Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  barfotaverkare i sörmlandstrakten?  (läst 21789 gånger)

donderboss

• -
SV: barfotaverkare i sörmlandstrakten?
« Svar #20 skrivet: 11 okt-11 kl 07:55 »
Fru Janson ,har fat på det ret grund for mycket fång.
Om man har ital.rajgræs af den type store mjølkprodukcenter bruker ,er det inte bra for haste ,och slet inte om det er stærkt gødslet ,och om det så der oven i er lavt och klad jord ,så er det ret at sokker haltet stiger i græsset ,och så kan problemerne komme ,men man kan købe græs arter til så ,som er bettere til hast ,har en islander som ved forrige ejer fik fang et par gange ,nu har den værer hos mig på mager jord och andre græsarter och hun har inte faft fång på 2 år!
Vet inget om Strasser ,men deres sat at holde hast på ,er helt fint och hasten er sælent syg och har et bra hast liv ,pas på inte at menneskeligøre djur!
Jeg var inte klar på ,at dom dage der bare kom och gik ,var sjalve livet

Ingemar-H

• Skåne
« Svar #21 skrivet: 15 okt-11 kl 00:14 »
En korrekt utbildad hovslgare kan barfotaverkning. Det är inte så jättespeciellt.
Om din kompis syftar på annan typ av verkning, kanske till och med Strasser, så ber jag dig att dra öronen åt dig.
Om din häst har fång och du anlitar en Strasserverkare så garanterar du den ett ständigt lidande och om den inte har fång så lär den få det som ett brev på posten efter en sådan verkning.

Det är lite svårt att definera barfotaverkning. Jag var med hästen på strömholm och träffade sveriges enda mäster i hovslageri. Jag förutsätter att han kan en hel del med tanke på titeln. Han sa att det enda det egentligen handlar om är att en barfota häst ska egentligen ha en lite lite längre hovvägg än en skodd häst för att undvika gång på sulan.

Barfotaverkning kan också innebära att hästen verkas fysiologiskt, det vill säga att det är hoven och dess förutsättningar som lägger grunden för hur verkningen ska se ut. Det är inte mallen för verkning och hur en hov "ska" se ut som sen formar hoven. Men det är samma sak där, det är vanlig sund verkning som alla hovslagare ska kunna.

Verkning enligt Natrual Balance (som i sig är en sko) är fysiologisk verkning men med ett tillägg att tån kortas lite för bättre överrullning. Kortning av tån används på fånghästar för att lindra och påskynda nedslaget av hoven och minska smärtan.

Om fång har jag ingen erfarenhet alls. Svält inte hästen som många gör.
Har för mig att en hel del andra här inne kan fång  :)
Kära vän, barfotaverkning är inte alls svårt att definiera, jag är inte för strasser men mustangverkningen, en strasser eller HOVSLAGARE nyper av tån vare sig det blöder eller ej, den ska av, hovslagaren slår sedan på en sko och tar bort symptomen för fånget, för fång är helt enkelt en svagare variant av diabetes. och det avhjälps ju med skor???

Att "svälta" hästen?? du menar att det är bättre då att ge den mer socker i form av betfor,havre,kraft mm?
Halm och vatten, goda bakterier för magen, korta tån sänka trakterna avlasta det ömma och hjälpa den komma ibalans i magen där infektionen sitter är det rätta,
Varför avlivas det så många hästar som hovslagare varit o klabbat på? eller veterinärer? men de flesta barfotaverkade hästar blir återställda? några frågor du kan ta med dig till din "mäster" ( finns nog lika många mästare som hovslagare i Sverige) alla känner minst en..

pålle

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 15 okt-11 kl 00:17 »

Varför avlivas det så många hästar som hovslagare varit o klabbat på? eller veterinärer? men de flesta barfotaverkade hästar blir återställda? några frågor du kan ta med dig till din "mäster" ( finns nog lika många mästare som hovslagare i Sverige) alla känner minst en..
Har du nån statistik på det ?

Ingemar-H

• Skåne
« Svar #23 skrivet: 15 okt-11 kl 00:22 »
En sak till som är viktig att minnas är att det numera är olagligt för en barfotaverkare och även en hovslagare att peta på hästens hovar om den inte är helt frisk. För att få göra det ska de ha ett godkännande från jordbruksverket eller så ska det finnas en legitimerad veterinär närvarande (veterinären har då ansvaret). Anledningen till den här lagen är att ett antal hästar har stått med olidliga plågor pga klåpare inom barfotabranchen.

öhhh innan du kommer med pekpinnar kan du väl läsa på om lagarna? du har helt och totalt fel i allt du skriver.
Lagen kommer träda i kraft 2014, och hovslagare får behandla sjuka hovar, men barfotaverkare får enbart behandla friska hovar, legitimerad vet behövs om det gäller kirurgiska ingrepp från hovslagare, dock EJ om det "bara" gäller att hugga av tån på en fånghäst och orsaka den mer lidande och ett öppet blödande sår... men lite låga trakter, få hästen att använda sin stråle rätt, gå på hela hoven och inte enbart på hovväggarna, det kommer bli förbjudet...underbara okunniga Sverige.. man kan bara gråta... men men mina hästar kommer ALDRIG komma i närheten av en hovslagare igen..dom barfotaverkas efter vildhästmodellen och har aldrig varit bättre.. inte ens med skor..

Ingemar-H

• Skåne
« Svar #24 skrivet: 15 okt-11 kl 00:25 »
Har du nån statistik på det ?

Kolla bara slakterierna, om du varit på ett, eller på veterinärstationerna, eller hör med försäkringsbolagen som numer börjar använda sig av alternativa metoder för kostnaderna blir för höga för en häst avlivas för fång, hovbens sänkning eller sk hovbensrotation, enkla saker att få bukt med... behöver ingen statistik, verkligheten räcker mer än väl...

pålle

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 15 okt-11 kl 00:32 »
Kolla bara slakterierna, om du varit på ett, eller på veterinärstationerna, eller hör med försäkringsbolagen som numer börjar använda sig av alternativa metoder för kostnaderna blir för höga för en häst avlivas för fång, hovbens sänkning eller sk hovbensrotation, enkla saker att få bukt med... behöver ingen statistik, verkligheten räcker mer än väl...
Inget som kan hålla  på ett forum ska varenda djävel springa på slakter i va du påstår det tar ja med en stor nypa  salt  kom med statistik så kan vi diskutera sen  .

Ingemar-H

• Skåne
« Svar #26 skrivet: 15 okt-11 kl 00:52 »
En korrekt utbildad hovslgare kan barfotaverkning. Det är inte så jättespeciellt.
Om din kompis syftar på annan typ av verkning, kanske till och med Strasser, så ber jag dig att dra öronen åt dig.
Om din häst har fång och du anlitar en Strasserverkare så garanterar du den ett ständigt lidande och om den inte har fång så lär den få det som ett brev på posten efter en sådan verkning.

Det är lite svårt att definera barfotaverkning. Jag var med hästen på strömholm och träffade sveriges enda mäster i hovslageri. Jag förutsätter att han kan en hel del med tanke på titeln. Han sa att det enda det egentligen handlar om är att en barfota häst ska egentligen ha en lite lite längre hovvägg än en skodd häst för att undvika gång på sulan.

Barfotaverkning kan också innebära att hästen verkas fysiologiskt, det vill säga att det är hoven och dess förutsättningar som lägger grunden för hur verkningen ska se ut. Det är inte mallen för verkning och hur en hov "ska" se ut som sen formar hoven. Men det är samma sak där, det är vanlig sund verkning som alla hovslagare ska kunna.

Verkning enligt Natrual Balance (som i sig är en sko) är fysiologisk verkning men med ett tillägg att tån kortas lite för bättre överrullning. Kortning av tån används på fånghästar för att lindra och påskynda nedslaget av hoven och minska smärtan.

Om fång har jag ingen erfarenhet alls. Svält inte hästen som många gör.
Har för mig att en hel del andra här inne kan fång  :)
Altså, ju mer av dina rent ut sagt korkade inlägg jag läser så blir ja mer o mer övertygad om att du enbart har några "my little ponny`s"
1 en hovslagare utbildas i smide, att få en sko att sitta kvar på hoven, dom kan inte ett smack av barfotaverkning, raspa lite kan alla göra.
2 fång kommer inte av en verkning utan av socker då det är en obalans i mjälten som pga trögt blod ej kan skicka signalsubstanser (pepider) till hypofysen som i sin tur inte kan reglera insulinnivån och ger en infektion i tarmen som likt en blodförgftning visar sig i hoven ( som svullna fötter på en människa vid diabetes)
 3, en barfotahäst ska ABSOLUT inte ha längre hovväg då det är den som ska avlastas för att minska smärtan, kan liknas vid nageltrång.
4 kolla ett föls hov, jämför sedan med en treåring som är skodd, fölet har den rätta formen.
5du kan korta tån in till ballarna utan att få en korrekt överrullning om trakterna är för höga, titta på hur en hov ska se ut snälla innan du ens skriver, jag skäms å dina vägar..

finns en kanonbra sida som är öppen för de som vill ha kunskap och inte fantasier, där man blir bemött med respekt för det man tror på, skor eller ej, kunniga människor som gärna svara på frågor om allt som gäller hovar. https://www.facebook.com/svenskahovskolan?sk=wall&filter=1
Och pinsamheten med att hugga av tån för det gör mindre ont?? varför? när det går att göra något vidhållande på endast några dagar för smärtan ska försvinna, någraveckor för hoven ska fungera som den ska, istället för ett halvår år med bakvända skor o butta?

Ingemar-H

• Skåne
« Svar #27 skrivet: 15 okt-11 kl 00:56 »
Inget som kan hålla  på ett forum ska varenda djävel springa på slakter i va du påstår det tar ja med en stor nypa  salt  kom med statistik så kan vi diskutera sen  .
tyvärr köper jag inte detta snack om statistik hit o dit..men en sida som kallar sig alternativ, är det alternativa metoder och inte moderna kemikaliska eller järnförsedda som hör hemma här? min statistik bygger på att Sveland,Agria,Länsförsäkringar och snart även IF lämnar och kommer lämna sina hästar som normalt skulle slaktas till alternativa anläggningar med barfotarehablitering och alternativmedicin..siffror är inget jag har tid att bry mig om då jag hellere lägger min energi på att hjälpa hästarna.. var står du?

pålle

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 15 okt-11 kl 01:01 »
tyvärr köper jag inte detta snack om statistik hit o dit..men en sida som kallar sig alternativ, är det alternativa metoder och inte moderna kemikaliska eller järnförsedda som hör hemma här? min statistik bygger på att Sveland,Agria,Länsförsäkringar och snart även IF lämnar och kommer lämna sina hästar som normalt skulle slaktas till alternativa anläggningar med barfotarehablitering och alternativmedicin..siffror är inget jag har tid att bry mig om då jag hellere lägger min energi på att hjälpa hästarna.. var står du?
Ja du det låter mäst som du syllar med bort förklaringar  nått anat ser ja inte du gör .
« Senast ändrad: 15 okt-11 kl 01:10 av pålle »

Ingemar-H

• Skåne
« Svar #29 skrivet: 15 okt-11 kl 01:08 »
Ja du det låter måst som du syllar med bort förklaringar  nått anat ser ja inte du gör .
Ja du det låter måst som du syllar med bort förklaringar  nått anat ser ja inte du gör .
[/quote] Que? om du läser så kanske du förstår. För att jag inte bryr mig om siffror utan lever i det dagligen, ser hästar som går till slakt, räddar hästar från slakt. min sambo arbetar som barfotaverkare, en gång i tiden var jag med såld på skor, trodde att det var ett måste, för alla andra hade ju det, så 30+ av mina år med hästar red jag med icke fungerande hovar. nu märker jag skillnaden, vi får in fånghästar som skulle slaktas, utdömda av hovslagare och veterinärer, tre dagar sen går dom eller springer ut i hagen. tre dagar tidigare skulle dom legat nergrävda... DET är min statistik.. vad är din som bevisar motsatsen eftersom du så stark är motsträvig?

pålle

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 15 okt-11 kl 01:19 »
 Que? om du läser så kanske du förstår. För att jag inte bryr mig om siffror utan lever i det dagligen, ser hästar som går till slakt, räddar hästar från slakt. min sambo arbetar som barfotaverkare, en gång i tiden var jag med såld på skor, trodde att det var ett måste, för alla andra hade ju det, så 30+ av mina år med hästar red jag med icke fungerande hovar. nu märker jag skillnaden, vi får in fånghästar som skulle slaktas, utdömda av hovslagare och veterinärer, tre dagar sen går dom eller springer ut i hagen. tre dagar tidigare skulle dom legat nergrävda... DET är min statistik.. vad är din som bevisar motsatsen eftersom du så stark är motsträvig?
ja det finns ju hur mycket som hällst att gräva fram i från hovslagarskolan typ sen att dom springer i hagen efter tre dagar det ser ja bara om en saga  om så då har dom inte haft fång  sånt kan du slå i små töserna .

Ingemar-H

• Skåne
« Svar #31 skrivet: 15 okt-11 kl 01:21 »
ja det finns ju hur mycket som hällst att gräva fram i från hovslagarskolan typ sen att dom springer i hagen efter tre dagar det ser ja bara om en saga  om så då har dom inte haft fång  sånt kan du slå i små töserna .
[/quot
Behöver inte slå i någon något, jag bevisar det hellre med en frisk häst ;)

pålle

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 15 okt-11 kl 01:26 »
[/quot
Behöver inte slå i någon något, jag bevisar det hellre med en frisk häst ;)
  inte ens värt att kommentera.

Ingemar-H

• Skåne
« Svar #33 skrivet: 15 okt-11 kl 01:46 »
  inte ens värt att kommentera.
Men ändå gjorde du det ;)

pålle

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 15 okt-11 kl 07:32 »
Men ändå gjorde du det ;)
Kom med bevis då .

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #35 skrivet: 15 okt-11 kl 08:12 »
Kom med bevis då .

Kommer aldrig att hända, det enda man får från barfotaverkare är slogans och ömmande hästar.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

pålle

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 15 okt-11 kl 08:18 »
Kommer aldrig att hända, det enda man får från barfotaverkare är slogans och ömmande hästar.
Jo ja vet det  tragiskt när sånna där troll dyker upp .

SannaF

• -
« Svar #37 skrivet: 15 okt-11 kl 09:33 »
Hejja Ingemar-H!!!  8)

Jag förstår inte heller alltid varför man måste ha statistik på allt, öppna ögon och öppna känslor är det som behövs.

Jag får nu mer ont i ryggen av att rida skodd häst mer än nån timme, det blir för mycket stötar genom kroppen. (När jag kom på detta hade jag barfotahästar hemma som reds regelbundet o när jag sen kom upp på skodd häst förstod jag inte varför jag helt plötsligt fick ont i ryggen. Det tog några ridturer på olika hästar innan poletten trillade ner)
När jag väl insåg detta så frågade jag mig: Om nu jag får ont i ryggen av nån timme i sadeln hur känns det då i hästen? Stöten kommer ju att gå ända nerifrån hoven och hela vägen upp till mig! Vad gör det med hästens kropp?? Vibrationsskador har man ju hört om på människa, varför inte på häst?

Jag fattar inte varför man inte kan öppna ögonen och försöka möta varandra i förståelse och försöka lära av varandra! Varför smutskasta varandra istället för att medge att det finns rötägg i båda "lägren" och försöka hitta de bra, som faktiskt tillför bra saker för hästarna och lära från dem??
Mot nya äventyr!

Ingemar-H

• Skåne
« Svar #38 skrivet: 15 okt-11 kl 09:39 »
Kom med bevis då .

Statistiken är väl tydlig när hovslagare och veterinärer dömer ut hästar för skador som faktiskt går att åtgärda men en verkning och rätt foder??? hovbensrotation, det beror ju inte på att hovbenet roterar, utan att hovkapseln rotera runt hovbenet och då i regel pga för höga trakter så hästen inte kan sätta ner hoven, eller ha mark kontakt med strålen så den får pumpa runt blodet i hoven, nä du Pålle, jag vill ha bevis från dig att du ens vet hur en hov fungerar... du som kallar dig hovslagare ;)

Ingemar-H

• Skåne
« Svar #39 skrivet: 15 okt-11 kl 09:43 »
Take, vill vända på ditt inlägg och säga att det ända man får från järnfolk är hästar med sjuka hovar, hovar där hästen går på hovväggen, bär hela sin vikt på den, förskjutningar uppåt av hovväggen för den inte kan växa neråt och slitas naturligt... hade du haft lite fakta och kunskap kunde du komenterat mina andra inlägg där jag kommit med fakta, men det är ok att vara rädd för sanningen ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

542 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser