Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  barfotaverkare i sörmlandstrakten?  (läst 21790 gånger)

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
SV: barfotaverkare i sörmlandstrakten?
« Svar #60 skrivet: 15 okt-11 kl 20:19 »
Jag tycker att det är tråkigt hur den här diskussionen har urarta. Att man har meningsskiljaktigheter är bra och man ska följa det man tror på, det leder till utveckling  :) Det är också nyttigt att diskutera sin ståndpunkt med oliktänkande för man kan alltid lära sig något nytt och vidga sina vyer. Men det har passerat allt detta  ??? att idiot förklara någon för att den tycker annorlunda kan jag inte tycka är rätt.

Många hästar mår alldeles utmärkta av att vara oskodda. Hästarna anpassar sig om möjligheten finns, dvs att hoven växer i samma takt som den slits. Många människor skor sina hästar helt i onödan och diskussionen om barfota verkning kan förhoppningsvis få färre att sko sina hästar i onödan.

Men andra hästar måste skos av den mycket enkla orsaken att deras hovar slits fortare än de hinner växa ut. Detta beror ofta på hovkvalitet, sulans tjocklek, hoven form och underlaget den rids på.

Det här gör att det inte finns "rätt" eller "fel", det anpassas efter hästen, ryttaren och underlaget. Det många ryttare missar är att bygga upp sin häst från grunden eftersom muskler och kondition utvecklas fortare än skelett. Man slarvar också många gånger med att skritta fram och av hästen ordentlig och allt detta ger i slutändan hältor,  oavsett vilken skoningsmodell man använder.

Sen finns det stor variation mellan de som skor eller verkar, endel är jätteduktiga och andra förstör hästen för all framtid.

När det gäller fånghästar har man en mer eller mindre svår blödning i hoven, och det här är ett allvarligt tillstånd. Hovslagarens funktion är att avlasta hoven från smärta och att samtidigt får den att stabilisera sig. För att kunna styra detta behövs en sko, annars kommer slitaget att bli ojämt, så är det bara. En häst med fång ska behandlas av en veterinär i samråd med en hovslagare. I framtiden kan ju däremot hästen gå barfota om den har återhämtat sig bar.

Snälla, sluta vara oförskämda mot varandra. Man måste respektera andras åsikter och när man inser att man inte kommer vidare är det bara att avsluta diskussionen, eller hur  ???

Ingemar-H

• Skåne
« Svar #61 skrivet: 15 okt-11 kl 23:09 »
Jag tycker att det är tråkigt hur den här diskussionen har urarta. Att man har meningsskiljaktigheter är bra och man ska följa det man tror på, det leder till utveckling  :) Det är också nyttigt att diskutera sin ståndpunkt med oliktänkande för man kan alltid lära sig något nytt och vidga sina vyer. Men det har passerat allt detta  ??? att idiot förklara någon för att den tycker annorlunda kan jag inte tycka är rätt.

Många hästar mår alldeles utmärkta av att vara oskodda. Hästarna anpassar sig om möjligheten finns, dvs att hoven växer i samma takt som den slits. Många människor skor sina hästar helt i onödan och diskussionen om barfota verkning kan förhoppningsvis få färre att sko sina hästar i onödan.

Men andra hästar måste skos av den mycket enkla orsaken att deras hovar slits fortare än de hinner växa ut. Detta beror ofta på hovkvalitet, sulans tjocklek, hoven form och underlaget den rids på.

Det här gör att det inte finns "rätt" eller "fel", det anpassas efter hästen, ryttaren och underlaget. Det många ryttare missar är att bygga upp sin häst från grunden eftersom muskler och kondition utvecklas fortare än skelett. Man slarvar också många gånger med att skritta fram och av hästen ordentlig och allt detta ger i slutändan hältor,  oavsett vilken skoningsmodell man använder.

Sen finns det stor variation mellan de som skor eller verkar, endel är jätteduktiga och andra förstör hästen för all framtid.

När det gäller fånghästar har man en mer eller mindre svår blödning i hoven, och det här är ett allvarligt tillstånd. Hovslagarens funktion är att avlasta hoven från smärta och att samtidigt får den att stabilisera sig. För att kunna styra detta behövs en sko, annars kommer slitaget att bli ojämt, så är det bara. En häst med fång ska behandlas av en veterinär i samråd med en hovslagare. I framtiden kan ju däremot hästen gå barfota om den har återhämtat sig bar.

Snälla, sluta vara oförskämda mot varandra. Man måste respektera andras åsikter och när man inser att man inte kommer vidare är det bara att avsluta diskussionen, eller hur  ???
om man kallar det för att vara oförskämd när man motstrider sig de värsta lögner som finns av okunniga, ja då får du nog stå ut med att man säger ifrån, sedan kan man absolut vara oense i sina ståndpunkter, men man kan även mötas ;)

Sen din lilla teori om fånghästar och hur den rehabliteras, säger bara suck o gå o läs en bok om fång. fång är och kommer alltid vara en tarmsjukdom och förstadie till diabetes/coushings syndrom. hoven visar att blodet är förgiftat, blödning? nej inte förrän hovslagaren huggit av tån och skadar mjukdelarna, man börjar med att få hästens mage i balans, verkar in tån och låter hoven anpassa sig. skor i det läger gör mer skada än nytta då du tar bort symptomen och helt enkelt inte kan avgöra när hästen är frisk.. tipsar även dig att läsa de länkar jag lagt in... tragiskt att år 2011 få se dessa dumma komentarer som gör gällande att fång är en hovsjukdom.. sen om du tar detta som ett påhopp är upp till dig, men fakta ska vara fakta...

Ingemar-H

• Skåne
« Svar #62 skrivet: 15 okt-11 kl 23:15 »
Ja, det är ju tydligt när man läser här att barfotaverkarna stångar sig blodiga för att försöka få in i oss andra korkade att deras sätt är bäst  ::). Jag avlivade min kroniska fånghäst i våras pga hovbenssänkning o rotation i hovarna. På dem som vurmar för barfotaverkning så har jag då avlivat min häst i onödan? Jag kan ju säga det, att när två veterinärer dömt ut ens häst, så skulle jag aldrig i livet utsätta henne för mer lidande genom att testa barfotaverkning. Vad skulle göra hennes mag o tarm bättre genom att skära ner hovarna? Jag förstår faktiskt inte den teorin och har heller inte stött på argumentet att barfotaverkning är en universalmetod för att få hästen friskare.
De som har kört barfotaverkning i dessa trakter har jag bara hört skit från hästägaren att hästen ska gå ut fast den är halt på alla fyra för att få genomblödning o en massa annan tok. Och att utbildade hovslagare inte har hovanatomi verkar ju vara strunt. Pratar man verkligen om UTBILDADE o certifierade hovslagare då? Eller om någon självlärd som kallar sig hovslagare, för mig är det en viss skillnad...... Även pratet om vilda hästars hovar är ju komiskt. Jag vill inte ha vildhästhovar, jag vill ha min ridhäst skodd så jag kan rida vart jag vill, när jag vill. Mina hästar som inte används i ridning går barfota, ja dom kan gå barfota o verkas av en utbildad hovslagare!
ja du avlivade din häst i onödan och pågrund av okunskap... kronisk fång.. havre o betfor till frukost o lunch? lite morötter till mellanmål? socker socker socker.. till en diabetiker...
En utbildad hovslagare har inte ens 5% av den utbildning som en barfotaverkare i vildhästmodellen ( finns flera så nämner den jag kan, vill inte dra alla över en kant då det skiljer sig markant på typen) får i just anatomi, och stånga sig blodig?? knappast, men tycker ni som vill ha skor grupperar er och anfaller från alla håll ;) mitt samvete är rent och alla de hästar vi har rids och körs på alla underlag...

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #63 skrivet: 15 okt-11 kl 23:19 »
om man kallar det för att vara oförskämd när man motstrider sig de värsta lögner som finns av okunniga, ja då får du nog stå ut med att man säger ifrån, sedan kan man absolut vara oense i sina ståndpunkter, men man kan även mötas ;)

Sen din lilla teori om fånghästar och hur den rehabliteras, säger bara suck o gå o läs en bok om fång. fång är och kommer alltid vara en tarmsjukdom och förstadie till diabetes/coushings syndrom. hoven visar att blodet är förgiftat, blödning? nej inte förrän hovslagaren huggit av tån och skadar mjukdelarna, man börjar med att få hästens mage i balans, verkar in tån och låter hoven anpassa sig. skor i det läger gör mer skada än nytta då du tar bort symptomen och helt enkelt inte kan avgöra när hästen är frisk.. tipsar även dig att läsa de länkar jag lagt in... tragiskt att år 2011 få se dessa dumma komentarer som gör gällande att fång är en hovsjukdom.. sen om du tar detta som ett påhopp är upp till dig, men fakta ska vara fakta...

Symtomen på fång är smärta. Och, att i det läget underlåta att lindra symtomen är inget annat än kvalificerat djurplågeri!

Ingemar-H

• Skåne
« Svar #64 skrivet: 15 okt-11 kl 23:32 »
Symtomen på fång är smärta. Och, att i det läget underlåta att lindra symtomen är inget annat än kvalificerat djurplågeri!
finns ju boswelia,djävulsrot som är bättre än butta för smärtan, buttan ställer till mer trassel i magen och förvärrar fånget, djävulsklo och boswelian är motsatsen, stärker magen och ger bättre smärtstillande, bevisat i studier i Tyskland England och även i Sverige, annars skulle den inte förekomma i så många preparat mot atroser och cancermediciner bla.för en fånghäst blir INTE av med smärtan för en sko.... men den visar inte smärta, skillnad där så vad är mest humant? att lindra smärtan gör man på annat sätt än verka.. men nu pratar vi inte om smärtan utan om fånghoven..symptomen på fång är sockerbullar i nacken, fång är smärta i hoven och då utvecklat fång och har därmed passerat symptomstadiet... ingen här inne som läst på vad fång är???

Ingemar-H

• Skåne
« Svar #65 skrivet: 16 okt-11 kl 00:02 »
För att visa hur det går i utvecklingen mot dessa foderrelaterade sjukdommar hänvisar jag till en pågående studie på vången.
Travare 16 st

http://op.se/lanet/krokom/1.4003021-varldsunik-studie-pa-wangen-hastarna-far-leva-bara-pa-ho

pålle

• Gäst
« Svar #66 skrivet: 16 okt-11 kl 00:15 »
För att visa hur det går i utvecklingen mot dessa foderrelaterade sjukdommar hänvisar jag till en pågående studie på vången.
Travare 16 st

http://op.se/lanet/krokom/1.4003021-varldsunik-studie-pa-wangen-hastarna-far-leva-bara-pa-ho
Men det blir ju miss visande då det oftast kallbloden som får fång  har aldrig hör att någon travare fått fång  men vist är projektet intressant i anat syfte.
« Senast ändrad: 16 okt-11 kl 09:00 av pålle »

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #67 skrivet: 16 okt-11 kl 07:35 »
Ingemar:ja du avlivade din häst i onödan och pågrund av okunskap... kronisk fång.. havre o betfor till frukost o lunch? lite morötter till mellanmål? socker socker socker.. till en diabetiker...
En utbildad hovslagare har inte ens 5% av den utbildning som en barfotaverkare i vildhästmodellen ( finns flera så nämner den jag kan, vill inte dra alla över en kant då det skiljer sig markant på typen) får i just anatomi, och stånga sig blodig?? knappast, men tycker ni som vill ha skor grupperar er och anfaller från alla håll mitt samvete är rent och alla de hästar vi har rids och körs på alla underlag..."

Vad i h.... Du påstår utan att blinka att jag fodrat på min häst med havre o betfor! Då tar jag dina andra slutsatser om fång lika = på noll allvar!

Mitt sto var helt normalviktigt och fick enbart bra skördat hö samt mineraler o saltsten naturligtvis. Hon fick smärtstillande under hela vintern o jag gav bakjäst för att främja hennes mage. När hon inte visade bättring efter all smärtlindring osv. så var det enda utvägen att avliva henne. Kan ju också tala om att detta sto aldrig har haft skor i hela sitt liv!
Håller med fru Jansson, att inte hjälpa en häst med fång o smärta med medicin mot smärtlindring är djurpålågeri i högsta grad!
Du Ingemar tycker att flera skriver saker som inte är relevant o är påhittat, men själv drar du dig inte för att slänga skit på andra där du inte har en blekaste aning.
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

mul

• Östergötland
« Svar #68 skrivet: 16 okt-11 kl 10:29 »
Jag skrev ett långt utförligt inlägg, men det försvann om hur fång kommer och vad som händer. ÄR det någon som har frågor om det så fråga..

Skor använder man för att LINDRA symptomen. En häst som har ont är djurplågeri. I akuta stadiet så bör hästen vara barfota på MJUKT underlag. När hovbenet stabiliserat sig i sitt nya läge. (Hur hovbenet sänks kan jag ta upp om någon undrar.) Så SKA hoven skyddas och det görs oftast med en bakvänd sko, som då blir öppen i tån för att hovbenspetsen INTE ska belastas. Iom att roteringen sker så blir lamellranden breddad där roteringen skett och hornkapseln blir skör. Det är därför tån ska tas av, för att den försvagade lamellranden och hornkapseln inte ska bli för mycket belastad så hästen inte orsakas av mer lidande. Man kan lägga en ringsko som stöttar hela hoven, man kan också lägga en ringsko med stråltryckare för ännu mera skydd av hovben och hovkapsel.

Många barfotaverkare har en god tanke, men lidandet för hästen blir större..

Vid fång SKA hästen smärtlindras i det akuta skedet!!

Ingemar-H

• Skåne
« Svar #69 skrivet: 16 okt-11 kl 10:40 »
Men det blir ju miss visande då det oftast kallbloden som får fång  har aldrig hör att någon travare fått fång  men vist är projektet intressant i anat syfte.
jodå på senaste stället jag arbetade på fick ett varmblod som var startklar och precis kvalat fång, men dom klarar sig i regel för dom bränner det mesta sockret.. tråkigt bara att alla som tränar sina hästar ger samma givor med hälften så hård träning...

Ingemar-H

• Skåne
« Svar #70 skrivet: 16 okt-11 kl 10:43 »
Jag skrev ett långt utförligt inlägg, men det försvann om hur fång kommer och vad som händer. ÄR det någon som har frågor om det så fråga..

Skor använder man för att LINDRA symptomen. En häst som har ont är djurplågeri. I akuta stadiet så bör hästen vara barfota på MJUKT underlag. När hovbenet stabiliserat sig i sitt nya läge. (Hur hovbenet sänks kan jag ta upp om någon undrar.) Så SKA hoven skyddas och det görs oftast med en bakvänd sko, som då blir öppen i tån för att hovbenspetsen INTE ska belastas. Iom att roteringen sker så blir lamellranden breddad där roteringen skett och hornkapseln blir skör. Det är därför tån ska tas av, för att den försvagade lamellranden och hornkapseln inte ska bli för mycket belastad så hästen inte orsakas av mer lidande. Man kan lägga en ringsko som stöttar hela hoven, man kan också lägga en ringsko med stråltryckare för ännu mera skydd av hovben och hovkapsel.

Många barfotaverkare har en god tanke, men lidandet för hästen blir större..

Vid fång SKA hästen smärtlindras i det akuta skedet!!
Förklara för mig vad en hovbensrotation är? sen är ju fortfarande inte fång en hovsjukdom utan en magsjukdom.  ska man sko tarmarna för att lindra den smärta som sitter i buksportköttel och tarm med? vad för sko ska man ha där?

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #71 skrivet: 16 okt-11 kl 11:27 »

Först och främst så vet man inte än den exakta orsaken till fång efter som tillståndet omfattar flera olika symptom som insulinokänlighet, ökad mäng triglycerider i blodet och endotoxemi. Endotoxemi i sig kan ge ökad triglycerid produktion då detta verkar skydda mot endotoxemin.

När hästar äter för mycke lättlösliga kolhydrater hamnar en för stor mängd kolhydrater i tarmen som blir substrat för bakterierna i tarmen som i sin tur leder till ökad celldelning hos bakterierna i tarmen. Ökade celldelning leder till ökad värmeproduktion i tarmen och frisättning av lipopolysaccarider (LPS) som sitter på gram negativa bakteriers cellvägg. Värmen i sig kan teoretiskt göra tarmepitelet mer lättgenomsläppligt men annat kan orsaka detta, men ett lättgenomsläppligt tarmepitel leder leder till att LPS "läcker" ut i blodet. LPS är en av de mest immunostimulatoriska ämnen som finns så immunförsvaret reagerar som om den var utsatt för en systematisk bakterieinfektion.
Men kroppen har ett försvar mot detta, dels rensas en hel del bort i levern och sen bildar kroppen antikroppar mot dessa så att de känns igen och tas bort snabbt. Med ett fungerande immunförsvar och en långsam tillvänjning så är det inga problem. OCH endotoxemi som tillståndet kallas när man har en skadlig mängd LPS i blodet tillhör sjukdomsbilden för fånghästar!!!!!!!
Fetma har en negativ effekt på immunförsvaret. Samma gäller om man utsätts för LPS utan tillvänjning. LPS orsakar genom sin starka immunostimulatoriska effekt blödningar och i slutändan leder tillståndet i sig till döden om läckaget inte stoppas (vilket brukar ske under normala omständigheter). Detta leder alltså till att kapillärerna brister och celldöd i värsta fall. Hos en fånghäst fokuserar man  på hovarna men troligtvis har man blödningar i hela kroppen, i synnerhet i lungorna.
Alltså fetma ökar risken och foder med lättlösliga kolhydrater. Lättlösliga kolhydrater finns mestadels i kraftfoder och i tidigt skördat hö där energivärdet är högt. En häst ska helst ha fri tillgång till hö av lämplig kvalité eller åtminstone 1,5 kg hö per 100 kg häst för att tarmen ska ha en normal funktion. Hästen får inte bli överviktig så har man en lättfödd häst så ska näringsvärdet i höet vara lågt. Helst ska man analysera höet och räkan ut en foderstat. Kan man inte detta kan man tänka att för midsommar är höet kraftigt och efter midsommar blir det mindre och mindre kraftigt. Eller ju mer blad, ju mer energi och protein och ju  mer stam desto mindre energi och protein. Men man måste fortfarande täcka hästens protein och energibehov även om den är lättfödd men med sämre näringsvärde i höet desto mer kan hästen få äta. Kraftfoder är inte nödvändigt om man låter hästen äta en tillräcklig mängd grovfoder av lämplig näringsmässing kvalitet. Har man dåligt grovfoder (näringsmässingt sett) behöver man komplettera med kraftoder men akta er för stärkelse.
Sen finns det en uppsjö av detaljer jag kan fortsätta att gå in på men så länge orkar varken jag att skriva eller ni läsa.
Men den akuta sjukdomsbilden kvarstår med blödningar i hoven som behöver läka och här är sjukbeslag nödvändigt för rehabilitering se de mul skrivit  :) . Det spelar ingen roll vad du gör med tarmen just då, blödningen i hoven måste stoppas och läkas i det akuta skedet. Och smärtlindring är givetvis nödvändig!!!!!!!!!!!
Jag har haft både en feta ponnyer och en ponny som har haft fång tidigare. Jag har ett bete som är så sockerrikt att mina fullblod håller sig i fint hull men jag har aldrig haft fång på mina ponny hästar (fast det är ett djävla passande rent ut sagt). Jag har kunskapen och rutinen att förbeygga det trots mitt bete. Jag vet, jag tror inte och tycker inte. Har man fått fång är det mycket problematiskt, i mildare fall kan hästen fungera men i många fall är det vänligast att avliva hästen. Är vävnaden i hoven förstörd så är den det  :'(
Tycker ni att jag har fel så är det tråkigt för er för då kommer era problem att fortsätta. Många här har dock en sund uppfattning  :)  Är jag oklar och ni vill få det bättre förklarat så kan jag förklara vidare  ;D

Men hovslagarmodell och fång hör inte ihop, det är hästhållning och fång som hör ihop.......

Ingemar-H

• Skåne
« Svar #72 skrivet: 16 okt-11 kl 11:57 »
Först och främst så vet man inte än den exakta orsaken till fång efter som tillståndet omfattar flera olika symptom som insulinokänlighet, ökad mäng triglycerider i blodet och endotoxemi. Endotoxemi i sig kan ge ökad triglycerid produktion då detta verkar skydda mot endotoxemin.

När hästar äter för mycke lättlösliga kolhydrater hamnar en för stor mängd kolhydrater i tarmen som blir substrat för bakterierna i tarmen som i sin tur leder till ökad celldelning hos bakterierna i tarmen. Ökade celldelning leder till ökad värmeproduktion i tarmen och frisättning av lipopolysaccarider (LPS) som sitter på gram negativa bakteriers cellvägg. Värmen i sig kan teoretiskt göra tarmepitelet mer lättgenomsläppligt men annat kan orsaka detta, men ett lättgenomsläppligt tarmepitel leder leder till att LPS "läcker" ut i blodet. LPS är en av de mest immunostimulatoriska ämnen som finns så immunförsvaret reagerar som om den var utsatt för en systematisk bakterieinfektion.
Men kroppen har ett försvar mot detta, dels rensas en hel del bort i levern och sen bildar kroppen antikroppar mot dessa så att de känns igen och tas bort snabbt. Med ett fungerande immunförsvar och en långsam tillvänjning så är det inga problem. OCH endotoxemi som tillståndet kallas när man har en skadlig mängd LPS i blodet tillhör sjukdomsbilden för fånghästar!!!!!!!
Fetma har en negativ effekt på immunförsvaret. Samma gäller om man utsätts för LPS utan tillvänjning. LPS orsakar genom sin starka immunostimulatoriska effekt blödningar och i slutändan leder tillståndet i sig till döden om läckaget inte stoppas (vilket brukar ske under normala omständigheter). Detta leder alltså till att kapillärerna brister och celldöd i värsta fall. Hos en fånghäst fokuserar man  på hovarna men troligtvis har man blödningar i hela kroppen, i synnerhet i lungorna.
Alltså fetma ökar risken och foder med lättlösliga kolhydrater. Lättlösliga kolhydrater finns mestadels i kraftfoder och i tidigt skördat hö där energivärdet är högt. En häst ska helst ha fri tillgång till hö av lämplig kvalité eller åtminstone 1,5 kg hö per 100 kg häst för att tarmen ska ha en normal funktion. Hästen får inte bli överviktig så har man en lättfödd häst så ska näringsvärdet i höet vara lågt. Helst ska man analysera höet och räkan ut en foderstat. Kan man inte detta kan man tänka att för midsommar är höet kraftigt och efter midsommar blir det mindre och mindre kraftigt. Eller ju mer blad, ju mer energi och protein och ju  mer stam desto mindre energi och protein. Men man måste fortfarande täcka hästens protein och energibehov även om den är lättfödd men med sämre näringsvärde i höet desto mer kan hästen få äta. Kraftfoder är inte nödvändigt om man låter hästen äta en tillräcklig mängd grovfoder av lämplig näringsmässing kvalitet. Har man dåligt grovfoder (näringsmässingt sett) behöver man komplettera med kraftoder men akta er för stärkelse.
Sen finns det en uppsjö av detaljer jag kan fortsätta att gå in på men så länge orkar varken jag att skriva eller ni läsa.
Men den akuta sjukdomsbilden kvarstår med blödningar i hoven som behöver läka och här är sjukbeslag nödvändigt för rehabilitering se de mul skrivit  :) . Det spelar ingen roll vad du gör med tarmen just då, blödningen i hoven måste stoppas och läkas i det akuta skedet. Och smärtlindring är givetvis nödvändig!!!!!!!!!!!
Jag har haft både en feta ponnyer och en ponny som har haft fång tidigare. Jag har ett bete som är så sockerrikt att mina fullblod håller sig i fint hull men jag har aldrig haft fång på mina ponny hästar (fast det är ett djävla passande rent ut sagt). Jag har kunskapen och rutinen att förbeygga det trots mitt bete. Jag vet, jag tror inte och tycker inte. Har man fått fång är det mycket problematiskt, i mildare fall kan hästen fungera men i många fall är det vänligast att avliva hästen. Är vävnaden i hoven förstörd så är den det  :'(
Tycker ni att jag har fel så är det tråkigt för er för då kommer era problem att fortsätta. Många här har dock en sund uppfattning  :)  Är jag oklar och ni vill få det bättre förklarat så kan jag förklara vidare  ;D

Men hovslagarmodell och fång hör inte ihop, det är hästhållning och fång som hör ihop.......
bara en sak som är viktig och du utelämnar i din utsvävning, pepiderna som blockeras ;) sen är kan jag ta en liten historia, en minishettis och ett arabiskt fullblod med fång var inne på klinik i skåne, Flyinge i 8 månader försökte dom med olika beslag och allt få bukt på detta,dom dömde ut båda hästarna. sedan så togs det ut en barfotaverkare som med hjälp av verkning och goda bakterier och boxvila med enbart halm och vatten på tre dagar springa runt i boxen och vidare ut på nya magra betet. så min fråga är ju då vad gäller onödigt lidande? 8 månader eller mer med olika beslag och fortsatt ömma hovar och konstant smärtstillande? eller att få hästen bra på tre dagar? hästarna är föresten min sambos så jag kan verifiera historian som sann, barfotaverkning är mer än hovar, det gäller hela hästen. från foder till hovar,

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #73 skrivet: 16 okt-11 kl 12:21 »
Varför ödsla energi på att vara arg?
och även idag är en fånghäst en fånghäst, bara att vi har ett väldigt bra djurskydd nu för tiden ;)

Vad hjälper ett bra djurskydd om hästarna fodras ihjäl. Om hästägarna tror att krakarna svälter ihjäl om inte gräset når upp över hovskägget. Körde förbi ett sånt ställe igår. Phy Phaen. 2 ponnies av 6 låg ner och åt.

Man såg aldrig sådant när hästarna var hästar.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Ingemar-H

• Skåne
« Svar #74 skrivet: 16 okt-11 kl 12:26 »
Vad hjälper ett bra djurskydd om hästarna fodras ihjäl. Om hästägarna tror att krakarna svälter ihjäl om inte gräset når upp över hovskägget. Körde förbi ett sånt ställe igår. Phy Phaen. 2 ponnies av 6 låg ner och åt.

Man såg aldrig sådant när hästarna var hästar.
precis, överfodringen är ju det stora problemet, och människans "goda hjärtan". klart lilla hästen ska ha massa gräs o havre o blattan blä o blattan blä... pågår nu en intressant forskning med 16 travare som enbart får hö, dom presterar samma som den andra målgruppen som får kraft och mineraler. det märks ingen skillnad på prestationerna.. detta sker på vångens travskola..

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #75 skrivet: 16 okt-11 kl 12:52 »
bara en sak som är viktig och du utelämnar i din utsvävning, pepiderna som blockeras ;) sen är kan jag ta en liten historia, en minishettis och ett arabiskt fullblod med fång var inne på klinik i skåne, Flyinge i 8 månader försökte dom med olika beslag och allt få bukt på detta,dom dömde ut båda hästarna. sedan så togs det ut en barfotaverkare som med hjälp av verkning och goda bakterier och boxvila med enbart halm och vatten på tre dagar springa runt i boxen och vidare ut på nya magra betet. så min fråga är ju då vad gäller onödigt lidande? 8 månader eller mer med olika beslag och fortsatt ömma hovar och konstant smärtstillande? eller att få hästen bra på tre dagar? hästarna är föresten min sambos så jag kan verifiera historian som sann, barfotaverkning är mer än hovar, det gäller hela hästen. från foder till hovar,

Långvarig endotoxemi påverkar hästen på många sätt och väldigt lite är gjort i ämnet. Jag vill också tillägga att även vi utsätts för detta och under normala omständigheter så klara kroppen problemet utan att varken vi eller hästen märker av det nämnvärt. Det som är mycket positivt med barfotaverkning är just det att man belyser hela hästen  :) Hästar är inte gjorda för att äta kraftfoder och vi ställer till med mycke problem för hästen när vi börjar använda detta fodermedel. Men det kan också vara nödvändigt för täcker inte höet hästens näringsbehov så måste man komplettera, så är det bara. I hästvärlden råder mycke okunskap och barfotaverkare försöker hjälpa folk i rätt riktning. Men det är som överallt, vissa fastnar i sin tro och då blir det fel. Allt måste anpassas efter hästen, ägaren och miljön. Sen vem som gör det spelar egentligen ingen större roll, bara kunskapen finns. Det finns fantastiska barfotaverkare som gör under bara för att de kan det ovan nämnda, samma gäller veterinärer, hovslagare, equiterapeuter. Likväl kan alla dessa orsaka en enorm skada just för att de bara fokuserar på en sak.
En bra tumregel är minsta möjliga av allt och så nära den ursprungliga hästen som möjligt. MEN man måste också minnas att vi INTE har hästar vilda i naturen så vi måste anpassa vår hästhållning till hästar i fångenskap.
Sunt förnuft råder som med det mesta. Fallgropen är just sunt förnuft, det verkar inte ligga i människas natur  ::)

Angående Vången  :) De har fri tillgång på "gräs" i form av hösilage med massor av socker (högt näringsvärde). De överkonsumerar både energi och protein. MEN här handlar det om växande unghästar i träning!!!!!!! Det fungera utmärkt att överkonsumera bara behovet finns. Detta gör att hårt tävlande hästar också klara av att överkonsumera kraftfoder och ändå vinna Prix d´amérique och inte få fång  ;). Alla hästar som är känsliga för fång skulle mycket väl utveckla det om de fick fodret som Vången hästar får. MEN försöket visar just att hästar behöver inte kraftfoder. Alla av de 16 hästarna har klarat premieloppet vilket är mycket bra resultat, nu är det treårssäsongen som måste utvärderas också så det blir jättespännande  ;D
Diskuterade detta projekt med Anna Jansson som leder det i fredags  ;D Resultaten är jättespännande och jag försöket flörta in lite studier angående endotoxemi i det hela men än så länge fryser de iallfall allt blodet. Fick inte riktigt gensvaret jag ville ha men pengar är som alltid en begränsande faktor. Känner någon till någon som vill investera mer pengar i projektet så söker de sponsorer  ;)
Och är det någon som vill finansiera en studie angående endotoxemi hos häst så behövs det sisådär en mille men finns pengarna så gör jag det, Anna Jansson och SLU ställer upp för intresset finns men inte pengarna  ;D

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #76 skrivet: 16 okt-11 kl 13:03 »
*rätar på ryggen* Himla intressant även om det bara är vedhögar. Kul att någon försöker ge hästar hästfoder!  :D Ska titta en runda på det där, någon som har länkar?
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Charlotte

• -
« Svar #77 skrivet: 16 okt-11 kl 13:21 »
Här är en länk som handlar om Wångens tidigare försök där man utfodrade Tävlande travhästar med bara grovfoder:
http://www.wangen.se/bragrovfodertillrackligtfortavlandehastar.html
Här står det kort om unghästprojektet:
http://www.wangen.se/godkandapremieloppforwangensunghastar.html
Det borde gå att hitta mer info om projekten på SLUs hemsida.
Dock är jag lite skeptisk till det Ingemar H skriver om att dom inte får mineraler...
Nu har jag i o f s inte pratat med någon med Wångenanknytning på ett tag, men jag är ganska säker på att man gav mineraler i förra studien. Rätt  mineralfoder (anpassat efter det övriga fodrets innehåll) är antagligen en självklarhet, speciellt till växande och presterande hästar, så att man inte nämner det i artiklarna utan bara skriver att man fodrar utan kraftfoder... men Galopp kanske har färskare info?
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #78 skrivet: 16 okt-11 kl 13:23 »
*rätar på ryggen* Himla intressant även om det bara är vedhögar. Kul att någon försöker ge hästar hästfoder!  :D Ska titta en runda på det där, någon som har länkar?

Här är den bästa länken tror jag. http://www.slu.se/husdjur-utfodring-vard/unghast
Studien tittar även på träningen vilket är jätteintressant. Alla hästar får enbart grovfoder men halva gruppen tränas "normalt" och andra gruppen tränar "lite" så att säga och som sagt båda grupperna klarade att genomföra premieloppet  ;D

Och de får mineraler och lucern (från en säker källa  ;))

mul

• Östergötland
« Svar #79 skrivet: 16 okt-11 kl 15:24 »
Förklara för mig vad en hovbensrotation är? sen är ju fortfarande inte fång en hovsjukdom utan en magsjukdom.  ska man sko tarmarna för att lindra den smärta som sitter i buksportköttel och tarm med? vad för sko ska man ha där?

Om du kan nåt om hovar så vet du det ;-) Men en hovbensrotation är när hovbenets upphängning/fastsättning mot hornkapseln släpper och hovbenet kan röra sig nedåt. Hovbensspetsen sjunker mot marken och avståndet mellan hornkapselnsutsida blir längre över hovbensspetsen jämfört med hovbenets övre del. Det går mycket lätt att se på röntgen. Likaså så går det att se en breddad lamellrand och även hovens struktur blir förändrad.

Fånget kan komma av: utfodring, överbelastning, förlossning eller vid vissa fall av medicinering av ex Cortison.

Att du gör dig dum gör inte din trovärdighet mycket större tyvärr..

Dela detta:

* Inloggade just nu

536 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser