Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ?Hö?  (läst 6181 gånger)

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
?Hö?
« skrivet: 28 sep-11 kl 17:06 »
Jag har stora problem med att hitta hö till mina får. Jo jag har ju hö att tilgå. Faktisk just nu 3 olika ställen men....

1. Här köpte jag hö förra året till 15 kr balen. Balarna var hyfsade i storlek men ganska grovt hö o vissa balar med jord eller mögel. Ratarna var det värsta. Halva balen ratades nästan o jag fick släpa ut jättemycket hö som kaninerna fick men dom åt inte heller så mycket av ratarna så det blev bara strö av det egentligen.

2. Här har jag beställd 200 småbalar nu efter att ha fått en provbal som var stor med tort, rent o inte särskillt mycket grova strån. men då jag hämtar de första 30 balarna då var det små o mycket grova balar som ja.... det blir väldans mycket ratar av det o så var det 20 kr balen. Hämtade 20 balar till som jag fick krypa runt o plocka lite här o var men som var finbladiga o precis som den första balen dock inte i storlek. Men det finns inte så många av dessa.

3 Hö i runbal 250 kg till 500 kr riktigt finbladigt hö, grönt o läckert att se på men det dammar (röker) Fick rekommenderad att öppna o låta luft o vind komma till så det torkade ordentligt. Det är inte blött men inte helt tort så det låter som hö gör.

Vad skall jag välja?  Jag kan leta lite till men jag måste ju bestämma vad jag skall ha nån gång. Vad gör ni andra???
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Ugglans

• Småland
    • dixietown
SV: ?Hö?
« Svar #1 skrivet: 28 sep-11 kl 17:15 »
Inte för att jag har får, men jag svarar ändå....  :D

Som jag ser det är nummer 2 enda alternativet!

1 är ju inget att tänka på, då det dels är mögligt, del inte äts av djuren.

3 är också mögligt... Hö ska INTE damma! Dammet är mögelsporer och de kommer vinden inte att ta bort.

2 låter knappast som ett optimalt alternativ, men det verkar vara det minst dåliga. Tycker dock att du ska prata med säljaren om priset, eftersom din provbal var större än de balar du köper och höet till viss del av annan kvalitet...

Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

Snarrbon

• Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #2 skrivet: 28 sep-11 kl 17:22 »
Jag har pratat med honom men han menar på att det är min fårras som är speciell då hans moster kör ändå från Malmö o hämtar just hans hö o hennes får ratar inte ett strå  ::)  Ja man tänkar ju sitt! Jag får leta vidare....
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

JBF

• Småland
« Svar #3 skrivet: 28 sep-11 kl 17:33 »
Fåren vill ha fint hö, allt som är grovt ratas och inte ens utsvältningsförsök får dem att äta något de inte gillar.. Jag ger mina fårhörester till kaninerna och i framtiden till hästarna. Jag hade nog gett dem alternativ 2, eller kollat med 3 om inte h*n har höbalar som är bättre. Storbal är både billigare och smidigare (när de väl är på plats).
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Snarrbon

• Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #4 skrivet: 28 sep-11 kl 18:43 »
Jag gav ratarna till kaninerna men dom var inte speciellt nöjda med det heller. Vi har tre shettissar gående här men dom flyttar nu snart för vintern så där blir jag inte heller av med det. Jag får väl köpa häst själv för att bli av med ratarna  :P

Nr 2 tycker jag har konstiga får!

samaka

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 28 sep-11 kl 19:25 »
Ett tips för framtiden...

Köp analyserat hö el ensilage. Då kan du förutom näringsvärden även få svar på hur "fint" höet är, har du NDF på 450-500 då är det ett optimalt hö för får i det avseendet. Nu vet jag inte om hästanalyserna nuförtiden innehåller NDF, men idisslar-analyserna gör det iaf.

ulfg

« Svar #6 skrivet: 28 sep-11 kl 20:16 »
Tycker inte något av det du har hittat verkar särskilt bra. Skulle du inte kunna tänka dig att köpa ensilage istället? Hitta ett något förtorkat, finbladigt ensilage så blir fåren glada och äter upp vad du har köpt. Det går i princip inte att hitta ett vettigt finbladigt hö att köpa, det finns liksom ingen sån marknad. Det är ju hästar och kanske lite kaniner som hö produceras för. Allt annat är ju ensilage eftersom det är det som proffsen utfodrar med. Lycka till.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

taccotad

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 28 sep-11 kl 20:22 »
Du får låna mina hästar över vintern så lovar jag att dom äter det fåren ratar ;)

Snarrbon

• Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #8 skrivet: 28 sep-11 kl 20:55 »
Taccotad: Men!!!! Dom måste ju ha tak över huvudet o det är ju därför som shettissarna flyttar! Annars hade jag tackat ja o du hade ju kunnat skicka med något av dit fina hö så kunde hästarna ha ät mitt o fåren ditt men du har ju får själv nu så det vill du nog inte gå med på  :(

Ulfg: Jag har bara 6 får över vintern. Det är väl inte nog till ensilagen?

taccotad

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 28 sep-11 kl 21:27 »
Taccotad: Men!!!! Dom måste ju ha tak över huvudet o det är ju därför som shettissarna flyttar! Annars hade jag tackat ja o du hade ju kunnat skicka med något av dit fina hö så kunde hästarna ha ät mitt o fåren ditt men du har ju får själv nu så det vill du nog inte gå med på  :(

Men jag ska prata med den vi köper hö av i morgon, kan ju fråga om där finns mer!!

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #10 skrivet: 28 sep-11 kl 21:31 »
Det finns hösilage i småbal oxå . Kolla efter ett sent slaget hösilage med högt ts värde .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Snarrbon

• Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #11 skrivet: 28 sep-11 kl 22:03 »
Men jag ska prata med den vi köper hö av i morgon, kan ju fråga om där finns mer!!

JA TACK  :D

kalas

« Svar #12 skrivet: 29 sep-11 kl 11:53 »
Jag är också intresserad av hö till får. Hoppas det finns så det räcker till mig.
Har inte lyckats hitta bra hö i skåne

ulfg

« Svar #13 skrivet: 01 okt-11 kl 13:42 »
Det finns ensilage i småbalar. Nog för att de också är ganska knöliga att hantera, de väger 30-40 kg. Men det går ju med en svordom eller två. Dessutom går det ju att köra och hämta själv med ett släp några mil.
Ställa fram en storbal och skära upp på plats för att ätas upp av fåren kräver en flock på åtminstone 10 djur. Då äter de upp det i rimlig tid vintertid (3 veckor). Annars tar det för lång tid så det hinner bli dåligt.
Lite förtorkat, finbladigt ensilage slår ut det mesta i höväg. Det måste inte vara maximalt hög TS halt, det kan sparas till högdräktighetsperioden. Det viktigaste är nästan finbladigheten, tycker jag.

Snarrbon

• Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #14 skrivet: 01 okt-11 kl 14:19 »
Jag kommer bara ha 6-7 djur över vintern så ensilage går inte. Jag undrar hur det är med hösilage. Är det nån som kan berätta?

vårlängtan

• Småland
« Svar #15 skrivet: 02 okt-11 kl 07:05 »
Ett hösilage är ju torrare, och det går inte värme i det lika snabbt som ett blött ensilage.
Tyvärr kan jag inte säga hur länge en storbal håller sej öppnat.
 Med så få djur skulle jag nog försöka hitta mindre förpackningar.
Njuter av värme och allt det gröna!

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #16 skrivet: 02 okt-11 kl 08:13 »
Till hästarna har jag gjort så att jag tagit undan några varv höselage och tagit det luftigt på lastpall (inomhus) och låtit torka till hö efter jag öppnat och djuren har först ätit det blöta och sen har jag gett dom det torkade på så sätt har jag kunnat fodra få djur med stora balar.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #17 skrivet: 02 okt-11 kl 11:33 »
Mitt i kallaste vintern så klarar sej en öppnad bal en vecka , är det plusgrader o varmt ca 3-4 dagar .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

ulfg

« Svar #18 skrivet: 02 okt-11 kl 19:49 »
Min erfarenhet av uppstrimlad storbal ensilage ställd på pall är att den håller fint i ca 2-3 veckors tid vintertid. Med vintertid menar jag från minusgrader upp till ca 5 C+ (nov-mars, Halland). Jag river inte upp balen utan strimlar bara upp plasten runtom sidorna och låter djuren äta sig in i balen för egen maskin. Om jag skulle rivit upp balen tror jag den hade blivit dålig efter en veckas tid. Men det behöver jag inte eftersom fåren äter upp balen själva på plats. Men efter tre veckor tror jag att denna metod börjar halta. Vår, sommar och tidig höst funkar det inte heller, då går balen varm.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #19 skrivet: 02 okt-11 kl 21:57 »
Dom rekomendationerna fick jag av hösilage bonden som förövrigt oxå hade får .
Jag tycker det stämmer . Luktar man på det o känner på det då ser man när det tappar färg o börjar lukta surare .
Skulle aldrig fodra med hösilage länge .
Testa att ta in en tuss i lägg den där det är lika kallt som ute men stängt , typ kylskåpet ,.då känner man stanken snabbt .

Dela detta:

* Inloggade just nu

644 gäster, 2 användare
Genomsnittswannabe, skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser