Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vill göra egen Musli  (läst 4393 gånger)

Rubinen

• Älska din nästa så som dig själv
    • Uppland
Vill göra egen Musli
« skrivet: 17 sep-06 kl 09:14 »
Har någon ett bra recept på Musli????
 ???
Älska din nästa så som dig själv

manna

• -
Re:Vill göra egen Musli
« Svar #1 skrivet: 17 sep-06 kl 11:36 »
Det är väl bara att ta fram en lagom stor burk och fylla på med sådant man tycker smakar bra? Kli, gryn av olika slag, russin eller torkad frukt, hackade nötter,... Eller så hystar du på lite på filmjölken efter vad du för dagen är sugen på.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Rubinen

• Älska din nästa så som dig själv
    • Uppland
« Svar #2 skrivet: 17 sep-06 kl 11:49 »
TACK Manna Åhh så enkelt  :) :)
Älska din nästa så som dig själv

Alva

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 17 sep-06 kl 12:37 »
Extra gott blir det om du rostar nötterna och även en del av grynen, häll lite honung över medans de rostar det är jättegott.
Nyponpulver o nässelpulver kan man smyga ned.
Och finhackad torkad frukt.

manna

• -
« Svar #4 skrivet: 17 sep-06 kl 20:27 »
TACK Manna Åhh så enkelt  :) :)

Japp! Och gott och bra för lilla magen!  ;D
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

koko

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 25 sep-06 kl 22:47 »
Denna blandning brukar jag göra:
Havregryn, andra gryn om jag har, hackade katrinplommon och torkade aprikoser, rostade hackade hasselnötter, hela linfrön,  kanel och kardemumma. Tydligen ska det vara gott att lägga i en vaniljstång i burken oxå, skårad så fröna kan komma ut, men det har jag varit för snål för hittills...
Jätte-jättegott med fil, yoghurt eller vaniljyoghurt och till det grönt gott te......

rufs

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 02 nov-06 kl 07:38 »
Här kommer ett mysli recept:

ugn 225 grader

200 gr rågflingor
200 gr havreryn (jag använder bara havregryn)
100 gr torkade katrinplommon grovt hackade
100 gr torkade aprikoser grovt hackade
100 gr blandade nötter
1 vaniljstång skårad, (jag tar en halv stång,låter den ligga kvar när jag gör en  ny omgång och tillsätter en halv till då.)
1 - 1,5 msk malen kanel
1-  1.5 msk malen kardemumma
3 msk loppfrön,( physsulliumfrö)
4 msk rapsolja, (jag tar olivolja)
4 msk vatten

Blanda grynen tillsätt kryddorna och rör om bred ut i en långpanna. Stänk oljan och vattnet över blandningen och in i ugnen i 225 grader ca 10 min. Under tiden hacka nötterna.

Ta ut plåten och tillsätt nötterna och rosta i ca 5 min. Skall bli gyllene inte bränt :o

Ta ut plåten igen låt svalna och tillsätt hackad frukt och loppföna och den skårade vaniljstången.

Ibland gör jag halv sats men gör du hel så rör någon gång i blandningen under de första 10 min så att allt blir lite rostat.

Låt stå till nästa dag i en burk så att vaniljen hinner ta smak.

Jag tycker det är mer lättsmält och godare när myslin är gjord i ugnen än rå :D

Lycka till ;)

hönstanten

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 02 nov-06 kl 10:11 »
Min gamla morfar kallade musli för magasinsopor... :P
Med det namnet förstår man att förr så tillkom musli av det som blev kvar i magasinet...en blandning av krossad säd.
Numera heter musli alltid magasinsopor hemma..;-)
Så, ta vad du har!

Dela detta:

* Inloggade just nu

334 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser