absolut att du ska ringa/maila dem,
 om hur dessa är uppmärkta kontra om de ska vara jordade.
De ger dig bra svar de är ju spec.på detta med el.

Mvh Inge Ling

Ingeling

• -
« Svar #17 skrivet: 02 nov-11 kl 15:25 »
Läste slarvigt trodde att det var taket som var det elektriska problemet.
Finns det ngt som kan få fart på reklammationer är
om det är elfel.

Ingeling

• -
« Svar #18 skrivet: 10 nov-11 kl 08:47 »
Jag gratulerar  :D till att du äntligen har fått rättelse.
Köp du en keramiklampa isället  ;)
Men inte helt lätt att få tag i.

Whippet

• Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
« Svar #19 skrivet: 10 nov-11 kl 09:55 »
Tack för att du har så perfekt timing med att uppdatera din tråd. Annars skulle jag kanske inte sett den.
Jag satt just och funderade på att beställa från högberga. Nu blir det från Nordpost istället.

:-* /Anette
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

493 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser