Kan berätta hur det gått med lite blom odling hos mig.. zon 2-3.. odlat en blandning av sötväppling, lucern, blodklöver, facelia, gurkört, bovete kardon mm mm.. tanken var att ha ettåringar som skyddsgrödor de perenna skulle sås in igen år 2 och därefter skulle det vara en vall av lucern och klöver.. odlingen är på en hektar och ganska tung jord.
Ny märkte jag att det är väldigt viktigt att gödsla gröngödningen

.. innan baljväxterna tog sig på riktigt hade annat tagit ifrån.. de ettåriga blev små, tex facelia blomma när den var 20-30 cm utan att förgrena sig
Så.. jag släppte grisarna på hösten(2013) och harvade ett gäng gånger våren efter innan sådd.. tänkte att de nedmyllade växtresterna och grisarna skulle tillföra lite så jag spred inte så mycket dynga.
2014 blev det lite av samma resultat, lite för mycket ogräs överlevde och sommaren bjöd knappt på något regn så det blev lite sporadisk uppkomst av sådden efter all jordbearbetning (uttorkat) så jag stödsådde i omgångar. Blev en del honung båda åren.. bovetehonung är inge vidare och honung frän facelia är speciell minst sagt.
Har iofs detta främst för avläggarbigård och blomarealen minskar efter hand som jorden blir bättre och då odlar jag grönsaker istället..
I år odlade jag spånadslin, sötlupin, senap, lins.. och en himla massa solros utöver ser andra.. kommer plöja när det torkar upp igen och nästa år kommer jag används såmaskin istället så man kan hacka raderna och så insåg vid senare tillfälle, har hookat upp med en mjölkbonde som kommer och sprider flytgödsel ett par gånger.. nu vet jag också när jag ska så allt så det blommar hela sommaren..
Det har vart värt att odla det i alla fall! Sålt massa överskott i form av frön och perennplantor som jag grävt upp(slängt ut mängder av överblivet frö till örter, blommor, träd mm.) Upplever att avläggare växer mycket bättre på denna avläggarbigård, är det ojämnt drag så drottningen går ner i värpning under en stund så blir det lätt igenpluggar med honung om när det kommer tillbaka. Extremt mycket andra insekter och fåglar har besökt ängen..
Nu när jag uppförökat fröerna kommer jag pröva arrendera lite mark i anslutning till ett par produktionsbigårdar och kolla om grödan kan betala arrendet och maskinstation och honungen blir vinsten.. blir 3 hektar på ett ställe och 2.5 på ett annat.
Raps i Norrland är nog ingen god idé vare sig till nektar eller frö.