Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur liten jaktmark?  (läst 31179 gånger)

Abigail

Hur liten jaktmark?
« skrivet: 27 sep-11 kl 00:26 »
Får man jaga på hur lite mark som helst? Jag äger jakträtten hos mig men har nog för lite mark för att det ska vara något att jaga på. Har för mig att det måste vara en viss storlek på jaktmarken. Nu jagar jag iväg rådjuren med att klappa händer och schasa på dem  ;D Älgarna äter äpplen bara några meter från huset men de blir rädda bara jag öppnar fönstret.

Skator skulle nog gå bra att skjuta antar jag.

tinna.m

• Skåne
SV: Hur liten jaktmark?
« Svar #1 skrivet: 27 sep-11 kl 08:16 »
Du kanske ska ha en älg i frysen som ett resultat av nödvärn. Äpplena blev fredade.. :P
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Borka

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 27 sep-11 kl 09:04 »
Din mark kan ingå i ett viltvårdsområde så du kan jaga inom detta tillsammans med jaktlaget.
Vill bo där jag kan gå ut barfota och utan att låsa ytterdörren.

Abigail

« Svar #3 skrivet: 27 sep-11 kl 13:25 »
Den ingår inte i något viltvårdsområde och markerna närmast mina är det ingen som jagar på heller, de vill inte ha jakt på sin mark. Jag jagar inte själv, har varken bössa eller vapenlicens, jag är bara nyfiken om det faktiskt skulle vara tillåtet att skjuta vad som helst på min mark. Jag har för mig att en jaktmark ska ha en speciell storlek för att man ska få skjuta tex älg, men jag kanske har fått det alldeles om bakfoten. 

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 27 sep-11 kl 13:30 »
Älg, björn m.m finns det tilldelningar på, de får man inte jaga om man inte har fått tilldelning. Rådjur, kanin, hare, vildsvin m.m. får man jaga oavsett hur liten jaktmark man har. Problemet är bara att om man har liten mark ökar risken för att viltet trillar på fel sida om gränsen om man jagar dem. Så har jag förstått det i alla fall, jagar inte själv. Men någon rättar mig säkert om inte det skulle stämma.

Har du problem med skador på din mark pga t ex rådjur eller vildsvin, så kan du anlita någon för att skjuta dem, om du har jakträtten där, och det inte är detaljplanerat område.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

anders50

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 27 sep-11 kl 13:33 »
Får man jaga på hur lite mark som helst? Jag äger jakträtten hos mig men har nog för lite mark för att det ska vara något att jaga på. Har för mig att det måste vara en viss storlek på jaktmarken. Nu jagar jag iväg rådjuren med att klappa händer och schasa på dem  ;D Älgarna äter äpplen bara några meter från huset men de blir rädda bara jag öppnar fönstret.

Hur stor mark har du? Jordbruksfastighet eller tomt?

Abigail

« Svar #6 skrivet: 27 sep-11 kl 13:52 »
Jag har ingen jordbruksfastighet men en rejält stor tomt, till största delen naturtomt. Älgarna håller ofta till bara ca 20 meter från tomtgränsen, där är mängder med avföring och det syns hur de har ätit på träden, men det är underligt nog inte så ofta jag ser dem hos mig, inte synligt från huset i alla fall. Fast där är en del älgspillning på norra delen av tomten förstås. Rådjuren är ju här jämt och ständigt och de förstör mycket. Periodvis så har jag olika grejer för att hålla rådjuren borta men man blir lite slapp med att orka hålla på med det år efter år.

Lite längre bort jagas det och ytterligare en bit bort finns varggryt, bara några km härifrån. Här finns ju mera vilt som rör sig helt oblygt än det finns där det jagas. Funderar på om viltet drar hit vargarna, men de rör ju sig över stora områden, längre bort från grytet än där jag bor så det kanske inte har så stor betydelse.

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #7 skrivet: 27 sep-11 kl 13:58 »

För oss gäller jordbruksfastighet med min 3.3 ha om vi ska bedriva jakt på marken eller ingå i VVO. (fråga mig inte var 0.3 kommer ifrån).
Ska man jaga älg enskilt så är B eller E område det som kanske ligger närmast till hands? = 5 eller 20 hektar.

Tomtmark?,,,, ingen aning.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #8 skrivet: 27 sep-11 kl 14:14 »
Som jag förstått det så har man alltid jakträtt, även om man har en villatomt. Man får bara inte lov att skjuta där. T ex råttor och möss är ju alltid fria att "jaga". Man får även fånga/avliva djur som hotar ens tamdjur, förutsatt att det inte är ett fridlyst djur. Men om räven är i hönsgården, så är det fritt att döda den.

Om ett djur blir trafikskadat, eller skjuts men dör först inne på din tomt, så är djuret ditt.

Vad som exakt gäller för att få skjuta djur där det inte är jordbruksfastighet vet jag inte, men har fått uppfattningen att utanför detaljplanerat område, så gäller de vanliga jaktlagarna vad gäller tid då djuren är lovliga osv. Väntar med spänning på att jaktexperterna ska svara, med hänvisning till tillämpliga paragrafer. Vore intressant att veta.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

mt_knot

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 27 sep-11 kl 15:17 »
Är också lite rostig vad gäller lagstiftningen men det krävs tillstånd för att avlossa skott inom detaljplanerat  (gäller ej luftgevär) område vilket ges till ex, skyddsjägare/kommunjägare. Annars gäller jaktlagstiftningen/vapenlagstiftningen, vad allt det innebär, bl.a. statligt jaktkort (årlig avgift till naturvårdsverket), vapenlicens på för viltet godkänd vapenklass, vapen och godkänt vapenskåp m.m. och såklart jakttidtabellen för det aktuella viltet......

Sen finns speciella regler vad gäller jakt med licensbelagda luftgevär, men det träsket vågar jag mig inte ner i för tillfället, Rosten har bättre koll på det skulle jag tro.

Det finns säkert mer att tänka på.

Abigail

« Svar #10 skrivet: 27 sep-11 kl 20:51 »
Inget detaljplanerat område här. Nu har jag inga planer på att jaga här, jag bara funderade på vad som var tillåtet.

Hittade det här:
Citera
Jakt på älg får endast bedrivas inom av Länsstyrelsen registrerade licensområden eller som jakt efter årskalvar på mark som inte är registrerad för älgjakt.

http://www.lansstyrelsen.se/vastragotaland/Sv/djur-och-natur/jakt-och-vilt/Pages/Algjakt.aspx

Här var två årskalvar häromdagen. Så då skulle jag kunna be en jägare komma hit och skjuta dem. Bra läge när de kommer från skogen till äppleträd, de kommer nerför en backe så man ser tydligt vad som finns bakom, behöver inte skjuta över backkrön eller så. Hur mycket kött är det på en årskalv?  ;D

Äh, jag bara funderade på vad som är tillåtet, någon jakt lär det inte bli.

anders50

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 27 sep-11 kl 22:06 »
Inget detaljplanerat område här. Nu har jag inga planer på att jaga här, jag bara funderade på vad som var tillåtet.

Hittade det här:
http://www.lansstyrelsen.se/vastragotaland/Sv/djur-och-natur/jakt-och-vilt/Pages/Algjakt.aspx

Här var två årskalvar häromdagen. Så då skulle jag kunna be en jägare komma hit och skjuta dem. Bra läge när de kommer från skogen till äppleträd, de kommer nerför en backe så man ser tydligt vad som finns bakom, behöver inte skjuta över backkrön eller så. Hur mycket kött är det på en årskalv?  ;D

Äh, jag bara funderade på vad som är tillåtet, någon jakt lär det inte bli.

Här ligger de på mellan 60 - 80 kg  hängandes flådda, fint kött är det!  Så ta du en av kalvarna!   ;) 

Du lär bli berömd!   ;D

Men kolla bara hur många dagar du får jaga...troligen bara de tre första. Men det står på Ls hemsida.

Abigail

« Svar #12 skrivet: 27 sep-11 kl 22:38 »
Du lär bli berömd!   ;D

Vete tusan, jag tror nästan jag skulle kunna skjuta en älgkalv vilken tid som helst på året utan att någon skulle upptäcka det. Här hörs ju skott lite runtom ibland fast kanske inte så himla nära. Eftersom jag inte är intresserad av varken vapen eller jakt så finns det inte någon människa någonstans som skulle tro det om mig.

Om jag hade haft en bössa så skulle jag kunna sitta bekvämt i utemöblerna med uppriggat stöd på bordet för bössan så att det blir lättare att sikta och jag skulle ha fri sikt mot äppleträdet. Helt utan insyn. Jag fick väl sticka den snabbt och gömma bössan ifall någon skulle dyka upp men risken är inte så stor. Vet inte om jag ska ha förberett med en talja i trädet så jag kan hänga upp kalven där och ta ur och dela den. Tror inte jag skulle orka få upp den på skottkärra och köra till garaget.
Fast fixa en bössa kanske inte blir så enkelt. Har bara skjutit med luftgevär tidigare, en älgstudsare slår ju hårdare mot axeln. Lite rått förståss om man skulle avlossa sitt första skott mot en älg.

Äh, nu fånar jag mig bara. 

anders50

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 27 sep-11 kl 22:48 »
Vete tusan, jag tror nästan jag skulle kunna skjuta en älgkalv vilken tid som helst på året utan att någon skulle upptäcka det. Här hörs ju skott lite runtom ibland fast kanske inte så himla nära. Eftersom jag inte är intresserad av varken vapen eller jakt så finns det inte någon människa någonstans som skulle tro det om mig.

Om jag hade haft en bössa så skulle jag kunna sitta bekvämt i utemöblerna med uppriggat stöd på bordet för bössan så att det blir lättare att sikta och jag skulle ha fri sikt mot äppleträdet. Helt utan insyn. Jag fick väl sticka den snabbt och gömma bössan ifall någon skulle dyka upp men risken är inte så stor. Vet inte om jag ska ha förberett med en talja i trädet så jag kan hänga upp kalven där och ta ur och dela den. Tror inte jag skulle orka få upp den på skottkärra och köra till garaget.
Fast fixa en bössa kanske inte blir så enkelt. Har bara skjutit med luftgevär tidigare, en älgstudsare slår ju hårdare mot axeln. Lite rått förståss om man skulle avlossa sitt första skott mot en älg.

Äh, nu fånar jag mig bara.

Du har inte funderat på fångstgrop?  Eller snara?    ;D

Abigail

« Svar #14 skrivet: 28 sep-11 kl 00:27 »
Nja, de har ju morsan med sig, jag har nog ingen lust att ta mig någon dust med henne. Kleta in hela platsen med epoxy?

Neiklot

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 07 okt-11 kl 19:19 »
Älg, björn m.m finns det tilldelningar på, de får man inte jaga om man inte har fått tilldelning. Rådjur, kanin, hare, vildsvin m.m. får man jaga oavsett hur liten jaktmark man har. Problemet är bara att om man har liten mark ökar risken för att viltet trillar på fel sida om gränsen om man jagar dem. Så har jag förstått det i alla fall, jagar inte själv. Men någon rättar mig säkert om inte det skulle stämma.

Har du problem med skador på din mark pga t ex rådjur eller vildsvin, så kan du anlita någon för att skjuta dem, om du har jakträtten där, och det inte är detaljplanerat område.

Citerar boken "Lagen" som ingår i Jägarskolan.

"Med några få undantag har fastighetsägaren jakträtt på den mark som hör till fastigheten. Han är alltså så kallat jakträttshavare. Även en tomtägare har formellt jakträtt på sin tomt, även om det knappast är fråga om en "jaktmark" i ordets bemärkelse."

"I jakträtten ingår förutom rätten att jaga, rätt att tillvarata fallvilt, det vill säga vilt som påträffas dött. Likaså är det med djur som, av djurskyddsskäl eller i någon nödsituation, måste avlivas. Det gäller alla arter utom de som är sällsynta eller värdefulla vilka är statens vilt."

Jakt utan jakträtt!
"Under de tider som regeringen bestämmer får:"
1.Den som bor på en gård eller har en trädgård men saknar jakträtt där, döda eller fånga och behålla följande djur som kommer in på gården eller i trädgården: vildsvin, räv, mårdhund, grävling, mård, iller, mink, hermelin, vessla, ekorre, vildkanin, mullvad, sorkar, lämlar, råttor, skogsmöss, husmus, kråka, råka, kaja, skata, björktrast, gråsparv och pilfink."

Jag läste även någonstans, att under en viss period (max 5 dagar) som regeringen/länsstyrelsen/naturvårdsverket (kommer inte ihåg vilket) har bestämt så får man även jaga älgkalv på sin tomt...

« Senast ändrad: 07 okt-11 kl 19:22 av Neiklot »

Dela detta:

* Inloggade just nu

618 gäster, 3 användare
EmilioElea, Karlsdotter, Henkeman

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser