Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ryafår  (läst 3256 gånger)

Sara Jonsson

  • Gäst
ryafår
« skrivet: 17 sep-06 kl 13:54 »
Hejsan!

Jag och min sambo har planer på att köpa ryafår för att vår mark inte ska växa igen. Den info jag hittat om får är väldigt inriktad på att få dem att producera så mycket som möjligt. Det är inte vårat mål. Så jag undrar om ni har några tips på var jag kan hitta info om hur man håller får som hobby.

Mvh Sara

Henning

  • Inlägg: 706
Re:ryafår
« Svar #1 skrivet: 17 sep-06 kl 16:16 »
Hej,
Klart ni ska skaffa ryafår! Det finns nog inga lamm som är sötare än de.
Din fråga om hobbyhållning av får kan besvaras på lite olika sätt. För det första gäller samma regler för fårhållning ovasett om man har massor av får och lever på det eller om man har en enda tacka som avkopplande hobby. Djuren måste skötas väl, klippas utfodras, och ha tillgång till lämpliga byggnader på vintern och beteshagar på sommaren samt tas om hand när de blir sjuka.
De skillnader som man ev kan göra i sin hobbyfårhållning jämfört med mer ekonomisk sådan är att inte betäcka tackorna varje år och att inte utfodra lika mycket med kraftfoder. Det kräver dock kunskaper och det kan bli dyrt att snåla för mycket. För mycket eller för lite protein och energi ger stor risk för ett antal ämnesomsättningsstörningar som kan påverka fårens hälsa rejält. Du kan också välja att inte ha samma krav på lammtillväxt som de kommersiella har. Å andra sidan kanske du har tänkt att slakta ett lamm då och då eller att ta vara på den vackra ryaullen. Både för att producera ull av bra kvalitet och lammkött krävs att fåren har haft en god miljö på flera sätt.
Egentligen skulle jag vilja vända på resonemanget. De som lever på sina får måste jaga kostnader, hantera djuren rationellt hålla koll på produktionen, köpa värsta avelsbaggarna, ge fåren det bästa fodret m.m. för att produktionen ska bli lönsam.
Om du har några ryafår behöver du inte investera i automatisk utfodrings eller hanteringssystem, inte jaga det billigaste och bästa fodret (du kan nöja dig med det bästa). Du får lägga ner mycket mer tid per djur och det kommer inte att bli någon vinst men det räknar man ju inte heller med när det handlar om en hobby.

Jag vet inte om mina tankar ger dig ngn vägledning men mitt råd är att du skaffar t.ex Erik Sjödins fårbok. Oavsett hur många får man ska ha och varför så måste man lära sig det grundläggande om djurslaget.
Lycka till.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

372 gäster, 4 användare (1 dolda)
Tli, Aika, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser